AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #1 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg har møtt en Toller og falt pladask for han. For en nydelig hund! Jeg har tenkt å skaffe meg hund, og er i tenkeboksen angående rase. Jeg vurderer nå Toller, men ut av hva jeg har lest så er de ganske krevende, høyt aktivitetsnivå og krever mye hjernetrim i tillegg. Den jeg møtte var kanskje unntaket? Han var rolig og krevde ikke så mye. Jeg er enslig og må ta hensyn til dette også. Jeg må kunne klare både aktivisering og hjernetrim alene. Men likevel klarer jeg ikke helt å avskrive toller. Den har en fin størrelse, bra lynne, ikke særlig med jaktinstinkt, god med mennesker og dyr ol. Vil gjerne høre fra dere som har eller har erfaring med toller, krever den mye? Og hvor mye er mye? Holder det med litt hjernetrim på stuegulvet, eller må de brukes i f.eks agility? Anonymkode: f58e9...8a8
MammaMums Skrevet 20. oktober 2019 #2 Skrevet 20. oktober 2019 Har myyye erfaring med Tollere. De krever absolutt mye mer enn litt rulling av en terning på gulvet hjemme. De blir lett nervøse av å ikke få utløp for behovet for løping, turer og oppgaver utendørs. Ala andejakt, aguility etc.. Tro meg. Dette er en krevende hunderase. En NYYYDELIG hunderase. En fantastisk hunderase. Men- du må ut, ut, ut og ut!!!!! Aldri undervurder dette. De utvikler kjapt nevroser, stress og tilogmed angst dersom de ikke blir «brukt opp» Hilsen fra en profesjonell hundefører som har opptil flere Tollere i uka som arbeids oppdrag med nettopp disse tendensene🧡 Tenk deg nøøøye om- og se på hvilket aktivitetsnivå du som person trives best med🧡 Lykke til 3
Troll! Skrevet 20. oktober 2019 #3 Skrevet 20. oktober 2019 Har en toller på 11 år, rolig men aldri vært spesielt krevende. Anbefales 😊
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #4 Skrevet 20. oktober 2019 De krever mye tur og en god del hjernetrim, men så lenge du har muligheten til å gå en skikkelig tur på 1-2 timer hver dag pluss en kveldstur og trener litt søk/triks hver dag så er det en flott hund. Men den kan være ganske sta og egenrådig og er derfor ikke beskrevet som en såkalt førstegangshund. Anonymkode: 8990c...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #5 Skrevet 20. oktober 2019 TS her. I hverdagen blir det litt begrenset med tur da jeg er i full jobb, men ser for meg i gjennomsnitt 1-2 timers tur etter jobb, pluss tisseturer før jobb og leggetid. Noen dager tar jeg en fjelltur etter jobb på 3-4 timer, andre dager kanskje det bare blir litt ballkasting på jordet her. I helgene (hvertfall en av dagene) og fridager er jeg som regel i fjellet halve eller hele dagen. Det vil jo variere litt, men sånn er det vel hos alle? Hjernetrimmen er jeg mer usikker på. Øve på triks og «hverdags»lydighet ol er jo greit. Men f.eks agility ol er jeg ikke spesielt interessert i. Hva slags og hvor mye hjernetrim er ønskelig? Anonymkode: f58e9...8a8
MammaMums Skrevet 20. oktober 2019 #6 Skrevet 20. oktober 2019 (endret) 50 minutter siden, Troll! skrev: Har en toller på 11 år, rolig men aldri vært spesielt krevende. Anbefales 😊 Du virker som en dyktig og fin hundeeier 🥰 Fortsett å kose dere sammen 🥰 Endret 20. oktober 2019 av MammaMums Skrive feil 1
Troll! Skrevet 20. oktober 2019 #7 Skrevet 20. oktober 2019 34 minutter siden, MammaMums skrev: Du virker som en dyktig og fin hundeeier 🥰 Fortsett å kose dere sammen 🥰 Takk for det
Pinkpashion Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 Vi har ikke Toller, men Border Collie og folk har et inntrykk av at eiere av slike «krevende» raser løper ræva av seg og vier all fritid til mental og fysisk stimuli for hunden. Ja, hunden vil trenge sine daglige turer. Ja, hunden må brunes til annet enn enkle kommandoer som «sitt». Men finn en balanse som fungerer for deg og hunden, så kan dette gå riktig bra. Vår får daglige turer, ofte playdate med andre hunder, kaster mye ball med henne, gjemmer godbiter, bruker hjernetrimleker og øver mye på kommando. Men det er aldri snakk om at hun trenger så mye aktivitet at det blir et ork og et slit for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå