AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Hei, jeg er ganske nybegynner med akvarium. Synes dette er veldig kjekt å holde på med, men er alltid noe jeg lurer på. Akvariet mitt er: 55L, Startet for 4 uker siden. - Nitritten ligger på 0,5 plutselig, jeg vasket filteret for noen dager siden da jeg føler at den er tett. Vasket med akvarievann. byttet vann igår, byttet vel 25% som sikkert er alt for lite, burde jeg bytte idag også? hvor mye er vanlig å bytte? Jeg tar jo oppi forskjellige midler som salt til fiskene, liquid biofilter medium og water conditioner når jeg har byttet vann, må jeg ta oppi samme mengder visst jeg bytter vann idag også? kan det bli en slags overdose av disse midlene om jeg tar oppi 2 dager på rad når jeg bytter vann 2 dager på rad? - En av guppyene forsvant sporløst, har de andre guppyene eller bunnfisken som jeg kaller det spist den? - Slet mye med at fiskene lå oppe på toppen av vannflaten hele tiden å gapte, dyrebutikken sa det var mangel på oksygen så jeg kjøpte en sånn luftpumpe, blir fiskene plaget med disse boblene? de har iallefall sluttet å gape ved vannflaten. - Har en molly gutt som aldri blir noe større, han er ganske tynn, men spiser normalt? kan det være noe gale med han? - Er masse brunt gugge i filteret, dette er normalt? Sikkert mange dumme spørsmål for noen, men jeg vil bare lære Tusen takk for svar Anonymkode: 010bd...e2d
Durinur Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Filteret ditt er nok ikke ferdig innkjørt etter bare fire uker, så jeg ville nok tatt noen heftige, daglige vannbytter om jeg var deg. Du må få nitritt ned til 0 eller en ikke-målbar mengden så fort som mulig. Det er ingenting i veien med å bytte 50 % vann hver dag, så lenge verdiene på vannet du bytter er nokså like de du har i akvariet (utenom nitritt, nitrat, ammonium, ammoniakk). Det er ikke farlig å bytte vann ofte. Hvilke tilsetningsstoff bruker du egentlig? Om du bruker GH-salt må du tilsette det hver gang du bytter vann. Om du bruker vanlig salt (NaCl) kan du like greit slutte med det først som sist. Det er bare en myte at levendefødende tannkarper trenger salt i vannet. Tilsetningsstoffer til filteret er ikke egentlig nødvendig. Water conditioner er for å fjerne klor og kloramin eller? I såfall bør du bruke det hver gang du bytter vann. Men overdose blir det vel ikke uansett, for du måler jo bare opp den mengden du trenger for mengden vann du tilsetter, ikke for hele volumet på akvariet. Ja, andre fisk kan spise død fisk. Ofte kan man finne ryggraden da, for den får de færrest fisk spist opp. Nei, boblene plager dem ikke. De hadde nok rett i at det var mangel på oksygen, men fiskene kan gå opp til overflaten for å gulpe luft om det er veldig høye verdier av f.eks ammonium og nitritt også. Her kan du lese litt om om hvorfor fisk gulper luft fra overflaten og hva du kan gjøre med det. Det kan være at mollyen din er syk, det er ofte grunnen til at de ikke vokser. Noen levendefødende fisk har også en tendens til å bli tynnere og tynnere helt til de dør dersom de holdes i vann med for lav hardhet. Har du målt hardhet / GH på vannet ditt? Dette kan de gjøre for deg på dyrebutikken om du tar med en vannprøve dit. Ja, det er normalt med en del gugge på filteret, men dersom du har problemer med at det tetter seg betyr det ofte at du har for lite filter i forhold til belastningen på det. Her ble det mye informasjon, men jeg håper det ga litt mening. Lykke til! Det er ikke alltid så lett å komme i gang med akvarier, for det er mye å lære. Men bare spør om det er noe som var uklart. Du kan også ta en titt på Akvarieboka på Akvaportalen for en omfattende guide for å starte sitt første akvarium. Der er det svar på mange ting du ikke visste at du trengte svaret på 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #3 Skrevet 20. oktober 2019 Hei, tusen takk for at du tok deg tid og kom med gode svar Alt gir mening. Jeg er helt overrasket over hvor mye jeg måtte lære og sette meg inn i av å ha ett akvarium, men jeg synes bare det er kjekt, så lenge jeg får det til haha. Har ikke målt GH, men tenker jeg skal komme meg til en dyrebutikk imorgen for å teste det. Den svarte mollyen ser ut som har det greit foreløpig, men ser den ene guppyen holder på å dø nå, den er ekstremt tynn, den var gravid, det kunne jeg se godt, men nå er hun bare blitt tynn å ser ut som hun er klar for å ta kvelden. Håper Gh/hardhet er løsningen på alt. At jeg kan fikse det så fort som mulig imorgen. Saltet jeg bruker er: Ektozon akvarie salt. Anonymkode: 010bd...e2d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #4 Skrevet 20. oktober 2019 16 timer siden, Durinur skrev: Filteret ditt er nok ikke ferdig innkjørt etter bare fire uker, så jeg ville nok tatt noen heftige, daglige vannbytter om jeg var deg. Du må få nitritt ned til 0 eller en ikke-målbar mengden så fort som mulig. Det er ingenting i veien med å bytte 50 % vann hver dag, så lenge verdiene på vannet du bytter er nokså like de du har i akvariet (utenom nitritt, nitrat, ammonium, ammoniakk). Det er ikke farlig å bytte vann ofte. Hvilke tilsetningsstoff bruker du egentlig? Om du bruker GH-salt må du tilsette det hver gang du bytter vann. Om du bruker vanlig salt (NaCl) kan du like greit slutte med det først som sist. Det er bare en myte at levendefødende tannkarper trenger salt i vannet. Tilsetningsstoffer til filteret er ikke egentlig nødvendig. Water conditioner er for å fjerne klor og kloramin eller? I såfall bør du bruke det hver gang du bytter vann. Men overdose blir det vel ikke uansett, for du måler jo bare opp den mengden du trenger for mengden vann du tilsetter, ikke for hele volumet på akvariet. Ja, andre fisk kan spise død fisk. Ofte kan man finne ryggraden da, for den får de færrest fisk spist opp. Nei, boblene plager dem ikke. De hadde nok rett i at det var mangel på oksygen, men fiskene kan gå opp til overflaten for å gulpe luft om det er veldig høye verdier av f.eks ammonium og nitritt også. Her kan du lese litt om om hvorfor fisk gulper luft fra overflaten og hva du kan gjøre med det. Det kan være at mollyen din er syk, det er ofte grunnen til at de ikke vokser. Noen levendefødende fisk har også en tendens til å bli tynnere og tynnere helt til de dør dersom de holdes i vann med for lav hardhet. Har du målt hardhet / GH på vannet ditt? Dette kan de gjøre for deg på dyrebutikken om du tar med en vannprøve dit. Ja, det er normalt med en del gugge på filteret, men dersom du har problemer med at det tetter seg betyr det ofte at du har for lite filter i forhold til belastningen på det. Her ble det mye informasjon, men jeg håper det ga litt mening. Lykke til! Det er ikke alltid så lett å komme i gang med akvarier, for det er mye å lære. Men bare spør om det er noe som var uklart. Du kan også ta en titt på Akvarieboka på Akvaportalen for en omfattende guide for å starte sitt første akvarium. Der er det svar på mange ting du ikke visste at du trengte svaret på ^ Anonymkode: 010bd...e2d
Durinur Skrevet 20. oktober 2019 #5 Skrevet 20. oktober 2019 Både guppy og molly er fisk som krever en del hardhet på vannet, så det er gode sjanser for at dette er hele eller i alle fall en del av problemet. Etter min mening er disse to fiskene dårlig egnet for nybegynnere, spesielt når de på butikken ikke gidder å informere om behovene deres. Da ender det bare med døde fisk og folk som gir opp hobbyen Det er lurt å bruke Ektozon akvariesalt nå mens fisken er syk, men det er ikke noe du trenger å bruke hele tiden. At levendefødende fisk må ha salt er bare en myte, men det hjelper godt mot sykdom ved å begrense det osmotiske trykket mot fisken. Med molly ville jeg forresten prøvd å ha en dGH (leses som grader GH) på omtrent 14-15. Dette er fint for både guppy og molly, men litt hardere enn det de fleste har i kranvannet sitt. Den må i alle fall være over 10 dGH for at de skal klare seg.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #6 Skrevet 20. oktober 2019 43 minutter siden, Durinur skrev: Både guppy og molly er fisk som krever en del hardhet på vannet, så det er gode sjanser for at dette er hele eller i alle fall en del av problemet. Etter min mening er disse to fiskene dårlig egnet for nybegynnere, spesielt når de på butikken ikke gidder å informere om behovene deres. Da ender det bare med døde fisk og folk som gir opp hobbyen Det er lurt å bruke Ektozon akvariesalt nå mens fisken er syk, men det er ikke noe du trenger å bruke hele tiden. At levendefødende fisk må ha salt er bare en myte, men det hjelper godt mot sykdom ved å begrense det osmotiske trykket mot fisken. Med molly ville jeg forresten prøvd å ha en dGH (leses som grader GH) på omtrent 14-15. Dette er fint for både guppy og molly, men litt hardere enn det de fleste har i kranvannet sitt. Den må i alle fall være over 10 dGH for at de skal klare seg. Ja, nei det var ingen som informerte om behov eller at dette ikke var nybegynner fisker. Jeg visste jo fra den dagen jeg kjøpte fisker at jeg ville ha guppy og Molly da de er mine favoritter, men har vært litt dårlig på å lese om de pga jeg tenkte det var lette fisker å ta vare på. Har ikke lyst å gi opp på denne hobbyen, men vanskelig å finne svar på alt som jeg lurer på. Føler jeg plager alle på dyrebutikken haha. - Jeg forstår ikke meg på den syke guppyen som ser ut som den skal ta kvelden når som helst, men plutselig kvikner den opp å svømmer om at ingenting skjer, spiser gjør den også. Plutselig ligger den helt i ro på toppen å ser ut som den ikke har det bra i det hele tatt igjen. Den ene mollyen så ut som han fikk ett slag elns i sted, trodde den døde for den stivnet helt plutselig å lå helt i ro til pumpen sugde den inntil seg, også plutselig var den fin igjen. blir helt stresset av dette haha. Er den fisken som har mest energi av alle. Får du tilsetningsstoff for å øke hardheten, er dette sånn du skal ta oppi hver gang du skifter vann? Er det noen andre behov jeg må tenke på med guppy og molly? Skal lese litt mer på de nå, men er veldig kjekt å høre fra en erfaren en. Igjen tusen takk Anonymkode: 010bd...e2d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #7 Skrevet 20. oktober 2019 http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274 info om guppy http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4265 info om molly Vet ikke om du har disse typene, men inne på akvaforum kan du finne mye bra info. Anonymkode: 66993...30f
Durinur Skrevet 21. oktober 2019 #8 Skrevet 21. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, nei det var ingen som informerte om behov eller at dette ikke var nybegynner fisker. Jeg visste jo fra den dagen jeg kjøpte fisker at jeg ville ha guppy og Molly da de er mine favoritter, men har vært litt dårlig på å lese om de pga jeg tenkte det var lette fisker å ta vare på. Har ikke lyst å gi opp på denne hobbyen, men vanskelig å finne svar på alt som jeg lurer på. Føler jeg plager alle på dyrebutikken haha. - Jeg forstår ikke meg på den syke guppyen som ser ut som den skal ta kvelden når som helst, men plutselig kvikner den opp å svømmer om at ingenting skjer, spiser gjør den også. Plutselig ligger den helt i ro på toppen å ser ut som den ikke har det bra i det hele tatt igjen. Den ene mollyen så ut som han fikk ett slag elns i sted, trodde den døde for den stivnet helt plutselig å lå helt i ro til pumpen sugde den inntil seg, også plutselig var den fin igjen. blir helt stresset av dette haha. Er den fisken som har mest energi av alle. Får du tilsetningsstoff for å øke hardheten, er dette sånn du skal ta oppi hver gang du skifter vann? Er det noen andre behov jeg må tenke på med guppy og molly? Skal lese litt mer på de nå, men er veldig kjekt å høre fra en erfaren en. Igjen tusen takk Anonymkode: 010bd...e2d Jøss, det var jo en merkelig oppførsel ja. Det er dessverre ikke så lett å si med 100 % sikkerhet hva som er problemet bare basert på de tingene du forteller da, men jeg har jo min teori om at det kan være feil med hardheten som er problemet. Nitritt og ammoniakk har OK verdier, ikke sant? Og det er ikke så vanskelig å øke hardheten i det hele tatt. Du kan kjøpe GH-salt i dyrebutikken, eller bruke litt mer hjemmelagde løsninger. Her i huset bruker vi 4 babyskjeer med steingips fra Panduro i hver bøtte med vann som byttes ut (dette gir oss 13 dGH, men det kan gi en annen verdi for andre ettersom alle har ulik hardhet på springvannet sitt). I vanlige akvarier kan en boks med gips vare i flere år, så det er heller ikke noen dyr utgift. Men det må tas opp i hver bøtte med vann som byttes ja. Men når man vet kanskje nøyaktig hvor mye som skal tilsettes i hver bøtte går det fort å fylle på.
Durinur Skrevet 21. oktober 2019 #9 Skrevet 21. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274 info om guppy http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4265 info om molly Vet ikke om du har disse typene, men inne på akvaforum kan du finne mye bra info. Anonymkode: 66993...30f Akvaforum er en fantastisk ressurs, men det er viktig å ha i bakhodet at nettsiden ikke egentlig er oppdatert på rundt 10 års tid. Så det er en del informasjon den som begynner å bli litt tvilsom. Det kan derfor vært lurt å bruke den mer som en veiledning, og ikke som en regelbok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå