Gå til innhold

Hvilken aktivitet bruker du hunden til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er nå nærmere seks mnd, og snart ferdig med valpekurset sitt. Dette har vært en stor suksess, og hun elsker å reise til kurset og koser seg veldig når vi er der. Hun får bruke hodet, og hilse på "kompiser".

MEN nå er det ikke så mange ganger igjen av kurset, vi er snart ferdig. Så da er det neste spørsmålet. Hva skal vi drive med nå? Det er jo flere ting man kan gjøre så klart; lydighet, rundering, blodspor, agility osv osv. Jeg holder en knapp på blodspor og agility. Men jeg tenkte at jeg kunne høre hva dere bruker deres hunder til, og hva anbefaler dere?

Hunden min er en Alaskam Malamute, jeg skal trene henne til trekking og kløving også, men vil gjerne ha en ting eller to til og bytte litt på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har han hovedsakelig som vakthund. Siden jeg ike har noen mann som bor hjemme til meg, må jeg ha en stor vakthund. Ellers bruker jeg han som tur kammerat og selskapshund. Jeg har ikke drevet noe dressurt på han, selv om jeg tror han kunne blitt flink.

Gjest Gjesto
Skrevet

Vi trener IPO. Kjempemorsomt.

Gjest Gjesto
Skrevet

IPO er et av verdens største hundesport, dog så er det ikke mange som driver med dette i Norge ennå, men det har blitt mye bedre. Det skal forresten være IPO NM på Biri idrettsplass 17. - 19. juni, så det er verdt en titt for de som er interesserte. :-)

IPO/Schutzhund/RIK (som det også kan kalles), er en sport som går mye på det mentale av hunden (dårlig mentalt hund bør definitivt IKKE være med i denne type sport). IPO (og grader, IPO I, IPO II og IPO III hvor IPO III er den mest avanserte delen) består av tre deler, nemlig, A = spor, B = Lydighet, C = Forsvarsarbeid.

Forsvarsdelen er vel den som er den mest misforståtte delen (bare se på kommunikasjonen mellom hund og fører, så skjønner du hva jeg mener) av folk som ikke vet hva det går ut på. Det er IKKE for å bite etter figuranten, men "bitearmen", og den blir belønningen tilslutt, så får du en kjempestolt hund. Og hunden SKAL slippe når den får beskjed om det. Det er nettopp derfor en hund som deltar i denne type sport, aldri, aldri bør være dårlig mentalt, da det krever så utrolig mye av den gode mentaliteten, og bør derfor gå igjennom en karaktertest/funksjonsanalyse før du bestemmer deg for å begynne på IPO-trening. Ferdselsprøve må man kunne bestå nå før man kan være med på prøver uansett, så den saken er egentlig grei.

Er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre. :-)

Gjest Gjesto
Skrevet
Forsvarsdelen er vel den som er den mest misforståtte delen (bare se på kommunikasjonen mellom hund og fører' date=' så skjønner du hva jeg mener) av folk som ikke vet hva det går ut på.[/quote']

Jeg mente altså at når du ser kommunikasjonen mellom hund og fører, og hvordan de arbeider sammen, så skjønner du at det ikke er så ille som folk skal ha det til.

Skrevet

Hunden min bærer litt kløv, går litt spor...litt lydighet... trekker på ski ..

men har ikke noen faste aktiviteter.

Skrevet

Jakt,"pakkesel" på tur (kløv), snørekjøring, litt spor.

Julie

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er trener av ekstremt tøffe DFere.jeg driver hundeoppdrett og trener opp hunder for andre som ikke har den knowledgen som jeg sitter inne med.nå er det ikke akkurat noe kosedyr dette her og det krever at du umiddelbart er tøff nok til å ta alfahundens plass!

jeg har tro på å ta ibruk urgamle metoder fra langt tilbake i tid da du kunne se de tøffe kampene de hadde seg imellom.jeg er bevisst på å snakke hundenes språk.for eks.når jeg tar imot en ny DF,er det viktig at jeg vinner den kampen som umiddelbart oppstår mellom oss.er du chicken kan du ta med kyllingræva di og fly avsted.for å forsterke motet og det psykiske overtaket jeg har,bruker jeg store,mørke solbriller.dette viser at jeg utfordrer den nye hunden og at jeg har alfahundens plass!

this guy has got the knowledge...Guran!

Skrevet

vell, jeg har faktisk tenkt (heter det tengt eller tenkt? norsken går til h*lvete...) på å gå på agillity med Nemi.. når hun blir eldre da....

Jeg synes at Chihuahua'er også kan gå agility :hoho:

bortsett fra det så blir det kosehund, være-med-overalt hund, og familiens nye baby...

Gjest Gjesta
Skrevet

Å bruke solbriller for å vise hunden hvemsomer sjefen , er bare tull mener nå jeg da. Jeg har hatt mange hunder selv av forskjellige raser, og jeg har ikek hatt bruk fro solbriller da for å si det sånn :ler:

Skrevet

Foreløpig har den lille tassen mer enn nok med å gjøre seg kjent i området og bli husren, men etterhvert skal vi trene LP og spor. Har allerede klikket han inn, nå har jeg vel omtrent et år på meg til å bli kvitt konkurransenervene :hår:

Gjest lykke til
Skrevet

Lykke til med å "DFe" dine amstaffer. Tviler på at de hadde holdt ut mtp dens kroppsbygning, i forhold til en pitbull med gameness :roll:

Nei, jeg er ikke for hundekamper i det hele tatt. Synes det er helt tragisk.

Gjest Gitte
Skrevet

vi har brukt vår til agility, er border collie så hu passet perfekt til det siden vi ikke har sauer hu kan gjete. men nå har hun blitt gammel og syk :grine: så vi kan ikke bruke hu mer.. nå er hu bare familiens kosehund som vi elsker, og hu veit å benytte seg av den kjærligheten :):hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...