Gå til innhold

Kysse i kirken

Anbefalte innlegg

Gjest molla glemtåloggeinn
Skrevet

Hmm... kom plutselig på noe på morran i dag. Da vi for to uker siden var og hadde "prøve" i kirken sammen med presten, så nevnte han ingenting om å kysse i kirken.

Er ikke dette vanlig lengre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde samtale med presten sist uke, og han nevnte heller ingenting om å kysse da vi gikk gjennom vielsesritualet. Så jeg sa "så det blir ingen kyssing altså?" og da svarte han bare at nei det var sånn filmtull :-? Jeg prøvde å forklare at vi synes det er litt koselig å få kysse, men han ville ikke si at "nå kan du kysse bruden" men vi kunne alltids gi hverandre et kyss sa han. Hrmpf... trodde det var en selvfølge jeg.

Skrevet

Hææ??! Man må da få lov til å kysse?!! Hvis presten min ikke vil si "nå kan du kysse bruden", da blir jeg lei meg.... Filmtull?!! :riste:

Skrevet

I Norge har det jo vært vanlig å kysse på kirketrappa, ikke "du kan nå kysse bruden" i kirka, det er amerikansk film-greie ja... Mulig det har blitt vanlig i det siste (det er noen år siden jeg var i bryllup sist) men da er det nok dradd inn via filmene, vil jeg tro...

Skrevet

Kan ikke huske annet enn at jeg har sett brudeparet kysse først når de kommer ut på kirketrappa, unntatt i amerikanske filmer da selvfølgelig...

Gjest Slik er det
Skrevet

Nei det er ikke vanlig å kysse inne i kirka. Det har aldri vært tradisjon i Norge for det, og kyssinga skal foregå på kirketrappa.

Skrevet

Var en tråd om dette for ikke lenge siden, og der kom det frem at de fleste skulle kysse inne i kirken. Det gjorde vi også, og vår prest tok det nærmest som en selvfølge. Han ledet til og med an applaus mens vi kysset som rette ektefolk.

Skrevet
Var en tråd om dette for ikke lenge siden, og der kom det frem at de fleste skulle kysse inne i kirken. Det gjorde vi også, og vår prest tok det nærmest som en selvfølge. Han ledet til og med an applaus mens vi kysset som rette ektefolk.

Phuih *puste lettet ut*

:ler:

Skrevet

vår prest sa ikke at vi skulle kysse men på samtalen med presten fortalte hun at hun anbefalte oss å kysse på et sted i vielsen om vi ønsket det!

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi ble oppfordret av presten vår under selve vielsen å kysse to ganger, en gang etter ekteskapsinngåelsen og en gang etter at vi satt på ringene. Fint og høytidelig :)

Skrevet

Kyssing inne i kirken er nok ikke så vanlig i Norge - ikke fra gammelt av i hvertfall, tror jeg. Det er jo derfor vi har hele den sermonien på kirketrappa. :-)

Men tror nok flere prester er blitt mer liberale på det i den seinere tid. I et bryllup vi var i på lørdag sa presten faktisk at "om dette hadde vært i utlandet nå kunne jeg sagt, you may kiss the bride. Men her hjemme må vel ihvertfall en varm klem være lov" (eller noe i den duren).

Kan forresten ikke tro presten vil protestere om dere sniker til et kyss ved passende anledning. ;-) Men det går jo annt å snakke med han/hun om det i forkant.

Skrevet

"Vår" prest sa at han godt kunne oppmuntre oss til å kysse, men da måtte vi ha avtalt det på forhånd. Det var ikke noe han gjorde uoppfordret.

Skrevet

Me snakka med presten om det. Det var faktisk han som tok det opp, og sa at han kom ikkje til å sei "du kan kyssa brura" men at han kom til å ha ei opning for det i seremonien.

Me valde å gjera det etter "Fader vår". Like før me sette oss att. Til kyrkjelyden si store begeistring!

Skrevet

Presten me hadde tok det som en selvfølge at me sko kyssa i kjerkå. Når me hadde satt på oss ringane sa han

"nå kan dere klina så møkje dokke vil" det blei mye latter.. Me var kjempe fornøyde me presten som viet oss.. :tunge1:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

må man sette på ringene i kirken?

evt. hva gjør man viss ikke?

har den på opp kirkegulvet?

Skrevet

Nei, man må vel ikke sette på ringer i kirka, i alle fall vet jeg flere som ikke har gjort det. Fordi, de har FORLOVELSESRINGER, med gjerne også bryllupsdato i, men ringene har de hatt på siden de forlovet seg.

Men jeg vet tanta mi, der bar brudesvnennen ringene opp kirkegulvet, også tok de dem på der. Det var fordi de ikke var ringforlova i det hele tatt.

Skrevet

Me var forlova før me giftet oss,så vi hadde ringer på oss. Men brudesvennen skulle bære ringpute så vi tok dem av oss før vi gikk inn i kirken og satt dem på oss der..

Men du kan ha ringen på deg når du blir viet. Det er ingen som sier at ringene skal settes på i kirken.. :wink:

Skrevet

Vi har fått beskjed av presten at det er så mye valgmuligheter i vielser nå.

Det hun sa var at det var mest vanlig å ikke ha ringpåsettelse i kirken hvis vi skulle bruke forlovelsesringen og ikke hadde nye gifteringer. Men hun sa også at mange velger å ta ringene av en liten periode før bryllupet (kanskje gravere noe nytt i dem) og da sette de på igjen i kirken.

Vi beholder ringene på.

Skrevet

Presten vår nevnte ikke noe om kyssing under samtalen før vielsen, og vi tenkte ikke på det.

Merket meg faktisk at det ikke var noen kyssing under vielsen, men vi satt nå og smånusset littegrann allikevel, vi. :wink:

Så ble det ordentlig kyss på kirketrappa.

Mener ringbytte er obligatorisk under kirkebryllup, men det trenger ikke være store greier. Dere kan tie stille mens presten sier noen ord, og så setter dere på hverandre ringene.

Vet ikke om det er mulig å droppe det - noen andre som har erfaringer om dette?

Gjest gjest1
Skrevet

Ringbytte er ikke obligatorisk. Har vært i bryllup hvor de brukte forlovelsesringene som giftering og derfor ingen ringbytte i kirken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...