Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest på besøk
Skrevet

En familie med fire barn får beskjed fra skattefogden at de er skjønnslignet for kr 150 000,-.

Ille nok det, men familien velger og inngå en avtale med skattefogden med trekk i lønn. Skattefogden sier da at de sender påleggstrekk til arbeidsgiver med trekk kr. 14 000,- hver mnd i ett år.

I tillegg blir det utleggsforretning med anmerkning som følge.

Familien har utbetalt ca kr. 30 000,- i mnd og faste utgifter på ca kr. 22 000,-.

De kan umulig klare en utgift i mnd på kr. 14 000,-.

De har i noen år har det veldig tøfft økonomisk, men det var på vei til og snu seg nå og så fikk de denne smellen. De har drevet eget firma som de la ned i fjor og denne smellen stammer fra firmaet som var enkeltmannsforetak.

Har dere noen gode råd jeg kan formidle? Kan de komme frem til en avtale med skattefogden på et mindre beløp i mnd?

Familien har mulighet til og kjøpe huset de bor i innen et år, men det ser helt svart ut akkurat nå.

Skattefogden vet at kjøp av hus er på trappene og at denne skattesmellen da ville blitt betalt ut i form av høyere boliglån.

Bilene familien har er gjeldfrie, men ingen verdi. Over ti år gamle.

Videoannonse
Annonse
Gjest Twigi ulogget
Skrevet

HVis jeg forstår deg riktig, så er de ikke skjønnslignet for 150.000 i inntekt, men har fått en skjønnsmessig ligning som gir dem 150.000 i skattekrav.

Det er lett å være etterpåklok - men de må jo da ha tatt ut flere hundre tusen i lønn uten å trekke skatt i dette enkeltmannsforetaket - og da må de jo ha visst at det kom til å gå galt? Jeg vet ikke så mye om skjønnligning, men antar at det er mangelfulle regnskaper som ligger til grunn? Mange oppdrag som kanskje ikke har vært innom regnskapet?

Dette huskjøpet de hadde planlagt - det gir jo ikke bare lavere skatt da, men ganske mye høyere utgifter også...... jeg kan ikke skjønne at det skal kunne lønne seg når man kun har budsjettert med 8000 i overskudd per mnd.

Men uansett - det eneste som nytter er vel å legge frem saken for skatteinnkreveren, og be om en lengre nedbetalingstid - øker man fra 12 - 20 mnd så har man jo klart skatten på de 8000 som er overskudd per idag...?

Gjest på besøk
Skrevet

Selv om kemneren ikke alltid er den enkleste å ha med å gjøre så er skyldnere til dels beskyttet av lovverket. Er en lov som heter dekningsloven § 2-7, som sier at en kreditor ikke kan inndrive mere penger enn at skyldneren har tilstrekkelig til å dekke boutgifter, strøm og livsopphold. Kemneren ettergir imidlertid svært sjelden gjeld, dersom ikke skjønnslikningen er urettmessig. Og følgelig må man på en eller annen måte få betalt gjelden.

I de aller fleste kommuner finnes det økonomiske rådgiver (ofte knyttet opp mot sosialkontorene, og kan benyttes selv om man ikke er klient). Denne rådgivningen er gratis, og ville rådet familien til å ta kontakt for profesjonell hjelp. Et annet tips er jo juss-buss.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Med en skattesmell på den størrelsen har de jo tatt ut rundt 600.000,- i lønn fra enkeltmannsforetaket, om ikke mer?

Hvor pokker har folk hodene sine?

Ærlig talt høres det helt utrolig ut at noen kan ta ut så mye i lønn uten å tenke på at de betaler for lite skatt.

Jeg ville fått en med peiling på regndkap til å sett på tallene. Kanskje gjelden går litt ned da?

Skrevet

Man kan inngå en betalingsavtale med skattefogden, og det er også regler for hvor mye man kan trekke i påleggstrekk - det skal være nok til livsopphold etter trekket er gjort, som en bruker over her også har sagt.

Det beste i slike kniper er alltid å ta kontakt med kontoret og forklare situasjonen, evt sende de dokumentasjon på utgiftene dersom de ber om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...