Gå til innhold

Intelligent 2. klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 7 år er ekstremt smart for alderen og ligger langt foran alle andre i klassen hennes i alle fag. Hun kunne skrive og lese allerede i 3 års alderen. I 5 års alderen kunne hun gangetabellen helt opp til 15-gangen. Hun går nå i 2. klasse, og hun sier at arbeidsoppgavene er altfor enkle. I 1. klasse merket læreren hennes at hun var kjempemoden og intelligent for alderen, og ga henne derfor 5. klasse pensum, og nå i 2. klasse har hun fått 7. klasse pensum. Men det er fortsatt altfor enkelt for henne. Men på skolen hennes har de ikke lyst til å gi elevene høyere pensum enn 7. klasse ettersom 8. klasse og oppover tilhører ungdomstrinnet, jenta mi går jo på barneskolen. Men selv de vanskeligste 7. klasse-oppgavene klarer hun å løse på et blunk. Er det mulig å ta kontakt med ledelsen på skolen og be om krav om at dattera mi får høyere pensum? Poenget med å gå på skole er jo å lære nye ting, ikke å drive med ting man kan fra før av.

Anonymkode: 46153...526

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy og så utfordrene. Du må jo bare prøve.

Ta kontakt med nettsiden evnerike barn, så får du nok flere gode råd der enn her. Her er det ofte hetsing hvis noen skriver lignende. 

Anonymkode: a0f61...144

• Liker 8
Skrevet

Hun kan kanskje få jobbe med en ungdomsskolebok i timene? Jeg ville tilbudt meg å kjøpe den om ikke skolen tilbyr det, det viktige er at jenta får nok utfordringer som hun trives med, ikke hvem som har plikt til hva.

• Liker 1
Skrevet

Hva med at jenta lærer noe annet enn matte og lesing? Hun er jo bare 7, og det bør jo være nok av bøker hun kan lese. 

Anonymkode: a8b06...b18

• Liker 2
Skrevet

Du kan søke om overflytting til 8.klasse.

Anonymkode: 54af0...84e

• Liker 2
Skrevet

Dere må jo bare sørge for full utredning, og følge rådene fra ppt. Montesorriskolen? 
er dere medlemmer i «Lykkelige barn»? 

Anonymkode: 64112...f4e

• Liker 1
Skrevet

Og forslaget om «p lære noe annet» er godt. La henne bryne seg på musikkundervisning og spilling. 

Anonymkode: 64112...f4e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om overflytting til 8.klasse.

Anonymkode: 54af0...84e

Er det virkelig lov å søke om overflytting til et høyere klassetrinn i Norge? 

Anonymkode: 7278f...e70

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg ville ikke gjort det. Håpløst sosialt sett, jeg har vært yngst i klassen selv og det var ikke ok. Var likevel flinkest og det var heller ikke ok.

Anonymkode: c5a65...24f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt om spesielle tilfeller der barnet har blitt flyttet ett trinn opp, men da har barnet vært veldig moden også sosialt. Vet ikke hvordan din datter er. Er det "bare" faglig, er det best å bli der hun er. Det går kanskje an å hospitere i et høyere klassetrinn? Det vet jeg er gjort i tilfeller der barn utmerker seg veldig i fag. En elev tar f.eks matten med 7.trinn, selv om han tilhører 4.trinn.

Jeg håper at skolen tør å tenke utfor boksen og gir henne utfordringer. Ingen grunn til å holde igjen. Man trenger ikke nødvendigvis haste gjennom pensum oppover i trinnene, men heller tenke dybdelæring og fordypning i ulike tema.

For å finne ut om hun er faktisk er evnerik (IQ over 130) eller "bare" faglig sterk og flink, kunne det vært interessant å evneteste henne. Det finns barn som ligger langt framme faglig, uten at de automatisk er evnerike. Er man evnerik, må de voksne rundt tenke annerledes, enn om hun "bare" er flink.

PPT utreder ikke barn som er "for flinke", kun de som strever og derfor ikke har utbytte av undervisningen. Dere kan i så fall ta kontakt med psykolog privat for testing.

Anonymkode: 793c3...a47

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så glad for at mitt barn går på en liten privatskole, hun er ikke så evnerik som jenta di, men her er det veldig raske til å flytte barna opp i trinn dersom de trenger større utfordringer. Datteren min ble nettopp flyttet fra 3. (2. og 3. er i samme klasserom og har felles undervisning), til 4. klasse (4. og 5. er sammen). 

Dersom alternativet var offentlig skole, hadde jeg tatt henne ut og hjemmeskolert henne. Jeg var et slikt evnerikt barn, som leste da jeg var 4, og definitivt mistet mange muligheter fordi den offentlige skolen ikke klarte å tilpasse. 

Unschooling er også et godt alternativ for evnerike barn. Jeg leste hele biblioteket fra A til Å på ungdomsskolen fordi jeg kjedet meg sånn. Lærte mer av det enn av timene..

Det er så verdifullt å gi disse barna de utfordringene de trenger, og ikke la skolen hindre dem i å nå potensialet sitt.

Anonymkode: 7ef60...fe6

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men en 7-åring kommer heldigvis aldri til å bli flyttet så høyt som 8. klasse. I beste fall kan man få henne flyttet til 3. klasse, men det tas også hensyn til det sosiale. Barnet skal være sosialt modent på nivå med de hun skal gå i klasse med.

Jeg støtter også forslaget om å lære noe annet. 

Anonymkode: 6128c...85c

• Liker 1
Skrevet

Vi har en tredjeklassing som (siden 2. klasse) går to klasser over i fagene norsk, engelsk og matte. Det var tydelig for oss før han i det hele tatt begynte på skolen at en slik tilpasning ville være nødvendig (han har lest flytende siden han var tre og et halvt år, brukt masse tid på mattespill o.l. beregnet på eldre barn, osv.), men det tok store deler av 1. klasse (med diverse møter, støtte fra PP-tjenesten, osv.) å få på plass denne ordningen. I praksis har han delt timeplan, hvor han er sammen med en femteklasse i (de fleste av) de timene klassen har de aktuelle fagene, og ellers er i sin egentlige tredjeklasse (som han selvsagt også følger på sosiale arrangementer, turdager, osv.)

Et viktig aspekt er at selv om han på mange måter er faglig på nivå med betydelig eldre elever, så er han sosialt og emosjonelt sånn midt på treet for sin egentlige alder. Selv om han fint klarer å henge med i innholdet i de femteklassefagene han følger (og i engelsk og matte kunne han muligens ha fulgt en enda høyere klasse; i norsk merker vi at han må jobbe litt mer siden mange oppgaver går ut over det rent språklige og krever mer generell abstraksjonsevne og kunnskap som han ikke har tilegnet seg ennå), så har han har ikke helt de samme forutsetningene for egenledelse som man kan forvente av en femteklassing, og trenger mer oppfølging på sånne ting som å huske å ta med seg de nødvendige bøkene, komme i gang med leksene i rimelig tid, osv.

Anonymkode: 96f76...d8a

• Liker 2
Skrevet

Hei,

Jeg kan si at jeg var litt som jenta di da jeg var liten. Kanskje ikke så ekstrem, men jeg var laaaangt forran de andre... Jeg kunne lese, skrive og regne før skolestart. Jeg seilte gjennom hele grunnskolen. Fra 1. klasse til fullført videregående. Og lekser? De var gjort på ett blunk... pugging til prøver/eksamen? Der andre brukte en dag, trengte jeg maks en halvtime... Jeg fullførte skolen mer 5 i snitt.. kunne sikkert gjort det enda bedre om jeg bare gadd å bruke mer tid. 

Jeg tror du har ett begavet barn. Ei jente med høy inteligens. Kanskje uvanlig høy inteligens. Selv har jeg IQ på 135. Jeg husker ting lett, har utrolig lett for å lære nye ting, og har en evne til å løse logiske ting langt over det gj.snitt mennesket kan. 

Jeg er litt usikker på hva som er best for jenta di. Trolig å gi henne pensum og utfordringer fra høyere klassetrinn. Men en ting er viktig: IKKE heng dere for mye opp i skolegangen. Jenta di vil klare dette fint helt selv. Utfordr henne helle rpå andre område. Gjerne idrett... fortball, ski, , handball, svømming? Ja hva som helst. Det er VELDIG viktig at slike barn får en avkobling fra skolearbeidet og finner andre interesser... tro meg på dette. :)

Tror du har en super duper jente! Lykke til fremover! :)

Anonymkode: cbba1...1a1

• Liker 1
Skrevet

Det er vel noe ifht mengdetrening hun har behov for, men kjør på, om hun kan det så kan hun det. 
Husk å få med litt etisk refleksjon og sosial kompetanse. 

har en jente i 1. Klasse som leser etter kravene i 5. Klasse, men ingen spesialundervisning her foreløpig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...