Gå til innhold

Privatskole for barn med diagnose?

Gnellen

Anbefalte innlegg

Har ei datter med aspergers. Fungerer greit i vanlig skole, men lite tilrettelegging. Lærer fort, og kommet langt faglig. Kjeder seg og sier at hun ikke lærer noe nytt lengre. Vurderer privatskole hvor det er mer fokus på den enkelte og individuelt tilpasset men redd hun mister den sosiale biten. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Gnellen skrev:

Har ei datter med aspergers. Fungerer greit i vanlig skole, men lite tilrettelegging. Lærer fort, og kommet langt faglig. Kjeder seg og sier at hun ikke lærer noe nytt lengre. Vurderer privatskole hvor det er mer fokus på den enkelte og individuelt tilpasset men redd hun mister den sosiale biten. Erfaringer?

vi er i samme båt, og vi tenker Montesorriskolen, psykologen på Ahus likte også den. Det er fritt skolevalg i Oslo. Bor man langt unna skaffer skolen taxi frem og tilbake. Det man må tenke på er omgangskrets osv...

Anonymkode: 4254f...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig typisk. Vi har hatt datteren vår på en privatskole fra 1. klasse. Rundt 4. kommer alle de med diagnoser som har prøvd, og gitt opp den offentlige skolen....

Anonymkode: 63a02...b92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 12 år, som har asperger, og til neste år har vi søkt han inn på montessori skole. Han sogner til en ungdomsskole med 700 elever. Dette blir alt for mye for han. Så han selv har bestemt at han vil gå på privatskole. Han gjør det og bra faglig. Her har vi hatt eldre barn på privatskole på ungdomsskolen, og var veldig fornøyde. Der var det ingen diagnoser. Men faglig var det så mye bedre for henne, og hun gikk ut med veldig bra karakterer. 

Anonymkode: 05af1...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Monteressoriskolen, men sånn generelt har jeg dårlig erfaring med privatskoler. Som sagt av en over her, så sender "alle" med diagnosebarn barna sine på privatskoler, fordi det av ymse årsaker har skåret seg på offentlig skole. Det er derfor en opphopning av "problembarn" på privatskoler, og svært sjeldent kompetanse til å ta hånd om dette. F.eks her i byen er det en kristen privatskole og det er overhode ingen spesialpedagoger der. Kun lærere som er veldig kristne og derfor har valgt denne skolen. De strever med å ta hånd om mangfoldet og de mange svært utfordrende elevene.

Det er en myte at privatskoler er bedre enn offentlige. Det finnes garantert unntak og fornøyde elever og foreldre, men gresset er sjeldent så mye grønnere der, enn på vanlige skoler.

Den over her som sa at man fikk dekket taxi ved skolebytte; jeg vet ikke om det er forskjell fra kommune til kommune, men i denne kommunen er det ikke tilfellet. Ja, det er fritt skolevalg, men skyssen må man stå for selv. Finns unntak der PPT har anbefalt skolebytte av div. årsaker, men det skal svært mye til og er strenge kriterier. Bare greit å vite:)

Anonymkode: 63ff2...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med Monteressoriskolen, men sånn generelt har jeg dårlig erfaring med privatskoler. Som sagt av en over her, så sender "alle" med diagnosebarn barna sine på privatskoler, fordi det av ymse årsaker har skåret seg på offentlig skole. Det er derfor en opphopning av "problembarn" på privatskoler, og svært sjeldent kompetanse til å ta hånd om dette. F.eks her i byen er det en kristen privatskole og det er overhode ingen spesialpedagoger der. Kun lærere som er veldig kristne og derfor har valgt denne skolen. De strever med å ta hånd om mangfoldet og de mange svært utfordrende elevene.

Det er en myte at privatskoler er bedre enn offentlige. Det finnes garantert unntak og fornøyde elever og foreldre, men gresset er sjeldent så mye grønnere der, enn på vanlige skoler.

Den over her som sa at man fikk dekket taxi ved skolebytte; jeg vet ikke om det er forskjell fra kommune til kommune, men i denne kommunen er det ikke tilfellet. Ja, det er fritt skolevalg, men skyssen må man stå for selv. Finns unntak der PPT har anbefalt skolebytte av div. årsaker, men det skal svært mye til og er strenge kriterier. Bare greit å vite:)

Anonymkode: 63ff2...66f

Jeg har gått på 3 ulike privatskoler og må si meg veldig uenig. Har aldri lært så mye som da jeg har gått privat. Generelt dyktigere lærere, tettere oppfølging, mer tilrettelegging enn offentlig. 

Anonymkode: f3010...b1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig typisk. Vi har hatt datteren vår på en privatskole fra 1. klasse. Rundt 4. kommer alle de med diagnoser som har prøvd, og gitt opp den offentlige skolen....

Men kan du si noe mer om hvordan det går da? Aner du om de har god erfaring? Eller er det slik at du føler dette negativt? At de ødelegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gnellen skrev:

Men kan du si noe mer om hvordan det går da? Aner du om de har god erfaring? Eller er det slik at du føler dette negativt? At de ødelegger?

Det går selvsagt dårlig for alle. Alt for mange med diagnoser til at noen får noe «ekstra». Skolene må tjene penger så de sier ja til «alle». De barna uten diagnoser blir skadelidende. 

der det i det offentlige er et par «diagnosebarn» per klasse, er det mange fler på private skoler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter gjorde det svært bra på montessori skole, hun gikk der på ungdomsskolen. Og det var få elever der med diagnose, var heller flere av de ekstra smarte barna, som ikke får nok utfordringer i vanlig skole. Mitt barn var skolelei, gjorde det ikke så bra på skolen, selv om jeg vet at hun er smart. Og hun ble så mye mer motivert på privatskole. Og gjorde det svært bra der.

Anonymkode: 05af1...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...