Gå til innhold

aetat

waco

Anbefalte innlegg

Har aldri fått inntrykk av at det faktisk var ett handicapp med i bildet!Slik du har formulert deg har det nok ikke vært hintet til det engang!!!!For å få medlidenhet må du nok opplyse oss om slikt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke medlidenhet jeg vil ha, det er forståelse. Dere gadd ikke svare på problemstillingen min, men valgte heller den letteste vei... dvs persontrakkasere meg.

Ingen av dere vet hvorfor jeg får attføring, dere tok det for gitt at jeg svindlet fordi jeg kritiserte aetats håndtering av besvarelser fra brev.

W

Det er farlig med fordomsfulle mennesker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min Fredrik jobber livet av seg med jobbsøknader. Han er uten arbeid og seriøs' date=' ikke sånn som meg som bruker aetat for å slippe å jobbe...[/quote']

Du skriver selv at du bruker aetat for å slippe å jobbe. Hvordan vil du at vi skal tolke det da? Avsnittet ovenfor kan også absolutt tolkes dit hen at du ikke er seriøs.

Slik jeg ser det, er det heller ikke noe i innlegget ditt som vitner om kritikk av aetat. Derimot inneholder det en god del skryt av hvordan du går frem for å nå frem med dine krav.

Og, en gang til; Hva er det som gjør deg så mye bedre enn andre som lever av det vi andre betaler i skatt?

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo, hvis det var noe du var usikker på.... så kunne du heller spurt kunne du ikke?

Men det er sånn med jenter... dere vil mye heller mobbe. Alle vet at aetat utdanner folk. Men dere vil kanskje ikke ha det sånn? Heller at jeg skal dagdrive uten mål og mening?

W

Og jeg som trodde vi var tolerante her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg ikke usikker på noe som helst i min tolkning av innlegget ditt jeg! Det fremsto som temmelig krystallklart! Og, ja, det jeg lurer på spør jeg om, men du vil jo ikke svare!

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke ute etter å mobbe!!!!Vi tar rett og slett de fakta vi får og tar logiske slutninger utifra de.Og det er akkurat det vi har gjot!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor er det jeg har skrevet at jeg har svindlet?

Problemet med dere jenter... er at dere blir ikke tatt særlig seriøst verken her eller i samfunnslivet forøvrig, så mange argumenter som dere finner opp.

Jeg kom med litt konstruktiv kritikk av sosialdemokratiet... men dere klarte tydeligvis ikke å catche det....

W

Og man kan spørre seg hvorfor kvinner må kvoteres inn.... sukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i innlegget ditt er det denne kritikken fremkommer? Og hvorfor kritisere det sosialdemokratiet som gjør det mulig for deg å studere uten å ta opp studielån, uavhenging av årsak?

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skrev er at du ikke VIL betale for utdannelsen din, og så skriver du at for å få dette til smisker du og bruker pene ord!!!!Hvilkne slutninger er det meningen at jeg skal ta av dette??At du ikke utnytter systemet????hello???!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vanskelig, lille venn. Ingen har vel skrevet at du skrev at du svindlet, men at det var naturlig å tro det utifra deres tolkning av det første innlegget ditt. Hvis folket ikke tok poenget, er det kanskje du som burde ha tydeliggjort tingene litt bedre?

Man må tilpasse lektyren klientellet, om du forstår meg. Skriv stort og tydelig, så forstår alle hva du mener... da slipper du å få etat-uganda på nakken også.

Ha en vidunderlig aften!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aetats håndtering av saker kan man nok stille mange sprøsmål til, og enkelt for en som trenger hjelp, er det ikke hvis man ikke besitter en viss porsjon stå-på-vilje og skriveferdighet.

Ikke at jeg ville jobba der, med stadige endringer av rammebetingelser og stadig færre folk som skal hjelpe fler (effektivisering tror jeg det kalles)

Kanskje du, waco, har den stå-på-vilja som skal til for å få noe ut av systemet.

Om du svindler systemet eller ikke, har jeg ingen mening om, men jeg er enig i at utdanning burde vært gratis. Heldig for deg at du har funnet en vei til å få det til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Skal vi se... Du sier at du mener studier skal være gratis, at det er en fordel å være en dyktig skribent og at det offentlige betaler dine studier.

All informasjon du gir i ditt første innlegg tyder på at du mottar arbeidsledighetstrygd mens du studerer og at du ikke har rett til denne trygden, men dine fabelaktige skriveferdigheter har hjulpet deg.

Etterpå er du sur fordi andre mener du er en svindler og så opplyser du at du har et handikap. Hvis du mottar støtte fordi du har et handikap, kan du nok ikke skryte av at det er dine kvaliteter som skribent som gir deg rett til trygd. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste har forstått så studerer jeg. Men jeg vil ikke betale for studiene mine. Jeg er av den moralske oppfattning at all utdanning bør være gratis.

Men det er den ikke.

Jeg er enig i at utdanning inntil et visst nivå bør være gratis. I dag er utdannelse på barne- ungdomsskole og videregående skole gratis (dersom man ikke bruker dyre privatskoler for å forbedre VGS-karakterer etterpå, men det er en annen greie).

Mange steder er jo også videre utdanning gratis i dag. Jeg har tatt gratis utdanning 4 år etter videregående skole. Jeg måtte kjøpe skolebøker, ja, men de kunne jeg lånt på biblioteket.

I dag finnes det skoler der man kan studere gratis, og andre skoler der man må betale semesteravgifter. Jeg er altså grunnleggende uenig i din konklusjon om at utdanning i dag ikke er gratis.

Lurer også på om du med ditt utsagn egentlig mener at utdanning burde være SPONSET slik at alle studenter har gratis kost og losji, får lommepenger til øl og klær osv.

Dersom det er det du snakker om, syns jeg:

1. at du skal si det rett ut, istedet for å snakke om "moralsk rett til gratis utdanning"

2. Du skal forklare meg hvor mye, hvordan grensene skal settes for hvor lenge/hva man skal kunne studere for å få støtten etc.

Dette minner meg forresten om Venstres Borgerlønn-tankegang, som jeg ikke kan si jeg støtter. Men den ville vel oppfylle ditt krav.

Kameraten min Fredrik jobber livet av seg med jobbsøknader. Han er uten arbeid og seriøs, ikke sånn som meg som bruker aetat for å slippe å jobbe...

Hvordan går slikt an?

Her skjønner jeg ikke verken hva du mener eller hva du vil frem til. Annet enn at Fredrik er sånn som veldig mange andre, og at han har skjønt at man må jobbe og svette litt tidlig i livet for å få det bedre senere.

Vi lever i et sosialdemokrati Fredrik' date=' vi er en nesten en kommuniststad, den ene halvdel av befolkning brødfør den andre... hvorfor skal jeg være den som dyrker når jeg heller kan være han som spiser?[/quote']

Svaret på dette spørsmålet er enkelt, og du har henvist til det tidligere i innlegget ditt: Moral. Dessuten, om alle tenkte som deg, ville det ikke være noen til å brødfø. Forøvrig er jeg ukjent med at kommuniststater kjennetegnes av at bare halve befolkningen jobber, men det er jo en helt annen diskusjon.

Dersom man hadde brukt all den energien du beskriver her på noe konstruktivt, kunne man kommet langt her i livet..... Forøvrig er det klart at i alle møter med det offentlige liv, vil det være en fordel å være veltalende. Jeg har forøvrig aldri opplevd Aetat slik du beskriver den her, men så har jeg også vært heldig nok til ikke å ha vært i deres systemer særlig lenge.

Jeg har ikke fått med meg hva du studerer, men jeg studerte siv øk og fikk 1.0 på bed.øken - det var ikke vanskelig engang... Skjønner ikke hvor det hører hjemme i sammenhengen, men :ler:

Jeg er ikke kunstner, da, så jeg har et studielån som takk for det.

Men nå skjønner jeg jo fra dine senere innlegg at du har et alvorlig handikap som gjør at du må ha støtte fra (AETAT?) offentlige myndigheter for å kunne gjennomføre en utdannelse. Det er mulig du mener dette skal provosere, men jeg må si det er mye skattepengene mine blir brukt til som provoserer meg langt mer enn at noen av de brukes til å hjelpe mennesker som ikke klarer å studere på normal måte. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si at jeg har mistet mye av min respekt for Aetat..det er kun noen få mennesker jeg har møtt der som jeg kan si jeg har respekt for. Aetat har et system der alle arbeidsledige blir satt under en kam. I dagens samfunn der også høyt utdannete, ressursterke mennesker blir arbeidsledige, burde man se mere på reglene..Man burde ikke bli "straffet" fordi man prøver å skaffe seg kompetanse. For i det hele tatt å kunne få dagpenger må en ha dagpengegrunnlag. Dagpengene blir utbetalt så lenge det er grunnlag for det. Det er derfor ikke mulig å "svindle" til seg dagpenger, uten grunnlag eller i så lang tid man måtte ønske..og i og med at man har opparbeidet seg dagpengegrunnlag så kan en heller ikke ha vært av de mest aktive studentene...Hva man evt. gjør på fritiden har vel ikke Aetat noe med..Og det er ventetid for å få dagpenger om man skulle ha sagt opp jobben sin for å finansiere studiene med dagpenger. Dessuten finnes det andre som også "snylter" på systemet. Det blir ikke stilt spørsmål til f.eks en som bor på en gård, og hjelper til...Aetat burde heller konsentrere seg om at den arbeidsledige virkelig gjør hva de kan for å skaffe seg jobb..Etter min erfaring med Aetat sjekker de ALDRI hva man har søkt på..og hvorfor i det hele tatt ta kontakt med den arbeidsledige da? Er det kun for å skape inntrykk av at De gjør jobben sin....???

Selvsagt finnes det snyltere her som på alle andre områder, men det må også være lov til å stille spørsmål ved Aetat sine regler og praksis.

Jeg synes heller ikke noe om at ansatte "høyt oppe i Aetat" kommer med "trusler" her på diskusjonsiden. Kan ikke si at det styrker min respekt for de. Om det skulle være en spøk, er den svært dårlig.

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når waco tydelig skryter av å svindle aetat fortjener han denne responsen. HVis noen representanter fra aetat er her inne, ville det være en selvfølge å reagerer på et slikt innlegg. Ikke bare rakker han ned på aetat, men han skryter uhemmet over sin person som er så flinkt til å presse staten for penger.... og et hån mot oss som har en lang og kostbar utdannelse,....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene som gjelder for Aetat er vedtatt av Stortinget.

Også de som sier at du ikke kan studere eller jobbe og samtidig motta arbeidsledighetstrygd.

Hvordan skulle det gå da, visst er det fint å gjøre en haug for å øke sin kompetanse, men hvorfor skal Aetat betale for noen, når de fleste av oss betaler selv med studielån?

Det hender faktisk at Aetat sender folk på skole vet dere, men det er faktisk greit at det finnes et regelverk som sier når de kan gjøre det, og hvem de sender, i steden for at hver og en skal lage lure løsninger selv.

De som jobber i Aetat er stort sett overarbeidete mennesker som du og jeg som ikke har kapasitet til å oppsøke de ulike arbeidssøkerne for å se om de gjør "jobben sin" som er å søke jobb.

Hva Waco gjør eller ikke gjør får han stå for. Jeg elsker når jeg får bekreftet fordommene mine :briller:

Om noen i Aetat nå faktisk gjør jobben sin med å "ta snylterne" og sørge for at de som er berettiget til støtte får det, og andre ikke, vel er det ikke det vi vil da? Om de får greie på det her eller andre steder er vel uvesentlig? Jeg synes faktisk det var verre på midten av 90-tallet da jeg mottok arbeidsledighetstrygd i tre måneder og en jeg kjente syntes det var for gæli og faktisk ringte arbeidskontoret (som det het da) og anga meg. Ubegrunnet! Og de stoppet utbetalingene mine uten å ha snakket med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk studere deltid selv om du er arbeidsøkende. Det er visse regler for dette. Bl.a at undervisningen er lagt opp slik at det ikke går utover det å være arbeidsøkende, at man befinner seg på studiestedet. osv.

En annen ting er at det faktisk ikke går an å slette at man er registert student, ihvertfall ikke ved universitetene. Skulle man da bli arbeidsledig og ha vært student på fritiden så kan dette slå ganske uheldig ut. Hvorfor skal man bli tvunget til å bli heltidstudent..?

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg innenfor reglene. Jeg er ingen lovbryter. Jeg har bare lest vedtektene og vet at jeg er målgruppen til aetat.

Denslags spydigheter og forakt jeg har fått i denne tråden gjenspeiler litt av aetats natur..... dvs, de forutsetter at alle er lovbrytere.

Lederen ved aetat grunerløkka sa til Aftenposten; Alle prøver seg.... angående at en del bærbare pc'er var forsvunnet.

Denslags holdninger møter de ressurssvake i samfunnet.

Hva var hovedinnlegget mitt?

En oppmuntring til mennesker om at man må orke å stagge mot det offentlige.

Det er en tråd gjennom aetat og alle andre statelige bedrifter..... de har et ansvarsfraskrivelse som ikke finnes noen annet sted her i verden...

Når man skriver en søknad så krever man et svar. Dette er henvist i forvaltningsloven.

Dersom en søknad ikke skulle gå igjennom jamført de opplysninger du har sendt, har man rett til å klage innen 6 uker.

En klage/anke skal:

- Være skriftlig

- inneholde klagerens navn, fødselsnummer og adresse

- nevne det vedtak det klages over

- nevne den endring i vedtaket som ønskes

- dateres og underskrives

Klagen / anken bør i tillegg:

- nevne hvorfor du mener vedtaket er galt

- nevne erklæringer og andre bevis som vedlegges som bilag

Aetat kan gi deg opplysninger om fremgangsmåten ved klage / anke og hjelpe deg med å sette opp klage / anken.

Fri rettshjelp (juridisk bistand) gis av det offentlige etter nærmere vilkår i lov om fri, rettshjelp. Det gjelder visse inntekts- og formuesgrenser. Nærmere opplysninger gis av fylkesmannen, advokater, aetat eller trygdekontor.

Hva gjør Waco?

Han følger reglene til punkt og prikke..... så blir jeg anklaget for å være svindler?

Den virkelige svindleren, hvem er det? Det er mennesker som kan spise seg mette hver eneste dag fordi dem har et godt liv... er trygge i sine omgivelser... og hva gjør dem?

De rakker ned på mennesker om er lavere stilt enn dem selv...

W

Glad jeg ikke kjenner dere personlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det slik at du har fått deg en liten knekk nå waco. "Stor i kjeften og snar å springe", hørt det ordtrykket før. Det passer veldig godt til deg. Kanskje du nå kan modifisere deg noe i dine innlegg. Du må jo skjønne at det du skriver ikke blir tolket slik du ønsker. 70 % av kommunikasjon er jo som sagt ikke-verbalt, trodde du viste det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...