Gå til innhold

Har du blitt slått med flat hånd i ansiktet av foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du blitt slått med flat hånd i ansiktet av en forelder på bakgrunn av at de har blitt sint/irritert/redd for noe du har gjort eller sagt? Og syns du det er greit?

Jeg har opplevd dette et par ganger selv som tenåring, men kan aldri se for meg å gjøre det mot et annet menneske selv.

Anonymkode: 00c6d...33b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er vold og ulovlig

Anonymkode: 8658a...847

• Liker 10
Skrevet

Har aldri blitt slått eller tatt hardt i av mine foreldre. Det er ikke greit på noen som helst måte.

Anonymkode: 06a6f...225

• Liker 4
Skrevet

Nei, men jeg har ofte blitt klypt i ørene og mamma har både slått og sparket meg ved et par anledninger. Det er helt uaktuelt å gjøre det samme mot mitt eget barn. 

Anonymkode: 905c0...807

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg er sikker på at jeg ville slått tilbake i ren refleks, i såfall.

Anonymkode: afe34...1c3

Skrevet

Ja en gang, den fysiske smerten er glemt, den psykiske blir der livet ut.

Jeg hadde heller aldri klart å gjøre det mot noen. Mot egne barn er helt utenkelig for meg. 

Anonymkode: aa50d...321

• Liker 4
Skrevet

Moren min gjorde det 3 ganger da jeg var i tenårene. Siste gangen første til at jeg stakk av hjemmefra og var borte en helg. Kom hjem fordi moren til en venninne jeg var innom ringte til foreldrene og faren min hentet meg. Hadde jeg visst bedre så hadde jeg ringt barnevernet og kommet meg bort. 

Anonymkode: 68596...be2

• Liker 4
Skrevet

Ja, synes ikke man skal gjøre sånt.

Skrevet

Nei, aldri. Det er jo vold, og det er ulovlig.

Anonymkode: 30727...a36

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde normalt oppegående foreldre.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt slått med flat hånd i ansiktet av en forelder på bakgrunn av at de har blitt sint/irritert/redd for noe du har gjort eller sagt? Og syns du det er greit?

Anonymkode: 00c6d...33b

Ja, både flat hånd og knyttneve, mange ganger. Selvsagt synes jeg ikke det er greit. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er sikker på at jeg ville slått tilbake i ren refleks, i såfall.

Anonymkode: afe34...1c3

Høres ut som du har snille foreldre. 

Anonymkode: 65125...c6d

• Liker 1
Skrevet

Nei, det mest "voldelige" jeg kan huske fra barndommen var et knips på håndbaken når jeg ble for ivrig etter kakefatet i jula. Jeg må ha vært 3-4 år da, tenker jeg. 

Skrevet

Jepp, mange ganger. Pappa kalte det "bare en ørefik" som var fortjent når jeg ikke hørte etter. Jeg tenkte det var normalt.

Hvis jeg fremdeles ikke hørte etter og ikke gikk på rommet så telte han til ti, og jeg var veldig sta så jeg ga meg ikke selv om jeg visste hva som ventet. Da var det ingen bønn. Da fikk han fullstendig raserianfall, han ropte og skrek og jeg ble dratt hardt etter håret bortover stua mens jeg gjorde motstand av all kraft så hodebunnen noen ganger hovnet opp og jeg ble kastet ned trappen og hivd ned i gulvet på rommet. Noen ganger mistet jeg pusten. Noen ganger slo han meg mer, men da med knyttneve på lårene, og jeg trodde det var greit fordi det tross alt ikke var i ansiktet. Mine brødre slapp dette, pappa mente det var fordi jeg var så mye sterkere enn de psykisk så jeg tålte tross alt sånn behandling.

Verste hendelsen var når jeg var 13-14. Da fikk jeg hjernerystelse og blåmerker over hele lårene. Da hadde mamma skilt seg fra pappa og han var beyond ustabil i alkohol og pillerus.

Og etterpå sa han unnskyld og at han var kjempelei seg.

Hører med til historien at pappa selv ble utsatt for veldig mange jævlige ting i oppveksten og han har en sykdom som gjør at han ikke greier å styre sinnet sitt. I tillegg er han bipolar og har ptsd og sterke angstproblemer så jeg er ikke bitter og vi har et godt forhold i dag.

Derfor er det veldig få som vet dette fordi jeg orker ikke at andre skal fordømme pappa på mine vegne. Jeg har gått i terapi for dette og har det relativt bra den dag i dag, selv om det er sårt å ha vokst opp sånn. Sliter med angst og søvnproblemer og fikk utløst bipolar lidelse som lå latent.

Var livredd for barnevernet når jeg vokste opp fordi jeg trodde pappa kom til å ta selvmord hvis de kom og "tok oss". Var det han sa selv i hvertfall.

Tatt i betraktning så har jeg klart meg ganske bra, er straks ferdig med en mastergrad men er spent på hvordan fulltidsjobb kommer til å fungere ettersom sykdommen min gjør meg mer sliten i perioder men jeg skal klare det 💪🏼 Nekter å se på meg som et offer og gi opp

Anonymkode: 239ea...a2f

• Liker 12
Skrevet

Ja, men det var kun av mamma. Mamma klikket for at jeg så stygt på henne å rakk å smekke meg 14 ganger i ansiktet før stefar dro henne av meg. 

Jeg er ikke traumatisert av hendelsen, men kom heller ikke noe godt av det heller. 

Anonymkode: 58f3d...103

• Liker 1
Skrevet

For meg er det å fike til noen i ansiktet et utrykk for rent hat. Sånt som damer gjør når kjæresten har vært utro f.eks. Jeg syns det høres helt sinnsykt ut av foreldre fiker til sine barn i ansiktet. Hadde du gjort eller sagt noe veldig graverende?

Anonymkode: 8f904...20c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er det å fike til noen i ansiktet et utrykk for rent hat. Sånt som damer gjør når kjæresten har vært utro f.eks. Jeg syns det høres helt sinnsykt ut av foreldre fiker til sine barn i ansiktet. Hadde du gjort eller sagt noe veldig graverende?

Anonymkode: 8f904...20c

Nei Ikke direkte, men som jeg sa over i innlegget mitt, papa fikk raserianfall hvis jeg ikke gikk på rommet mitt dersom jeg hadde gjort eller sagt noe ulovlig og ikke ville "ta straffen for det" ved å gå på rommet.

Men jeg var helt sykt sta. Tror det drev foreldrene mine litt til vanvidd. Men er jo ingen unnskyldning for voksne behandle et barn sånn

Skrevet

Ja, og det som verre er.

Anonymkode: 5ef97...99a

Skrevet

Ja, en gang. Men da var jeg over 20.

Anonymkode: 678e3...c49

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei Ikke direkte, men som jeg sa over i innlegget mitt, papa fikk raserianfall hvis jeg ikke gikk på rommet mitt dersom jeg hadde gjort eller sagt noe ulovlig og ikke ville "ta straffen for det" ved å gå på rommet.

Men jeg var helt sykt sta. Tror det drev foreldrene mine litt til vanvidd. Men er jo ingen unnskyldning for voksne behandle et barn sånn

Slutt å unnskyld ham, vær så snill. Du sparker alle oss andre som har opplevd vold i hjemmet mens vi ligger nede. Jeg driter i om du var sta og hva din far feilte, man slår ikke barn, eller folk generelt. Slutt, bare slutt! 

Det er aldri et ban sin feil at det blir slått av voksne.

• Liker 23
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det som verre er.

Her også. Faren min slo meg så hardt at jeg knakk kjeven på flere steder da jeg var 15. Har også hatt flere andre brudd og skader. Om jeg syns det var greit? Spørsmålet er så dumt, at det gidder jeg ikke å svare på.

Anonymkode: bcfeb...c90

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...