AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg er i midten av 20-årene og snart ferdig med å studere medisin i Norge. Er mer og mer misfornøyd med hvor Norge er på vei og vurderer å emigrere. Boligprisene er vanvittige og de er presset opp fordi folk har enorme lån og klarer ikke små renteøkninger = kollapsen kommer. Krona er rekordsvak og en euro koster nå 10,5 mot 7,5 for 5-6 år siden. Dollaren er på 9,3 mot 6 for noen år siden. I sum blir det enormt dyrt å leve her når alt man kjøper av importerte varer (bil, elektronikk, klær, matvarer osv) vil koste ekstremt mye mer bare pga svak krone. Boligprisene gjør at man bor seg ihjel. Så hvis man vil ha et nogenlunde verdig liv, bør man vurdere å få seg jobb i et annet land? Anonymkode: 7151f...172
stan Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Hvilke(t) land tenker du å flytte til? Som du mener er bedre enn Norge? 13
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 7 minutter siden, stan skrev: Hvilke(t) land tenker du å flytte til? Som du mener er bedre enn Norge? Vest-Europa eller kanskje USA. Hvordan det? Anonymkode: 7151f...172
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg holder meg her så jeg slipper å dø av en infeksjon skapt av antibiotikaresistente bakterier med det første ass. Men gjør som du vil. Anonymkode: c3c11...1de 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Bra du fikk skrevet at du studerer medisin, det var nyttig informasjon til tråden. Vi har ekstremt stabil økonomi i Norge der oljefondet brukes aktivt for å glatte ut økonomiske topper og bunner. Vi har generelt god råd i Norge, noen vil alltid leve over evne. Anonymkode: 679c4...fa0 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har bodd i flere stater USA, og må si vi er heldige som bor i Norge! Gresset er neppe grønnere over havet.. Anonymkode: ee819...334 9
abc123detvardet Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: USA Hvordan er USA bedre? Høy andel uteliggere Høy andel i fengsel, som tyder på høy kriminalitet Stort klasseskille Mye drap/skoleskytinger Helsetjenester kan være svært dyre (kan være gratis å bli hentet av ambulanse, men kan også koste opp til flere hundre dollar (varierer fra stat til stat)) Som nevnt over, ting varierer veldig fra stat til stat Mye naturkatastrofer som jordskjelv og orkaner Trump er president, mannen som brukte 300 millioner kroner av skattepengene på spille golf de to første månedene i Florida (på grunn av sikkerhet) Går ting galt, så står du mye mer på egne bein enn du gjør i Norge Mange organisasjoner for får støtte basert på hva Trump liker og ikke liker, og ikke etter hva som er behov Endring: for til får. Endret 19. oktober 2019 av abc123detvardet 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra du fikk skrevet at du studerer medisin, det var nyttig informasjon til tråden. Vi har ekstremt stabil økonomi i Norge der oljefondet brukes aktivt for å glatte ut økonomiske topper og bunner. Vi har generelt god råd i Norge, noen vil alltid leve over evne. Anonymkode: 679c4...fa0 Det er jo relevant da det er forskjell på å emigrere med en attraktiv utdannelse og å emigrere for å konkurrere med tusener av andre ufaglærte om de lavest lønnede jobbene. For unge i dag ser ikke fremtiden spesielt lys ut. Kronen vil bare svekkes mer og mer i årene som kommer så man kommer til å bruke det meste av lønna på bolig og å overleve med basic gjenstander. Anonymkode: 7151f...172 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vest-Europa eller kanskje USA. Hvordan det? Anonymkode: 7151f...172 Jeg kjenner godt en lege i Chicago, og både han og alle hans kolleger advarer mot å flytte til USA. Ikke bare er det stadig vanskeligere å være lege i USA, men det er nesten umulig for medisinere som ikke er født der å få jobb. Selv om du har tatt faget i USA. Jeg ville slått fra meg det, hvis jeg var deg. Med mindre du vil jobbe med noe annet enn du utdanner deg til. Anonymkode: 61666...573 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner godt en lege i Chicago, og både han og alle hans kolleger advarer mot å flytte til USA. Ikke bare er det stadig vanskeligere å være lege i USA, men det er nesten umulig for medisinere som ikke er født der å få jobb. Selv om du har tatt faget i USA. Jeg ville slått fra meg det, hvis jeg var deg. Med mindre du vil jobbe med noe annet enn du utdanner deg til. Anonymkode: 61666...573 USA er sistevalget. Ønsker helst et vesteuropeisk land. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe med forskning og da foregår mye på engelsk slik at språket ikke blir et problem. Anonymkode: 7151f...172
Gjest Familytree Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Selvfølgelig runder det asiatiske markedet nådeløst. Noen ville ikke nøle med å emigrere til Kina, Russland eller Japan😊 Endret 19. oktober 2019 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo relevant da det er forskjell på å emigrere med en attraktiv utdannelse og å emigrere for å konkurrere med tusener av andre ufaglærte om de lavest lønnede jobbene. For å bli lege i USA må du ta noe som heter FMG. Denne koster mellom 6000-12000 kroner. For å kunne jobbe på et bra sykehus må du ofte ha en del "letters of recommendation" og god score på FMG testen. Anonymkode: 9d78b...8ad
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: USA er sistevalget. Ønsker helst et vesteuropeisk land. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe med forskning og da foregår mye på engelsk slik at språket ikke blir et problem. Anonymkode: 7151f...172 Da må du sørge for å relisensiere deg i landet du kommer til. Der kan det absolutt være krav til språkferdigheter, og mange steder er det dyrt. Hva mener du med "kunne tenkt meg å jobbe med forskning?" Du kan jo ikke bare melde deg til pågående prosjekter. Du må nok regne med å jobbe klinisk lenge i et nytt land, med mindre du kan vise til meritterende publikasjoner fra første stund. Det er heller ikke gitt at det daglige arbeidsspråket vil være engelsk - særlig ikke i Frankrike, Spania eller Italia. Jeg har en venninne som jobber med medisinsk forskning i Paris. Hun er nesten den eneste på sitt institutt som snakker engelsk i det hele tatt. Og der har du også plikt til å jobbe som almenpraktiker (généraliste) én dag i uken, selv om du driver med forskning. Hvis jeg var deg, ville jeg ha satset på klinisk arbeid i noen år her, og fått en nogenlunde brukbar publikasjonsliste før jeg vurderte å flytte ut. Med mindre du har noe veldig konkret å gå til. Anonymkode: 61666...573
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vest-Europa eller kanskje USA. Hvordan det? Anonymkode: 7151f...172 Lol! Tror du helt seriøst at USA liksom er "bedre" enn Norge? Anonymkode: a8432...320 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol! Tror du helt seriøst at USA liksom er "bedre" enn Norge? Anonymkode: a8432...320 For leger, i mange tilfeller. For folk flest så nei. Men som sagt er det mange vesteuropeiske land som står foran i køen. Her går det rimelig fort åt skogen. Anonymkode: 7151f...172
stan Skrevet 19. oktober 2019 #16 Skrevet 19. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vest-Europa eller kanskje USA. Hvordan det? Anonymkode: 7151f...172 Hva er bedre med USA? Vest-Europa er svært variert. Med engelsk som arbeidsspråk er det vel bare UK, Irland og muligens Nederland. Hvis du vil unngå høye boligpriser er det vel heller ut på bygda du bør flytte? Hvis du er lege, er det jo et skrikende behov der. Men om du var lege ville vel ikke boligprisene være noe problem? 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #17 Skrevet 19. oktober 2019 Selv har jeg ikke problem med priser i Norge og vil klare et rentehopp helt fint. Synes selv jeg har det veldig fint i Norge. Du kan jo flytte til utlandet noen år og prøve hvordan det er, er jo bare å flytte tilbake om du ikke trives, er uansett bra med litt erfaring fra utlandet. Anonymkode: 4ce35...600
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #18 Skrevet 20. oktober 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: For leger, i mange tilfeller. For folk flest så nei. Men som sagt er det mange vesteuropeiske land som står foran i køen. Her går det rimelig fort åt skogen. Anonymkode: 7151f...172 Det er nesten umulig for utlendinger å få legejobb i USA. 4 hours ago, stan said: Hva er bedre med USA? Vest-Europa er svært variert. Med engelsk som arbeidsspråk er det vel bare UK, Irland og muligens Nederland. Hvis du vil unngå høye boligpriser er det vel heller ut på bygda du bør flytte? Hvis du er lege, er det jo et skrikende behov der. Men om du var lege ville vel ikke boligprisene være noe problem? Jeg tror noen her overvurderer hva offentlig ansatte leger tjener. Anonymkode: 61666...573
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #19 Skrevet 20. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten umulig for utlendinger å få legejobb i USA. Jeg tror noen her overvurderer hva offentlig ansatte leger tjener. Anonymkode: 61666...573 Gjennomsnittet er mellom 650.000 og 1.100.000, avhengig av stilling og spesialisering, i følge utdanning.no. Dvs. like mye som 2-3 gjennomsnittlige arbeidere. Det er nok til å ha et materielt svært godt liv med fullstendig økonomisk trygghet i Norge. Fastleger og private leger tjener enda mer. Anonymkode: 5e886...270 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #20 Skrevet 20. oktober 2019 9 timer siden, abc123detvardet skrev: Hvordan er USA bedre? Høy andel uteliggere Høy andel i fengsel, som tyder på høy kriminalitet Stort klasseskille Mye drap/skoleskytinger Helsetjenester kan være svært dyre (kan være gratis å bli hentet av ambulanse, men kan også koste opp til flere hundre dollar (varierer fra stat til stat)) Som nevnt over, ting varierer veldig fra stat til stat Mye naturkatastrofer som jordskjelv og orkaner Trump er president, mannen som brukte 300 millioner kroner av skattepengene på spille golf de to første månedene i Florida (på grunn av sikkerhet) Går ting galt, så står du mye mer på egne bein enn du gjør i Norge Mange organisasjoner for får støtte basert på hva Trump liker og ikke liker, og ikke etter hva som er behov Endring: for til får. USA har knapt høyere andel uteliggere enn Norge, og andelen i fengsel er på vei ned. Helsevesenet er bedre enn det norske hvor folk dør i helsekøer og pga. dårlig kvalitet. Anonymkode: 96c33...176
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå