Jens Skrevet 23. mai 2005 #1 Skrevet 23. mai 2005 Lille gutten min har egentlig en veldig fin sove rytme. Han sovner vanligvis ved 1500 på ettermiddagen. Så våkner han ved 1700 tiden, og får mat. Så sover han igjen fra ca 2000 til 2300. Så får han mat, og sover igjen til kl 0300. Da får han også mat og sover igjen til 0500. Fram til nå har han fått mat og sovet til 0700, fått mat igjen og så sovet til 1030. Så har han vært våken hele formiddagen til ca 1500-1600. Men de to siste nettene har han våknet 0500-0700 og ikke villet sove mer. Kan det være han sover for mye på ettermiddagen/kvelden?Burde jeg holde han våken f.eks fra kl 2000, og så legge han kl 2300? Jeg trodde jo mer søvn de fikk jo mer sov de?Hvor mye søvn trenger ett spebarn. Min sønn er to uker idag?Hvordan er soverytmen til ditt spebarn?
Gjest HB Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 Har ikke så mange råd å komme med, men jeg tror ikke det er lurt å holde ham våken dersom han er trøtt. Da blir han bare overtrøtt og vil i hvert fall ikke legge seg. Det stemmer dette med at søvn avler søvn (i hvert fall på vår datter på 8 måneder). Det står i ei bok om søvn jeg har at et nyfødt barn sover i snitt 16 timer i døgnet, men det variere fra 10-11 til 17-20 timer. Men det som er viktig som står i boken er at søvnforløpet kan til og med variere fra døgn til døgn uten noe forutsigbart mønster. Så små barn skiller heller ikke mellom dag og natt, så det nytter ikke si at mamma vil sove lenger på morgenen. Hilsen Lille meg
Nanella Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 Veldig vanskelig å styre søvnvanene når de er så små. Hvis de vil sove så sover de og når de er ferdig uthvilte trenger de oppmerksomhet og nærhet. Tror du må la han få bestemme en stund til hvertfall.. Så får du heller prøve å sove litt når han sover så du får deg nok søvn. Dette pleier jo å gå seg til etterhvert.
Plym Skrevet 23. mai 2005 #4 Skrevet 23. mai 2005 Jeg synes det høres ut som om du er ekstremt heldig med den døgnrytmen. Det er ikke så mye du kan gjøre fra eller til, bortsett fra å prise deg lykkelig over at du tross alt får ganske mye søvn.
Polly Ester Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Jeg har omtrent samme døgnrytme på jenta mi. Om morgenen får hun mat i 6 eller 7-tida... Da pleier jeg å ta henne opp i senga til meg. Og så sover vi litt sammen - noen ganger helt til 11-11:30... Hvis han ligger våken uten å grine så kanskje han sovner igjen om du lar han ligge å pludre for seg selv? Mathilde var våken i natt fra kl 3, da fikk hun mat og jeg la henne tilbake i senga hennes. Hun lå for seg selv og pludret til klokka var 4 - da ville hun ha mat igjen... Jeg bruker ørepropper om natta ellers hadde jeg ikke fått sove når hun pludrer og lager smålyder gjennom natta. Jeg hører når hun våkner og skal ha mat uansett, så jeg syns det er kjempekjekt med ørepropper...
Jens Skrevet 23. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2005 bruker ørepropper jeg og. Har en mann som snorker på den ene siden, og en baby som snorker på den andre!
Polly Ester Skrevet 23. mai 2005 #7 Skrevet 23. mai 2005 bruker ørepropper jeg og. Har en mann som snorker på den ene siden, og en baby som snorker på den andre! Ja, ikke sant... Jeg var litt bekymret for hvordan jeg skulle få sove før babyen var født siden jeg ikke fikk sove uten ørepropper og jeg var redd jeg ikke skulle høre babyen med dem, men det gikk greit, gitt... Hva heter babyen din da? Gratulerer forresten :-) - har ikke vært inne på Graviditet på en stund så jeg hadde ikke fått med meg at du hadde fått, jeg...
Iskvinnen Skrevet 24. mai 2005 #10 Skrevet 24. mai 2005 Jeg synes også du bare må være fornøyd med den døgnrytmen der!! Det er mange babyer som både er mer våkne, og er våkne lange perioder om natten. Døgnrytmen går seg som regel til av seg selv. snart er banet mer våken om dagen, og trenger mer søvn på natta. Så får heller du prøve å få deg litt søvn om dagen når bebisen sover. Hos oss var det untakstilstand de første par månedene i allefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå