Gå til innhold

Når barn ikke sikres med bilbelte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag observerte jeg et barn (barneskolealder) som satt seg inn i en bil. To damer satt foran. Antakelig var hun ene moren. Jeg begynte å følge med fordi gutten lente seg fremover mot dem da bilen startet. Jeg ventet på at han skulle ta på seg belte/bli bedt om det. Så rygget bilen og kjørte sakte ut fra parkeringen. Beltet ble da heller ikke tatt på. 
Hadde jeg vært mer «forberedt» på at det kom til å skje så ville jeg gjort et forsøk på å gå ut av bilen, banke på ruten og minne dem på bilbelte. Men jeg hadde god tro og trodde barnet kom til å bli bedt om å ta på beltet.

Hva har dere gjort i slike situasjoner? Eller hva ville dere gjort? Selvsagt gikk nok kjøreturen fint likevel. Men det er jo en risiko ved å ikke ha belte på seg. En risiko dette barnet trolig ikke forstår selv. 

Anonymkode: 49191...e25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man burde vel ta bilde av kjennemerket og varsle politiet. 

Anonymkode: 9b7f6...977

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde besøk av Trygg Trafikk utenfor barnehagen i høst, med en vennlig påminnelse om sine anbefalinger. De sa det stod overraskende dårlig til. Samtidig var det lite å gjøre. Blir henlagt. Han virket oppgitt. Barneseter, sitteretninger og mangel på sikring av barn i det hele tatt. De aller fleste kjører under 3 minutter i bil til barnehagen. Det var godt vi gjorde alt riktig selv, men kjipt at andre ikke vet alvorlighetsgraden de utsetter sine gullunger for. 

Anonymkode: 78714...897

• Liker 1
Skrevet

Nå kan moren ha hvert uoppmerksom et øyeblikk.  Å bedt barnet om å ta på beltet etter at de kjørte. Gud hjelpe meg for mammapolitiet.

Anonymkode: 91586...f6f

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde besøk av Trygg Trafikk utenfor barnehagen i høst, med en vennlig påminnelse om sine anbefalinger. De sa det stod overraskende dårlig til. Samtidig var det lite å gjøre. Blir henlagt. Han virket oppgitt. Barneseter, sitteretninger og mangel på sikring av barn i det hele tatt. De aller fleste kjører under 3 minutter i bil til barnehagen. Det var godt vi gjorde alt riktig selv, men kjipt at andre ikke vet alvorlighetsgraden de utsetter sine gullunger for. 

Anonymkode: 78714...897

Det kan godt være at folk vet farene- men at de rett og slett ikke har 3000 kr å bruke på et sete. 

Når det er sagt, er min oppfatning at alle barn bør ha belte i bil.

Anonymkode: 4ffcb...542

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan moren ha hvert uoppmerksom et øyeblikk.  Å bedt barnet om å ta på beltet etter at de kjørte. Gud hjelpe meg for mammapolitiet.

Anonymkode: 91586...f6f

Jeg bare lurte på hva man burde gjøre. Selvsagt kan beltet ha blitt tatt på noen få sekunder etterpå. Men hva gjør man i lignende situasjoner andre ganger og spesielt hvis man observerer at barn sitter uten belte hele turen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurte på hva man burde gjøre. Selvsagt kan beltet ha blitt tatt på noen få sekunder etterpå. Men hva gjør man i lignende situasjoner andre ganger og spesielt hvis man observerer at barn sitter uten belte hele turen.

Eller når mor sitter i forsetet med barnet på fanget? Har sett det noen ganger, men ikke rukket å ta nr på bilen.

• Liker 1
Skrevet

Har selv opplevd at andre ikke bryr seg om barnesikkerhet i bil. I bursdagen til min samboer synes svigers det var tåpelig vi ikke satt på i bilen dems hjem selv om de ikke hadde barnestol (1 åring). Har også opplevd samboer og svigersøster kjørte ungen vår hjem ett kvarters kjøring i Oslo sentrum på fanget. De bare lo av meg og løy om det når jeg spurte om barnestol i bilen. 

Anonymkode: 0b8ec...6ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...