Gå til innhold

Sjefen er "moody" og jeg blir usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starta i ny jobb for litt over 2 mnd siden. Fikk topp inntrykk av arbeidsplassen og sjefen i intervjuene. Alt var hyggelig, stemningen var god og jeg fikk inntrykk av at dette var en skikkelig riktig vei å gå. Gledet meg fryktelig til å komme i gang. Etter jeg begynte har det snudd. Sjefen virker plutselig så moody, og jeg aner ikke hva som kommer når jeg tar kontakt. Noen ganger er det hyggelig, andre ganger veldig kort og virker som sjefen har en dårlig dag (ganske ofte). Ikke har personen tid til å se til meg eller gi opplæring heller. Har fått beskjed om at jeg ikke skal sende spørsmål til sjefen direkte men ta det via kollegaer fordi sjefen ikke har tid. Oppgaver sendes bare til meg uten forklaring og det forventes at jeg løser det (uten opplæring el. forklaring)... Det er et krevende miljø og jeg kjenner at kulturen nesten skaper litt sånn frykt i meg. Frykt for at jeg ikke får beholde jobben osv! Slik har det aldri vært i tidligere jobber og jeg har som regel alltid følt meg veldig trygg på min faglighet og hvem jeg er, inntil nå. Noen tips til hvordan jeg kan forbedre situasjonen? Og ikke være bekymra for at sjefen ikke liker meg eller syns at jobben ikke er tilstrekkelig? Hvor lenge bør jeg se an situasjonen før jeg eventuelt foretar meg noe - enten tar det opp eller søker meg videre.... Eller bør man bare være "hardhudet" 😉 ?

Hilsen kvinne 30

Anonymkode: e59bc...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først må du ta dette opp direkte med sjefen din. Be om et møte og be om at hun setter av tretti minutter. Forklar deg på en saklig og nøktern måte. Be om mer opplæring, en fadder, at hun gir mer informasjon om arbeidsoppgavene e.l. Du må tåle å si ifra og stå i det.

Først etter et slikt møte kan du vite noe reelt om dette er en arbeidsplass du ønsker å fortsette ved.

Anonymkode: d840a...598

Skrevet

Som den over her sier: hvis du føler du mangler opplæring så MÅ du ta det videre. Jeg har gått i fella og prøve å «skåne» en stressa sjef ved å ikke «mase». Det desidert dummeste jeg har gjort. Så lenge du sier ifra at du føler behov for bedre opplæring så er det ikke ditt problem hvis dette viser seg for vanskelig for ledelsen. Men man må ofte forklare hva man føler man trenger mer opplæring i, altså være tydelig og konkret. Dette er ikke lett når man er ny og ikke vil være en byrde. Men du har altså krav på god nok opplæring.

Anonymkode: 39dd0...849

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...