Gå til innhold

3.klassing og TikTok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på snart 9 år, fikk Snapchat og TikTok når hun begynte i 3.klasse. Alle venninnene hennes har det også, ellers hadde det vel aldri blitt noe tema her i huset. Jeg følger med hver dag, og minner jevnlig på at telefon ikke er ett leketøy.

Nå trenger jeg ikke alles synspunkt på hva de tenker om 9-åringer og sosiale medier, for det tror jeg de fleste vet.

Snapchat går greit, hun har kun ett par venninner der og noen søskenbarn. TikTok derimot, har begynt å bli ett problem. Hun har lukket konto, og ca. 10 følgere, som alle er hennes venner fra skolen + meg, som følger med og sier fra hva som ikke er greit å legge ut (musikk med stygge tekster osv.) Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men jeg forstår ikke konseptet med TikTok. Noen videoer er morsomme, men 90% er jo bare tull og tidsfordriv. De tagger hverandre i videoer, og sender likes. Det har vel nå gått opp for meg at jeg ikke synes TikTok er verdt å bruke, før hun evt blir eldre og kan bruke det "på en bedre måte". Problemet er at hun er veldig glad i dette, i å lage videoer, og vet ikke hvordan jeg kan slette det, uten at det blir ramaskrik. Jeg vet; jeg er voksen og bestemmer, men det må jo også begrunnes. Hadde vært enklere om jeg sto på krava fra starten og ikke tillot TikTok i det hele tatt.

Hvis dere skulle slettet barnas bruker, hvilket argument ville dere brukt, så barna forsto at dette ikke er en viktig ting å ha?

Anonymkode: 5b750...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemer med å ha det?

Anonymkode: 3681f...774

Skrevet

Her i huset så hadde det aldri skjedd, sosiale medier som TikTok og den slags er uaktuelt når man er 8 år, her iallfall.

Jeg tenker at du ikke trenger å ha en fantastisk måte å si det på. Du kan bare si at du gjorde en feil da du sa at det var greit at hun hadde bruker på Snap/Tiktok. Slik er livet, noen ganger tar man feil.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på snart 9 år, fikk Snapchat og TikTok når hun begynte i 3.klasse. Alle venninnene hennes har det også, ellers hadde det vel aldri blitt noe tema her i huset. Jeg følger med hver dag, og minner jevnlig på at telefon ikke er ett leketøy.

Nå trenger jeg ikke alles synspunkt på hva de tenker om 9-åringer og sosiale medier, for det tror jeg de fleste vet.

Snapchat går greit, hun har kun ett par venninner der og noen søskenbarn. TikTok derimot, har begynt å bli ett problem. Hun har lukket konto, og ca. 10 følgere, som alle er hennes venner fra skolen + meg, som følger med og sier fra hva som ikke er greit å legge ut (musikk med stygge tekster osv.) Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men jeg forstår ikke konseptet med TikTok. Noen videoer er morsomme, men 90% er jo bare tull og tidsfordriv. De tagger hverandre i videoer, og sender likes. Det har vel nå gått opp for meg at jeg ikke synes TikTok er verdt å bruke, før hun evt blir eldre og kan bruke det "på en bedre måte". Problemet er at hun er veldig glad i dette, i å lage videoer, og vet ikke hvordan jeg kan slette det, uten at det blir ramaskrik. Jeg vet; jeg er voksen og bestemmer, men det må jo også begrunnes. Hadde vært enklere om jeg sto på krava fra starten og ikke tillot TikTok i det hele tatt.

Hvis dere skulle slettet barnas bruker, hvilket argument ville dere brukt, så barna forsto at dette ikke er en viktig ting å ha?

Nettopp, det er underholdning. En mobiltelefon er nå lek og moro, underholdning, nyheter, utdanning, jobb, kommunikasjon osv. Mobilen brukes til alt. Regn det som å spille spill eller se på TV. Hvis de synes de tullete klippene er morsomme og deler de med hverandre, så er vel det hyggelig? TikTok er vel blant de mer barnevennlige sosiale mediene? Snap er jo mye verre?

Anonymkode: 17773...dd0

Skrevet

Snapchat og Tictpc har 13årense så den eneste du kan takke for dette er deg selv. Jeg klarer faktisk ikke å gi deg råd når du har tatt et slikt valg. Du får bare ta kampen

Anonymkode: 71d42...008

• Liker 5
Skrevet

Mitt tantebarn på 9 år har også SnapChat og Tik Tok. 

Du kan først gi henne en beskjed om at hun kan prøve å legge ut mer  ordentlige og morsomme videoer. Trenger ikke å straffe henne som hun selv vil føle med det  første ? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slett hele kontoen hennes umiddelbart, og dersom hun kommer til å skrike, ringer du purken og ber om livstid bak murene på Ullersmo fengsels barneavdeling! *ironi*

He he, nei da. 🙂 Trengte bare litt humor i en gørrkjedelig lørdagskveld.

Anonymkode: b7374...24b

Skrevet

Jeg ville slettet det og fortalt at hun kan få det når hun blir gammel nok, dvs. 13 år.

Anonymkode: 4257f...6eb

• Liker 1
Skrevet

løsning: du har nå liksom funnet ut det er 13 års-grense og du vil ikke gjøre noe ulovlig.

men... skjønner ikke de argumentene du bruker her. at det hum deler og får en meningsløse greier gjør vel ikke noe. ville heller holdt igjen på tid hum får være på mobilen.

ellers, så sitter katta på min ene hånd så får ikke skrevet store bokstaver ... he he

Anonymkode: 9ee92...8af

Skrevet

ser ut fra rettskrivingen at det se ut som katta sitter på begge hendene. sorry..

Anonymkode: 9ee92...8af

• Liker 1
Skrevet

Her har 8-åringen lov til å se på tiktok, men kan ikke legge ut noe selv. Kanskje det er en mulighet. Skjønner det er vanskelig å gjøre om, men ta kampen nå, kan si noe sånt som at etter å ha sett endel nå i senere tid og også oppfattet at det er 13 årsgrense så har du bestemt at hun ikke kan legge ut mere. Blir nok store protester, men er dette viktig for deg at hun slutter med så ta kampen forde.

Anonymkode: f0d64...df3

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har søsknene hennes TikTok, da?

Anonymkode: b7374...24b

Skrevet

En tredjeklassing med mobil? Vet du hvor mye det er på internett et barn ikke bør se eller vite om, som du akkurat har gitt henne tilgang til? En av de største problemene foreldre i dag sliter med er at barn får uregulert tilgang til Internet. Du må være mer moden enn en 8-åring for å ha smart telefon idag.

Bra du har kommet til konklusjonen om at hun er for ung til å ha TikTok iallfall. Jeg vet hva appen er, og det er skikkelig poppis blant "kidsa". Her må du rett og slett si at hun er for ung, og du må ta dramaet som følger. Det er tross alt du som betaler hennes mobil regning, gir henne mat og bo, disse argumentene er litt basis, men det understreker din autoritet og er en teppeløsning.

Ta rett og slett fra henne telefonen og kjøp henne en telefon som du kan ringe med. Det siste du vil er at barnet ditt skal bli nok et barn som bruker hele dagen på Internet og at mobilen blir livet hennes. For ikke å snakke om kjøpepress i for eksempel apper og de konstante Google skreddersydde reklamene hun får. Det er opp til deg om du gidder maset. 

Gi henne ny telefon når hun begynner på ungdomsskolen. Eller du kan barnesikre telefonen maksimalt til kun å ha noen enkle spill apper, ringefunksjon, SMS o.l. Barnet ditt har ingen rett på telefon, og sosiale medier sin ekstremt avhengighets skapende modell er ikke forsvarlig å gi til en 8-åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...