Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 10 dager gammel, og nå har storesøsteren fått lav feber og hoste. Vi har ikke mulighet for avlastning denne helgen, og har ikke plass nok til å isolere meg fullstendig med baby. Hvor krise de det om baby blir syk nå? Jeg fullammer.

Anonymkode: cbab3...c10

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Baby er 10 dager gammel, og nå har storesøsteren fått lav feber og hoste. Vi har ikke mulighet for avlastning denne helgen, og har ikke plass nok til å isolere meg fullstendig med baby. Hvor krise de det om baby blir syk nå? Jeg fullammer.

Å herregud! Ikke vær så hysterisk! 

Anonymkode: d22eb...c2e

• Liker 11
Skrevet

Kommer jo an på hvor syk babyen eventuelt blir. Storebror her ble syk da lillesøster var 5 dager gammel. Det falt oss faktisk ikke inn å prøve å isolere baby fra storebror. Hun fikk "bare" tett nese, ikke feber (men tett nese er veldig slitsomt når de er så små, ammingen ble et herk). Får baby feber bør man kontakte lege. 

Skrevet

Vi var nøye på ikke kosing med munn/nese/kinn, og ikke hender i ansiktet på babyen, samt at storesøster vasket hendene litt ekstra. Hadde det vært spysyke eldste hadde hadde jeg tatt inn på hotell med babyen. 

Anonymkode: d24dd...384

Skrevet
3 minutter siden, Albbas skrev:

Kommer jo an på hvor syk babyen eventuelt blir. Storebror her ble syk da lillesøster var 5 dager gammel. Det falt oss faktisk ikke inn å prøve å isolere baby fra storebror. Hun fikk "bare" tett nese, ikke feber (men tett nese er veldig slitsomt når de er så små, ammingen ble et herk). Får baby feber bør man kontakte lege. 

Takk for svar. Får håpe babyen ikke blir mer syk enn tett nese, er ekstra redd fordi storesøster fikk RS virus når hun var ett år, og ble innlagt. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi var nøye på ikke kosing med munn/nese/kinn, og ikke hender i ansiktet på babyen, samt at storesøster vasket hendene litt ekstra. Hadde det vært spysyke eldste hadde hadde jeg tatt inn på hotell med babyen. 

Takk for tips. Vi har tatt frem ekstra antibac og vasker hendene ekstra godt. 

Skrevet

Vi var i akkurat samme situasjon da lillebror ble født. Eldstemann på 2.5 var full av feber den dagen jeg skulle på sykehuset og var skikkelig snørrete da vi kom hjem med den lille. Vi prøvde å få de til å holde en viss avstand og gjennomføre god hygiene, men det er jo i realiteten nesten umulig med så små barn. Vi måtte inn på barneklinikken med baby når han var en uke pga å forkjølelse. Tror vi var på barneklinikken rundt 4 ganger de første månedene pga sykdom. Fastleger er forsiktige når det gjelder så små barn og vil gjerne ha kyndige leger til å se på det. Alt gikk veldig fint altså! Litt forkjølelse, feber og snørr skadet ikke baby på noen måte annet enn at det var noe slitsomt for oss alle. 

Anonymkode: f1405...0d1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var i akkurat samme situasjon da lillebror ble født. Eldstemann på 2.5 var full av feber den dagen jeg skulle på sykehuset og var skikkelig snørrete da vi kom hjem med den lille. Vi prøvde å få de til å holde en viss avstand og gjennomføre god hygiene, men det er jo i realiteten nesten umulig med så små barn. Vi måtte inn på barneklinikken med baby når han var en uke pga å forkjølelse. Tror vi var på barneklinikken rundt 4 ganger de første månedene pga sykdom. Fastleger er forsiktige når det gjelder så små barn og vil gjerne ha kyndige leger til å se på det. Alt gikk veldig fint altså! Litt forkjølelse, feber og snørr skadet ikke baby på noen måte annet enn at det var noe slitsomt for oss alle. 

Anonymkode: f1405...0d1

Takk for svar. Var bekymret for dette når termin ble på høsten. Får fokusere på at immunforsvaret får bygge seg opp tidlig 😰

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herre 😂🙈

Anonymkode: 1071c...428

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herre 😂🙈

Anonymkode: 1071c...428

Hadde gjort det samme. Omgangssyke med nyfødt er helt jævlig (opplevd) , og smitte til en nyfødt er heller ikke noen spøk. Så små tåler ikke store væsketapet. 

Anonymkode: 407f1...2df

Skrevet

Vi hadde barnehagestart med ei på 1,5 samtidig som vi fikk en prematur og dysmatur lillesøster. 

Vi var selvfølgelig ganske bekymret for hvordan det skulle bli med smitte fra bhg, men det var verken aktuelt å skille søstrene eller holde storesøster hjemme fra bhg. 

Vi skiftet klær og vasket hender og brukte antibac på storesøster når hun kom hjem, hadde minimalt med besøk ellers i starten, og kjørte håndvask og antibacregime, samt dialog med bhg og andre foreldre om sykdom på avdelingen. 

Resultatet ble en liten baby som fikk en god del runder med forkjølelser, så det ble et tøft år. Men det ble også søskenkjærlighet og minimalt med sjalusi, noe som jeg også ser på som ganske viktig. 

Vi hadde nok tatt strengere forhåndsregler dersom vi fikk høre om rs- virus eller omgangssyken i barnehagen, men heldigvis slapp vi det. 

Anonymkode: eb38c...4c5

Skrevet

Her begynte storebror i barnehagen da lillebror var 4 uker gammel. Det har vært flere forkjølelser siden den gang samt en runde med omgangssyke. Jeg fullammer også og satt og ammet baby samtidig som jeg kastet opp. Babyen ble ikke syk til tross for dette og jeg tror ammingen i dette tilfellet gjorde underverker. Babyen er nå 3 måneder og har vært hos legen en gang pga feber og lett redusert allmenntilstand som varte i ca 2 døgn, ellers holdt seg frisk (bank i bordet), mens resten av familien har ligget rett ut flere ganger denne høsten. Du kan ikke isolere deg og babyen, men god håndhygiene, samt å sørge for at eldstemann ikke bruker babyens smukk etc og ikke minst fullamming vil hjelpe deg langt på vei. Husk bare at du må ha ekstra lav terskel for å få babyen tilsett av lege ved feber, redusert allmenntilstand, mindre våte bleier etc når dette skjer før 3 måneders alder. De tåler mye mindre og heller en sjekk for mye hos legen mener jeg. 

Skrevet

Ja, og støtter bruk antibac etter håndvask. 

Skrevet
On 10/20/2019 at 8:52 AM, AnonymBruker said:

Det må du bare ta som det kommer.... man kan ikke isolere seg hver gang storesøsken blir syke. Funker ikke! Mi minste ble aldri alvorlig syk av at storesøster var syk, men så hadde vi antagelig aldri RS heller ikke sant. Det er jo et eget virus. Bare ta det med ro og ta det som det kommer. de blir jo gjerne oftere forkjøla enn førstemann - men hey, tror vi merker det nå som hun har første høst i bhg. At hun allerede hadde en sesong med dette ifjor som storesøster dro med seg hjem. Hittil er hun frisk iaf. Fine saker :) 

Slapp av :)  Ha saltvannsdråper klare og nesesuger, så er du iaf forberedt.

Anonymkode: 23b71...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...