AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Går 1. året på en bachelor, ønsker å ta videreutdanning etterhvert og må da ha minimum C i snitt. Skulle gjerne hatt en slags oversikt over hvilke karakterer jeg minimum må få på eksamener gjennom studiet for at snittet skal bli C. Finnes det noen slik oversikt? Har prøvd å google, men har ikke klart å funnet noe. Klarer heller ikke helt å skjønne hvordan jeg kan regne ut dette selv heller? Anonymkode: 458dd...772
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Dette klarer du ikke finne en fasit på dessverre. Får du en D og deretter en B har du jo snitt på C. Får du en A kan du i teorien tåle en E. Skjønner du? Anonymkode: c82df...376
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 Som AB over skriver, så er det utallige kombinasjoner som kan gi C i snitt. En ting er forskjellige karakterer, men det kan også være forskjellig størrelse på faget. C-snitt betyr altså et vektet snitt på C. F.eks har du tatt to fag som er like store, med karakter A og E, så er ditt vektede snitt C. Har du tatt to fag, ett fag på 10 sp med karakter A, og ett fag på 20 sp med karakter E, så er ditt vektede snitt D. Det beste du kan gjøre for å få C i snitt er å ha flest mulig karakterer over C, og/eller prioritere store fag og få god karakter i de. Anonymkode: f50d6...cfa 5
Hedersbrukeren Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: F.eks har du tatt to fag som er like store, med karakter A og E, så er ditt vektede snitt C. Har du tatt to fag, ett fag på 10 sp med karakter A, og ett fag på 20 sp med karakter E, så er ditt vektede snitt D. Det beste du kan gjøre for å få C i snitt er å ha flest mulig karakterer over C, og/eller prioritere store fag og få god karakter i de. Anonymkode: f50d6...cfa Om man runder av, ja, dvs. ikke godt nok til C i denne sammenhengen, men det vektede snittet blir da et sted mellom D og C, om C er 3 og D er 4 blir det [3,666...]. For at det skal bli nøyaktig D må faget med E i karakter være på 30 sp dersom faget med A er på 10 sp Endret 19. oktober 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Du kan jo bruke denne f.eks https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/opptak/kalkulatorer/kalk(1).php Anonymkode: 0cc99...d61
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 39 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Om man runder av, ja, dvs. ikke godt nok til C i denne sammenhengen, men det vektede snittet blir da et sted mellom D og C, om C er 3 og D er 4 blir det [3,666...]. For at det skal bli nøyaktig D må faget med E i karakter være på 30 sp dersom faget med A er på 10 sp Vet ikke hva du sikter til, men du roter helt åpenbart. C = 3, D = 2. Et vektet snitt på C betyr [2.5,3.5). I første eksempel er snittet 3.0, i andre eksempel er snittet 2.33. Anonymkode: f50d6...cfa
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 Det er jo mange kombinasjoner det.. Om alle fagene dine har like mye studiepoeng kan du tenke at hver D du får må du ha en B for å veie opp, og hver E du får må du ha en A for å veie opp. Vil du regne nøyaktig er det lettest å gjøre om bokstavkarakterene til tall og regne ut gjsnittet sånn. Anonymkode: 74846...3f7
Hedersbrukeren Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva du sikter til, men du roter helt åpenbart. C = 3, D = 2. Et vektet snitt på C betyr [2.5,3.5). I første eksempel er snittet 3.0, i andre eksempel er snittet 2.33. Anonymkode: f50d6...cfa Haha, morsom du Det du skriver er jo akkurat det samme som jeg skrev, bare at jeg har benyttet den gamle, klassiske varianten hvor 1 er best Gitt at C er 3 og D er 4, så blir [3,66..] akkurat det samme som [2,33..] blir, når det er gitt at C er 3 og D er 2 Endret 19. oktober 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 19 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Haha, morsom du Det du skriver er jo akkurat det samme som jeg skrev, bare at jeg har benyttet den gamle, klassiske varianten hvor 1 er best Gitt at C er 3 og D er 4, så blir [3,66..] akkurat det samme som [2,33..] blir, når det er gitt at C er 3 og D er 2 Ja, såklart. Men hvilken relevans hadde ditt opprinnelige innlegg til innlegget mitt? Et vektet snitt på D er det samme som D i snitt. Alt som ligger i [1.5,2.5) er å regne for D i snitt og således ikke tilstrekkelig til å kvalifisere til master. Anonymkode: f50d6...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg lagde meg et regneark for dette, hvor jeg førte inn karakterene og hvor mange studiepoeng de gjaldt fortløpende. Dette var i England, hvor det er prosentkarakterer. Man måtte ha 70 % for å få First Class Degree, så det var viktig for meg å vite hvordan jeg lå an. Anonymkode: 1d2cf...746
Hedersbrukeren Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, såklart. Men hvilken relevans hadde ditt opprinnelige innlegg til innlegget mitt? Et vektet snitt på D er det samme som D i snitt. Alt som ligger i [1.5,2.5) er å regne for D i snitt og således ikke tilstrekkelig til å kvalifisere til master. Anonymkode: f50d6...cfa Mitt innlegg var ikke et korrigerende innlegg, men et presiserende. Det ser du da om du leser det en gang til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå