Gå til innhold

Leie ut til alenemor med dårlig referanse, men les hele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal leie ut sokkelen vår. Vi har ikke bestemt oss for noen enda og det renner ikke ned med folk. 

Vi hadde en hyggelig alenemor her på visning. Har barna sine på fulltid og har aap. Bare her blir jeg litt bekymret siden det er en tidsbegrenset stønad. 

Det positive var at hun fortalte veldig åpent om økonomien og hadde depositum. Hun fortalte også at hun tidligere har mottatt sosialstønad for å dekke husleie. 

Det som skurret for meg er at hun skal flytte så utrolig langt. Bare ta eksempel fra Tønsberg til Drammen. 

Hun fortalte at hun hadde problemer med nåværende utleier men at vi gjerne kunne ringe denne. Hun ville gjerne at vi skulle ta kontakt etter å ha snakket med denne utleieren. 

Når jeg skal til å ringe får jeg helt sjokk. Dette er min tidligere utleier, hun var et mareritt. Utrolig ubehagelig dame, beskyldte meg for mye rart. Jeg flyttet også ganske langt(møtte han jeg er samboer og eier hus med her) men er fra den aktuelle byen. Og denne utleieren er jo beryktet for å være atal. Blir lei leietagere og begynner da å behandle de dritt. Hun beskyldte meg for å ha etterlatt boligen uvasket og ødelagt, og at jeg ikke hadde betalt leie. Meldte det til bv og nav av alle ting. Det ble henlagt i alle instanser men husker det satte en støkk i meg.. 

Da jeg flyttet inn der snakka hun bare om hvor deilig det var å få ut forrige leietager "endelig" og at det var så mye tull med de. 

Sånn sett føler jeg at noen kanskje bør se på utleiers virksomhet? 

Mannen ringte utleier og hun fortalte masse ting om denne alenemoren. Dårlig betaler, bråkete unger, masse menn, rot osv. Dette fant jeg interessant fordi utleier sa jo lignende om meg og det stemte ikke. 

Jeg vil gjerne leie ut til denne jenta, men bekymrer meg jo for aap og sosialstønad. Samtidig har jeg jo vært ute for denne utleieren selv og klarer ikke ta det hun sier alvorlig, siden hun åpenbart sier det om alle. 

Hva ville dere gjort? Og hva kan gjøres med denne utleieren? 

Anonymkode: c5cb2...db9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som kan gjøres med utleieren vet jeg ikke, annet enn å ikke stole på det hun sier. Ville spurt den potensielle leietakeren om hun hadde noen andre referanser. Vedr aap/sosialstønad så blåser jeg i hvor pengene kommer ifra bare de kommer. 

Anonymkode: 3e503...ecf

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som kan gjøres med utleieren vet jeg ikke, annet enn å ikke stole på det hun sier. Ville spurt den potensielle leietakeren om hun hadde noen andre referanser. Vedr aap/sosialstønad så blåser jeg i hvor pengene kommer ifra bare de kommer. 

Anonymkode: 3e503...ecf

Nei, jeg stoler jo ikke på den utleieren, og leietager visste jo ikke at jeg har leid der heller. Men jeg syns det er veldig hårreisende at hun holder på sånn og føler pga det nesten mer "behov," for å leie ut til denne jenta, selv om vi kanskje ideelt sett kunne fått inn noen med færre i husstanden. 

Hun oppga forøvrig at hun hadde vært sent ute med betaling av husleie da hun fikk sosialstønad, men aldri mer enn 6 dager. Jeg får bare veldig vondt av henne. Og det er jo pga tidligere utleier. 

Referansen før denne utleier var jo leilighet hun eide med eksmannen sin og når hun har barna fulltid og går på aap så føler jeg at det blir litt vanskelig med andre referanser. Jeg vil jo helst ikke ha et sånt stakkars deg-forhold til en leietager heller.. 

• Liker 1
Skrevet

Gi alenemoren en sjanse, syns jeg. Jeg hadde aap da jeg fikk leiligheten jeg bor i, og ikke en eneste leie har uteblitt. Vi har også behandlet stedet bra og er ryddige (fant meg en mann som flyttet inn med meg). Siden hun har barn vil hun alltid ha rett på penger hos nav, da det er i mot loven å la barn være hjemløse. 

Hvis den tidligere utleieren er så ustabil, så kan dere bli damas første ordentlige referanse i stedet. 😃

Det er litt rart at folk er så bekymret for nav-penger. Med mindre personen har store rusproblemer som gjør at de ikke har oversikt over penger eller tid, så er det ikke noe å bekymre seg for. Jeg er fattig, men husleie og strøm kommer alltid først - oppegående folk forstår at det er noe av det viktigste å ha i orden.

Anonymkode: 36303...854

• Liker 22
Skrevet

Staten blir ikke å la en mor med barn stå uten penger til å dekke leie, så den kan du være rimelig trygg på at hun får inn. 

Anonymkode: 07c82...1c1

• Liker 9
Skrevet

Denne saken tror jeg kommer til å gi Ts dårlig karma..

Anonymkode: 7f3a9...38a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne saken tror jeg kommer til å gi Ts dårlig karma..

Anonymkode: 7f3a9...38a

Er jo det som er sykt her, at jeg faktisk føler at det er dumt av meg å leie ut til henne pga min tidligere utleier. Tror det blir litt for nært på en måte. Men samtidig må jo alle bo.. 

Skrevet

Hvor hun får penger fra har ikke du noe med, bare at hun betaler leie

Anonymkode: 75f77...f25

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg hadde følt det samme etter å ha snakket med jenta som jeg føler når jeg leser innlegget ditt, så tror jeg muligens at jeg ville ha leid ut til jenta. Men jeg ville nok bare gitt henne 6 mnd kontrakt i første omgang. Går det bra så ville jeg utvidet den. 

• Liker 8
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det som er sykt her, at jeg faktisk føler at det er dumt av meg å leie ut til henne pga min tidligere utleier. Tror det blir litt for nært på en måte. Men samtidig må jo alle bo.. 

Tror du dere skal ha ukentlig teselskap eller? Dere vil ha minimal kontakt. Jeg har pratet med utleierene 4 ganger i løpet av de 8 mnd jeg har bodd her.

Anonymkode: 36303...854

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke leig ut til henne. Å få kastet ut folk med barn er ekstremt vanskellig, så dropper hun å betale tar det lang, lang tid før hun blir kastet ut, og dere kan tape mye penger. Å tro nav betaler er en illusjon. 

Anonymkode: 0da7d...2b7

• Liker 5
Skrevet

Du trenger ikke nevne et ord om at du kjenner tidligere utleier. Men hun får nok ikke leie et annet sted med en slik referanse og du vet jo bakgrunnen så du hjelper faktisk et menneske i nød om du lar henne leie. 

Aap har veldig dårlig stabilitet i disse dager. Men alle har rett på et sted å bo så lenge det ikke overgår satsen for hvor høy husleie sosialen godtar. Om det er dit det går. 

Anonymkode: 89ff6...d7a

• Liker 8
Skrevet

Altså... AAP er ikke synonymt med udugelig leieboer. Samme med sosial stønad. Så lenge hun ikke har noen betalingsanmerkinger og betaler for seg, så spiller det jo ingen rolle for deg hvor pengene kommer fra. Kan du lufte tanken om at hun skal ligge 1 mnd i forveien? Slik at om det skjer noe akutt med økonomien, så ligger hun ihvertfall 1 mnd foran....

Anonymkode: c64c8...bfc

• Liker 2
Skrevet

Alenemor = mange menn som kommer for å få seg litt. 

Hvis det er greit for dere at biler kommer og går til alle døgnets tider så er det bare å gå for det. 

Liker dere lite trafikk så ville jeg heller gått for en annen. 

Anonymkode: 1d49f...2cd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alenemor = mange menn som kommer for å få seg litt. 

Hvis det er greit for dere at biler kommer og går til alle døgnets tider så er det bare å gå for det. 

Liker dere lite trafikk så ville jeg heller gått for en annen. 

Anonymkode: 1d49f...2cd

Merkelig ting å si. Samme som utleieren sa om meg. Enda jeg ikke hadde noen mann der noengang. 

• Liker 24
Skrevet

Herlighet, så mange fordomsfulle kommentarer. Foreslå en tidsbegrenset avtale, da kan Namsmannen hjelpe dere om dere ikke vil forlenge leieavtalen - selv om det er barn involvert. 

Jeg tenker dette er en fin måte å hjelpe et medmenneske på som ikke har hatt det enkelt. Trolig tøft med sin eksmann og deretter en ufyselig utleier. Det synes jeg faktisk du skal fortelle henne, at du også har leid av utleieren og vet nok litt om hva hun er utsatt for. Kanskje hun ikke er så sterk som deg og ser mest dårlige ting ved seg selv - i stedet for å være klar på at det ikke er henne - det er utleier. 

Anonymkode: cd13b...c92

• Liker 15
Skrevet

Alle fortjener en sjanse. Jeg hadde tilbudt henne leiligheten. 

Anonymkode: 7b912...e8e

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, så mange fordomsfulle kommentarer. Foreslå en tidsbegrenset avtale, da kan Namsmannen hjelpe dere om dere ikke vil forlenge leieavtalen - selv om det er barn involvert. 

Jeg tenker dette er en fin måte å hjelpe et medmenneske på som ikke har hatt det enkelt. Trolig tøft med sin eksmann og deretter en ufyselig utleier. Det synes jeg faktisk du skal fortelle henne, at du også har leid av utleieren og vet nok litt om hva hun er utsatt for. Kanskje hun ikke er så sterk som deg og ser mest dårlige ting ved seg selv - i stedet for å være klar på at det ikke er henne - det er utleier. 

Anonymkode: cd13b...c92

Namsmannen kaster ikke barn på gaten, uansett hvor mye penger mor skylder i leie. 

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Her høres det jo ut som om det er tidligere utleier som er en smule paranoid. Jenta ville jeg kanskje ha gitt en sjanse :) 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Namsmannen kaster ikke barn på gaten, uansett hvor mye penger mor skylder i leie. 

Jo, det skjer. Da må Nav ta over ansvaret for å skaffe husrom. 

TS: Jeg tenker at siden hun har barn, så er Nav-støtte ganske sikkert, nettopp fordi hvis hun hadde mistet AAP ville hun fått sosialstønad til å dekke husleie. 

Anonymkode: e4e3e...4b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...