AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har lest at mange klager på skoler som ikke gir barn tilpasset opplæring hvis de er flink. Jeg husker flere år tilbake da en kommune anmeldte en mor til barneverden fordi hun klagde på skolen ikke ga sønnen hennes vanskeligere oppgaver i matte, i tillegg til at de tvang gutten til å viske ut oppgaver han alle rede hadde gjort, slik at han kunne gjøre dem på nytt. Men vi vet jo alle at noen barn er veldig intelligent. Hvis barnet ditt lærer å lese før det er tre år gammel, så kan første klasse bli veldig kjedelig. Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 00171...2a3
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Enhetsskolen er for den gjennomsnittlige elev. Ikke for verken den sterke eller svake. 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at mange klager på skoler som ikke gir barn tilpasset opplæring hvis de er flink. Jeg husker flere år tilbake da en kommune anmeldte en mor til barneverden fordi hun klagde på skolen ikke ga sønnen hennes vanskeligere oppgaver i matte, i tillegg til at de tvang gutten til å viske ut oppgaver han alle rede hadde gjort, slik at han kunne gjøre dem på nytt. Men vi vet jo alle at noen barn er veldig intelligent. Hvis barnet ditt lærer å lese før det er tre år gammel, så kan første klasse bli veldig kjedelig. Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 00171...2a3 Du kan søke om å starte skolen et år før, og i alle fall da jeg var ung ble noen av oss tatt ut av undervisningen mens de andre lærte alfabet og enkel regning for å gjøre litt mer avanserte ting. På ungdomsskolen var det veldig "enhetsskole" men på videregående var jeg nok litt heldig i noen tilfeller (slapp i praksis å gjøre vanlige lekser og fikk noen andre oppgaver i enkelte (real)fag, så lenge jeg fortsatt skummet gjennom prøver). I andre fag måtte jeg gjøre det alle andre måtte. For å være ærlig så tror jeg at jeg var heldig med de som var "fleksible" og at dette er langt mer et unntak enn en regel, og at regelen er at man bare må følge flokken her til lands... som på hele ungdomsskolen. Anonymkode: a9909...032
Gjest Safiya Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 Da jeg gikk på skolen var det tilpasset i iallfall matte, men dette var på «mellomtrinn»-nivå. Husker spesielt i sjetteklasse da en gutt i klassen jobbet med matte for førsteklasse på videregående.
Gjest ByeByeLove Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Dette varierer dessverre fra skole til skole og fra lærer til lærer.
Frøya5 Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 Mine barn gikk på privatskole i USA og kom hjem til vanlig norsk skole. Mine barn var milevis foran norsk pensum, men skolen gjør lite med mindre du som foresatt krever mer. Det er en del skrivefeil i hovedinnlegget, btw 🙈 For å svare på spørsmålet, så gjør vi selvsagt en del egeninnsats hjemme. Skolevinnere skaper du hjemme, ikke på skolen 😊 2
Slaskepott Skrevet 20. oktober 2019 #7 Skrevet 20. oktober 2019 Mitt evnerike barn hospiterer to trinn over i norsk, engelsk og matte, og har gjort dette fra 2. klasse. Det fungerer veldig bra. Første halvdel av 1. klasse hadde barnet ingen tilpassing, da den første tiden på skolen handler vel så mye om å etablere klassemiljø, lære å være skoleelev osv. Andre halvdel hadde barnet egne bøker fra høyere trinn i nevnte fag, og skulle jobbe i disse i sin egen klasse. Det fungerte ikke. Barnets evnenivå ble testet av PPT før skolestart, og de skrev en sakkyndig vurdering om hvordan skolen kunne tilrettelegge for tilpasset læring. Barnet vårt er aldersadekvat sosialt og har jevnaldrende venner, og vi mener derfor at den beste løsningen er hospitering, ikke forsering eller framskutt skolestart. 6
Blingblingtahei Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 På skolen til min sønn har de 3 farger å jobbe ut etter, en lett, en middels og en vanskelig. De som tar de vanskelige oppgavene jobber også gjerne med matte til neste trinn. Vært sånn siden 5 klasse. Vet ikke om det gjøres noe i andre fag.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #9 Skrevet 20. oktober 2019 Vår skole tilbyr hospitering oppover i klassene for barneskoleelever og opp på vgs for ungdomsskoleelever, de har gruppeinndeling i enkelte fag, og flytter av og til elever opp et trinn. Anonymkode: 6d02f...411
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #10 Skrevet 20. oktober 2019 Her har kommunen blitt veldig opptatt av dette de siste par årene. På skolen til barna mine er det i år 4 barn som forserte klassetrinn og en som begynte på førstetrinn et år før tiden. Barnehagene her har også fått mer kunnsksp om evnerike barn 🙂 Min mellomste datter (9 år)ligger forran i matte, så hun bruker mattepensum for trinnet over. Det fungrer greit siden hun er aldersadekvat sosialt og i andre fag. Anonymkode: c76a6...1e9
ablaze Skrevet 20. oktober 2019 #11 Skrevet 20. oktober 2019 En ting veldig mange glemmer er at selv om barnet er faglig foran sine jevnaldrende, så trenger ikke det bety at barnet er mer modent enn dem. Dette betyr at ved å flytte barnet opp i trinn risikerer en at det faller ut sosialt både i egen klasse og blant de jevnaldrende. På vår skole har det vært tilrettelegging fra første klasse (heldigvis). 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #12 Skrevet 20. oktober 2019 Dersom du mener ditt barn har behov for mer tilrettelegging og vanskeligere oppgaver, men ikke får det, så ville jeg tatt en prat med læreren. Husk å høre på det læreren har å si også. Jeg er selv lærer og gir ikke alltid vanskeligere oppgaver selv om både elev og foreldre mener det er nødvendig, dette gjør jeg fordi jeg ser hva eleven har behov for. Oppdager jeg at en elev som selv mener h*n er veldig flink og skal ha vanskeligere oppgaver, men ikke kan det grunnleggende, så velger jeg å gi oppgaver og opplegg som dekker de hullene elevene eventuelt har før jeg gjør noe mer. Jeg pleier å legge opp undervisning og oppgaver til et nivå som skal passe elevene. Har og en dialog om at det er ikke for å vise frem hvor fort de kan regne eller hvor flink de er at de skal ha vanskeligere oppgaver, men for å få seg en utfordring og noe å strekke seg etter. Elever som selv mener de er veldig flink, og har foreldre som backer det (dette høres negativt ut, men er ikke slik ment) har ofte ikke et realistisk syn på hvor mye eleven faktisk kan og det kan fort ende med en elev som går ut fra det trinnet med hull i kunnskapen fordi h*n ikke fikk til de vanskelige oppgavene, og ikke jobbet med de andre oppgavene. Anonymkode: e104b...324 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #13 Skrevet 20. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har kommunen blitt veldig opptatt av dette de siste par årene. På skolen til barna mine er det i år 4 barn som forserte klassetrinn og en som begynte på førstetrinn et år før tiden. Barnehagene her har også fått mer kunnsksp om evnerike barn 🙂 Min mellomste datter (9 år)ligger forran i matte, så hun bruker mattepensum for trinnet over. Det fungrer greit siden hun er aldersadekvat sosialt og i andre fag. Anonymkode: c76a6...1e9 Hvilken kommune bor dere i? Og går hun i 4. eller 5. klasse? Anonymkode: 43728...f6b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #14 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg håper i hvert fall noe har endret seg fra min barndom. Da fikk man utdelt tegnesaker hvis man ble ferdig med oppgavene før de andre. Det var den oppfølgingen. Anonymkode: ef199...555 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #15 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg vet ikke hvordan det er nå men jeg er i 20 årene og fikk tildelt tegnesaker når jeg var ferdig med oppgavene, ofte når det var satt av 25-30 minutt var jeg ferdig før det var gått 5. Heldigvis tok foreldrene mine tak i det og jeg fikk jobbe med pensum for to alderstrinn over i matte og engelsk. Jeg var veldig sjenert og redd større barn så noe hospitering i klassene over var ikke aktuelt. Jeg fullførte blant annet vgs matematikk i 10 klasse, men fikk ikke det godkjent av kommunen på vgs så måtte likevel ta det på nytt😅 men læreren lot meg heldigvis se på serier i de timene (fikk likevel 6), da vurderingsgrunnlaget var tatt av prøver og tentamener. Anonymkode: b5c9f...b16
Kragebein Skrevet 20. oktober 2019 #16 Skrevet 20. oktober 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #17 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg er lærer, og jeg tilpasser ved å ha variert undervisning, noen valgoppgaver, og åpne oppgaver. Ikke nødvendigvis alltid vanskeligere oppgaver, men oppgaver der elever kan jobbe mer i dybden eller gjøre mer om de har lyst. Nå jobber jeg må mellomtrinnet, da. Så har ikke så mye erfaring med dette fra småskolen. Så er det sånn noen ganger at oppgavene kan bli for enkle, da. Eller for vanskelige. Det er krevende å tilpasse absolutt alt. Men med variert undervisning så vil jo elevene ha forskjellige type oppgaver. Anonymkode: 1b734...2ac
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #18 Skrevet 20. oktober 2019 Alle barn har krav på tilpasset opplæring. Dette gjelder både svake og sterke elever. Følger ikke skolen opp dette så kan dere som foreldre klage på det. Tar ikke skolen dere på alvor så går dere videre opp i systemet. Anonymkode: 025b8...b54 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #19 Skrevet 22. oktober 2019 På Saturday, October 19, 2019 den 23.17, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at mange klager på skoler som ikke gir barn tilpasset opplæring hvis de er flink. Jeg husker flere år tilbake da en kommune anmeldte en mor til barneverden fordi hun klagde på skolen ikke ga sønnen hennes vanskeligere oppgaver i matte, i tillegg til at de tvang gutten til å viske ut oppgaver han alle rede hadde gjort, slik at han kunne gjøre dem på nytt. Men vi vet jo alle at noen barn er veldig intelligent. Hvis barnet ditt lærer å lese før det er tre år gammel, så kan første klasse bli veldig kjedelig. Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 00171...2a3 Da jeg gikk på barneskolen, så var det absolutt null og niks ekstra tilrettelegging for de aller sterkeste elevene. Dersom noen for eksempel hadde regnet seg gjennom et helt kapittel i matte, så fikk dem bare beskjed om å regne seg gjennom hele kapittelet en gang til. Så enkelte elever ("toppen" av klassen) klarte faktisk å løse ett kapittel både to og tre og fire ganger, før de aller svakeste elevene så vidt hadde kommet seg gjennom samme kapittel bare EN gang. Da blir detjo selvfølgelig GØRR kjedelig for dem, og løse nøyaktig samme oppgaver gjentatte ganger. De smarteste elevene måtte riktignok ikke viske ut alle svarene sine flere ganger, før de måtte løse hele greia om igjen. Men akkurat dette var vel også det eneste "positive" for disse elevene... Anonymkode: fe015...4ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå