AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #1 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg har litt problemer med å velge hvilken utdanning jeg skal begynne på neste år. Jeg har nå et friår og står mellom sivilingeniør på NTNU og lektorprogrammet med realfag som studieretning på enten NTNU eller UiO. Studiepoeng er ikke et problem (jeg har over 60 i studiepoeng i kvoten for førstegangsvitnemål) og jeg har både R2, fysikk 2 og kjemi 2. Jeg har alltid likt å hjelpe andre og folk kommer ofte til meg med dvs. faglige problemstillinger og spørsmål. Jeg har tro på at jeg kan bli en god lektor, men jeg er redd for at jeg vil oppleve det som svært ensidig etter å ha jobbet som det en stund. Jeg har derfor også vurdert å gå sivilingeniør og deretter ta PPU, men jeg ser på det som unødvendig dersom jeg kan kun ta lektorprogrammet og bruke 5 år istedenfor 6 år med PPU. Velger jeg lektorprogrammet vil jeg ta 80 studiepoeng kjemi og 60 studiepoeng matematikk slik at jeg kan undervise i kjemi og matematikk, mens dersom jeg velger sivilingeniør vil jeg gå enten industriell kjemi og bioteknologi (MTKJ), energi og miljø eller nanoteknologi. Jeg har mest lyst til å gå MTKJ, men jeg har fått inntrykk av at det ikke er så attraktivt på arbeidsmarkedet, da særlig på grunn av oljeindustrien, som jeg uansett ikke har lyst til å jobbe innenfor. Jeg vet iallfall at jeg enten vil jobbe med kjemi eller med å finne smarte løsninger for å bedre miljøet. Jeg setter pris på at dere kommer med tanker om hva dere mener jeg bør velge! Anonymkode: 7200b...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #2 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg er sivilingeniør. Fordelen er at du ikke utdanner deg til et bestemt yrke, men får en basiskompetanse som kan brukes i mange bransjer og yrker. Jeg har jobbet i 20 år og er i dag leder i en statlig virksomhet. Bruker ikke utdannelsen direkte, men har fordelen av å ha basiskompetanse jeg kan bygge videre på. Anonymkode: 2546e...4c0 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #3 Skrevet 20. oktober 2019 Går andre året på energi og miljø, men vurderer faktisk å bytte til lektor med realfag! Men er usikker pga. det samme som deg, at det skal bli for ensidig etterhvert... Så har dessverre ingen innspill! Anonymkode: 39ec4...01a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #4 Skrevet 20. oktober 2019 Som ingeniør får du høyere lønn, men lettere sparken (nedgangstider osv). Ikke velg kjemi! Du risikerer å ende opp på lab for 450k i året og vanskelig å komme seg videre. Lærerlønna har blitt god, og du får ikke fyken så lenge du holder deg edru og ikke smugtitter i dusjen. Anonymkode: 0a352...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #5 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg ville ha valgt sivilingeniør, men det er fordi at jeg ikke er så glad i og undervise. Tror lektor hadde blitt for ensformig. Husk på at et utdanningsløp på 6 år, i forhold til 5 år er ingenting - om du ikke trives i jobben din. Tar du PPU, men ikke trives - kan du gå tilbake. Dette er min subjektive mening. - Har du interesse for å undervise? - Er du flink til å skape gode relasjoner? - Liker du best å jobbe i team eller alene? Hvis du stiller deg slike spørsmål, kan det kanskje gi deg pekepinn på hva du ønsker. Anonymkode: 1169d...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #6 Skrevet 21. oktober 2019 Jeg er ingeniør og drømmer om å bli lærer... Men det er byggebransjen da. Anonymkode: 9c39e...119
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #7 Skrevet 21. oktober 2019 Kanskje du kan prøve å få en tilkallings-/vikarjobb hos en skole under friåret ditt? Jeg, siving-studenten lenger opp, skal ta en pause fra skolen neste semester (eventuelt kun ta 1-2 fag). Har i den anledning søkt jobb hos alle skolene i Trondheim, sendte fredag kveld, allerede fått fem lovende svar! Kan jo være greit å prøve ut litt forskjellig hvis man er usikker. (selv om det jo ikke vil være det samme som å være lektor) Anonymkode: 39ec4...01a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #8 Skrevet 21. oktober 2019 Siving. gir typisk krevende, tunge og tekniske jobber. Tenk over om det er det du vil med livet ditt. Det er som regel slik at godt betalte jobber er godt betalt for en grunn Anonymkode: a353a...328 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #9 Skrevet 21. oktober 2019 Jeg ville valgt sivilingeniør, rett og slett fordi det er enklere å gå fra sivilingeniør til lektor enn omvendt. Anonymkode: 4adae...3da
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #10 Skrevet 21. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt sivilingeniør, rett og slett fordi det er enklere å gå fra sivilingeniør til lektor enn omvendt. Anonymkode: 4adae...3da Samme her. Men det fordrer selvsagt at du er veldig usikker på hva du vil. Hvis du egentlig vil bli lektor, bør du gå lektor. Anonymkode: 32413...45d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #11 Skrevet 21. oktober 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Studiepoeng er ikke et problem (jeg har over 60 i studiepoeng i kvoten for førstegangsvitnemål) og jeg har både R2, fysikk 2 og kjemi 2. Velger jeg lektorprogrammet vil jeg ta 80 studiepoeng kjemi og 60 studiepoeng matematikk slik at jeg kan undervise i kjemi og matematikk Anonymkode: 7200b...8e3 Virker ikke som du helt vet hva studiepoeng er for noe.. Anonymkode: f4bb8...39c 3
Gjest ByeByeLove Skrevet 21. oktober 2019 #12 Skrevet 21. oktober 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har litt problemer med å velge hvilken utdanning jeg skal begynne på neste år. Jeg har nå et friår og står mellom sivilingeniør på NTNU og lektorprogrammet med realfag som studieretning på enten NTNU eller UiO. Studiepoeng er ikke et problem (jeg har over 60 i studiepoeng i kvoten for førstegangsvitnemål) og jeg har både R2, fysikk 2 og kjemi 2. Jeg har alltid likt å hjelpe andre og folk kommer ofte til meg med dvs. faglige problemstillinger og spørsmål. Jeg har tro på at jeg kan bli en god lektor, men jeg er redd for at jeg vil oppleve det som svært ensidig etter å ha jobbet som det en stund. Jeg har derfor også vurdert å gå sivilingeniør og deretter ta PPU, men jeg ser på det som unødvendig dersom jeg kan kun ta lektorprogrammet og bruke 5 år istedenfor 6 år med PPU. Velger jeg lektorprogrammet vil jeg ta 80 studiepoeng kjemi og 60 studiepoeng matematikk slik at jeg kan undervise i kjemi og matematikk, mens dersom jeg velger sivilingeniør vil jeg gå enten industriell kjemi og bioteknologi (MTKJ), energi og miljø eller nanoteknologi. Jeg har mest lyst til å gå MTKJ, men jeg har fått inntrykk av at det ikke er så attraktivt på arbeidsmarkedet, da særlig på grunn av oljeindustrien, som jeg uansett ikke har lyst til å jobbe innenfor. Jeg vet iallfall at jeg enten vil jobbe med kjemi eller med å finne smarte løsninger for å bedre miljøet. Jeg setter pris på at dere kommer med tanker om hva dere mener jeg bør velge! Anonymkode: 7200b...8e3 Det er nok ikke hvem som helst som kan bli, eller først og fremst være, sivilingeniør. Du må kunne svare på ethvert spørsmål, slett ikke avgrenset til ditt eget fagfelt. Spør meg om hva som helst. Når det er sagt har jeg vært svak for flere lektorer. Veldig svak.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #13 Skrevet 21. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker ikke som du helt vet hva studiepoeng er for noe.. Anonymkode: f4bb8...39c Haha hvorfor det da? Anonymkode: 7200b...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #14 Skrevet 21. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sivilingeniør. Fordelen er at du ikke utdanner deg til et bestemt yrke, men får en basiskompetanse som kan brukes i mange bransjer og yrker. Jeg har jobbet i 20 år og er i dag leder i en statlig virksomhet. Bruker ikke utdannelsen direkte, men har fordelen av å ha basiskompetanse jeg kan bygge videre på. Anonymkode: 2546e...4c0 Det er sant, men hovedårsaken til at jeg vil studere til å bli sivilingeniør er at jeg vil jobbe med kjemi og gjerne være leder for forskningen. Det er en av grunnene til at jeg tenker vurderer å bli lektor, altså at jeg føler meg ganske sikker på at jeg da kommer til å få jobbe med kjemi Anonymkode: 7200b...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #15 Skrevet 21. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha hvorfor det da? Anonymkode: 7200b...8e3 Fordi jeg skrev at jeg hadde over 60 STUDIEPOENG i kvoten for førstegangsvitnemål? Isåfall er jeg bevisst på at det kun kalles POENG, men jeg har fokusert så mye på studiepoeng og høyere utdanning i det siste at det rett og slett ble skrevet uten at jeg tenkte over det. Det er unødvendig å komme inn her kun for å kommentere dette. Man skal være ganske forsiktig med å alltid lete etter noe man kan kritisere med andre. Da er det bedre at man fokuserer på seg selv😉 Anonymkode: 7200b...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #16 Skrevet 21. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Men det fordrer selvsagt at du er veldig usikker på hva du vil. Hvis du egentlig vil bli lektor, bør du gå lektor. Anonymkode: 32413...45d 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt sivilingeniør, rett og slett fordi det er enklere å gå fra sivilingeniør til lektor enn omvendt. Anonymkode: 4adae...3da 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Siving. gir typisk krevende, tunge og tekniske jobber. Tenk over om det er det du vil med livet ditt. Det er som regel slik at godt betalte jobber er godt betalt for en grunn Anonymkode: a353a...328 Jeg tror at det at jeg vil forbli i Oslo spiller en noe stor rolle også. Jeg liker meg i Oslo og vil studere her, men det går dessverre ikke ann å få en like ettertraktet sivilingeniørutdannelse på UiO. Dette er nok derfor noe som utgjør en stor fordel ved å studere til å bli lektor Anonymkode: 7200b...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #17 Skrevet 21. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha valgt sivilingeniør, men det er fordi at jeg ikke er så glad i og undervise. Tror lektor hadde blitt for ensformig. Husk på at et utdanningsløp på 6 år, i forhold til 5 år er ingenting - om du ikke trives i jobben din. Tar du PPU, men ikke trives - kan du gå tilbake. Dette er min subjektive mening. - Har du interesse for å undervise? - Er du flink til å skape gode relasjoner? - Liker du best å jobbe i team eller alene? Hvis du stiller deg slike spørsmål, kan det kanskje gi deg pekepinn på hva du ønsker. Anonymkode: 1169d...0d9 Jeg er veldig glad i å hjelpe andre og i å snakke foran andre mennesker. Dette ene året har så klart ikke veldig mye å si. Jeg har interesse for å undervise per nå og min erfaring er at jeg er god til å skape gode relasjoner. Jeg foretrekker også å jobbe med andre mennesker. Med dette mener jeg at så lenge jeg jobber med enten elever eller med kollegaer går det fint, men jeg vil ikke jobbe helt alene Anonymkode: 7200b...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #18 Skrevet 21. oktober 2019 Tror jeg ville ha valgt det som gir lettest tilgang til det sivile. Min erfaring er ihvertfall at skoleverket er kronisk fattige, trange rammer og lønn tilsvarende. Kona jobber innen utdanning og jeg jobber privat. Og en av oss må jo tjene penger.... Så kan man altids ha stat som backup. Gudene veit hvor mange sivilingiører som tok statlige stillinger i påvente av at offshore industrien skulle begynne å tjene penger igjen etter oljeprisfallet. Virket som Aker Solution hadde overtatt hele avdelinger i offentlige prosjekt en periode. Anonymkode: 658ba...b93
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #19 Skrevet 21. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror at det at jeg vil forbli i Oslo spiller en noe stor rolle også. Jeg liker meg i Oslo og vil studere her, men det går dessverre ikke ann å få en like ettertraktet sivilingeniørutdannelse på UiO. Dette er nok derfor noe som utgjør en stor fordel ved å studere til å bli lektor Anonymkode: 7200b...8e3 Jeg er ingeniør, liker jobben min, liker lønna mi. Anbefaler deg virkelig å vurdere å studere i Trondheim. Og i hvertfall ikke la flyttefrykt bestemme hvilken utdanning du skal ta. Har studert både i Oslo og i Trondheim, og Trondheim har et veldig mye bedre studiemiljø. Det er så mange tilflyttere studenter der, de utgjør en stor andel av befolkningen, så det er virkelig en studentby. Nye studenter er ofte veldig åpne og motiverte for å bli kjent med hverandre. Min erfaring med studier i Oslo er at folk pusler med sitt og har venner fra før, så de er ikke like motiverte til å bli kjent med folk de studerer med. Men studiene blir så mye lettere og hyggeligere om man har et godt miljø der. Anonymkode: 9114d...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #20 Skrevet 21. oktober 2019 Jeg ville også helt klart valg siv.ing. Hilsen realist. Anonymkode: 87b11...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå