Gå til innhold

Katt og borettslag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg veldig en katt. Bor (eier) i et borettslag hvor dyr er tillatt så lenge de ikke er til sjenanse for andre og ikke gjør fra seg ute. Tenker derfor at katt er utelukket for meg, men spør her for å se om det er noen alternativer til meg. Det vil jo bli vanskelig for meg å følge med på hvor katten beveger seg så jeg kan rydde opp etter den, så vet ikke helt hvordan jeg kan få en katt som kan få være ute. Sett om det er noen voksne katter som er innekatter jeg kan adoptere, men dyrebeskyttelsen har ikke det her jeg bor (foreløpig). 

Tenker at en katt ikke vil få et fullverdig liv som innekatt, stemmer dette? Lest at man bør ha minst to om man skal ha innekatt. Jeg har også en balkong så pusen kan få frisk luft, men vil den da bli veldig nysgjerrig og fristet til å gå ut? 

Jeg tenker jo at de eneste alternativene mine er å adoptere en voksen innekatt om jeg finner det, eller skaffe en/to kattunger som enda ikke har fått vært ute. Er dette veldig egoistisk? Vil en innekatt kunne bli en utekatt senere om jeg skulle flytte et sted hvor den kan gå ute? Er det noen andre måter jeg kan få til dette på? 

Anonymkode: fa065...0dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innekatter krever mye klatreutstyr, leker samt aktivisering fra deg. Har du råd til det? Det kan også bli mye slitasje på møbler. Orker du å leke minst 1 time med katten hver eneste dag? Du kan evt lære den å gå i bånd fra den er liten

En innekatt kan bli utekatt senere, ja

Anonymkode: f3ade...6f7

Skrevet

Jeg bor i borettslag og har utekatter. Bodd her i snart 1 år og det har aldri vært noe konflikt mtp kattene. 

Skrevet

Lov med katter i borettslaget her. Tror det er maks 1 el 2 pr husstand, og så «skal» en holde dem inne om natta. Men det håndheves ikke. Ja de gjør sikkert litt fra seg i blomster bed, men her ser man fordelen med at mus og rotte bestand blir holdt nede ved at det er noen katter i borettslaget 

Anonymkode: fefac...bb3

• Liker 2
Skrevet

Neida, du kan fint ha innekatt. Bare pass på at de blir aktivisert nok! Både i form av leker, klatrestativ osv, men også at du har tid til å vise den nok oppmerksomhet daglig. Jeg har to innekatter, og ville nok anbefalt det å ha to. Så lenge de kommer overens, har de veldig godt av hverandres selskap. Det blir mye lek, kos og vask av hverandre. :)

Jeg tror ikke det er noe problem at de blir utekatter senere, nei.

• Liker 2
Skrevet

Innekatter er helt supert det, både for fuglebestanden, katten selv som alltid er trygg og varm, og selvfølgelig unngår man også sjenanse ovenfor naboene. Men det krever som nevnt over her gode klatremuligheter, godt med aktivisering, mental og fysisk stimuli og lek. De bør i aller høyeste grad også være to sammen.

En innekatt kan fint bli utekatt etterhvert, så lenge området ute er trygt og katten er "street smart". Det er noen rasekatter som er litt dumsnille og stoler litt for lett på folk, ikke redd biler og så videre, ettersom de er avlet for å være bedagelige og menneskekjære. De trenger ikke å fungere så godt med fri tilgang til utelivet. En løpegård er det tryggeste valget uansett. Men ellers så er jo kattunger også innekatter helt til de er gamle nok til å slippes ut, forskjellen blir jo da at du forlenger denne inneperioden med x antall måneder eller år. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å skaffe en ung pus som er innekatt (bare ute med deg) til du eventuelt flytter, også venne til å være ute senere. Det anbefales at katter holdes inne til de er rundt 10-12 mnd uansett, da de ikke har utviklet retningssans før det. Så er det bare å ta tilvenning til uteliv gradvis. En katt som har gått i kattedo hele livey vil stort sett foretrekke å bruke den om den er lett tilgjengelig og pus ikke er sperret ute. 

Vi bor i leilighet i borettslag og har en ung katt fra fod. Han er foreløpig bare ute på vår terrasse og når han er over året skal han være ute med oss noen timer, først i bånd. Vi flytter nok uansett innen 2 år, og planen er egen hage slik at uteliv for pus blir bedre. 

Kjenner forøvrig mange med katt i borettslag.

Aktivisering inne ser jeg ikke som et problem, utfordringen her er mer at pus får sovet nok :P

Anonymkode: 3de4b...822

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker meg veldig en katt. Bor (eier) i et borettslag hvor dyr er tillatt så lenge de ikke er til sjenanse for andre og ikke gjør fra seg ute. Tenker derfor at katt er utelukket for meg, men spør her for å se om det er noen alternativer til meg. Det vil jo bli vanskelig for meg å følge med på hvor katten beveger seg så jeg kan rydde opp etter den, så vet ikke helt hvordan jeg kan få en katt som kan få være ute. Sett om det er noen voksne katter som er innekatter jeg kan adoptere, men dyrebeskyttelsen har ikke det her jeg bor (foreløpig). 

Tenker at en katt ikke vil få et fullverdig liv som innekatt, stemmer dette? Lest at man bør ha minst to om man skal ha innekatt. Jeg har også en balkong så pusen kan få frisk luft, men vil den da bli veldig nysgjerrig og fristet til å gå ut? 

Jeg tenker jo at de eneste alternativene mine er å adoptere en voksen innekatt om jeg finner det, eller skaffe en/to kattunger som enda ikke har fått vært ute. Er dette veldig egoistisk? Vil en innekatt kunne bli en utekatt senere om jeg skulle flytte et sted hvor den kan gå ute? Er det noen andre måter jeg kan få til dette på? 

Anonymkode: fa065...0dd

Jeg har to innekatter, bor i borettslag. De er nå veldig gamle og har alltid hatt det bra. MEN er du forberedt på å ha et dyr i 15-20 år? Jeg har stor leilighet og mine har aldri vært ute fikk de da de var kattunger. De er ikke samme alder og to ulike raser. Hvis en katt har levd inne i mange år kan det by på problem når den skal ut. Den kan bli skremt, den aner ikke hvordan den skal oppføre seg ute. Dessuten  må du tenke på hvis du skal reise bort, hvem skal passe katten/kattene? Kennel kan fort koste 200 kr pr døgn. Mine går fritt i leiligheten og ingen her jeg bor merker jeg har de engang. Måtte søke først. Innekatter har fullverdig liv de og så sant de får bevege seg rundt der de bor.  

Selv om man har katt som ikke krever like mye som en hund er det en del og tenke på. Ikke sikkert du får en kosekatt, mine ene er ikke det i det hele tatt. Får du en kattunge er det du som må oppdra den fra dag 1 til og lære hvor den skal gå på do, at den skal klore på stativ og ikke møbler. Mine dingla i gardiner og overalt i starten da de var små, det ble travel til tider. Det finnes bøker. Er du i tvil om dette er ok for deg så ikke få deg katt. 

Skal du ha en katt som går inne så kan du risikere at katten blir deprimert av og være alene hele tiden. Den får jo ikke samme stimuli som en utekatt. Jeg skaffet meg 1 katt til pga jeg så katten min etter et par år begynte og bli deppa rett og slett. Hun kvikna veldig til da hun fikk en lekekamerat selv om de er veldig ulik i lynne. 

Anonymkode: cb338...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...