Gå til innhold

Høyt intelligente er ikke like sosialt flinke som personer med normal intelligens

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.siv.no/om-oss/nyheter/er-hoyt-intelligente-mer-sosialt-klonete-enn-andre

Det har vært en allmenn oppfatning om at høyt intelligente ikke er like sosialt flinke som personer med normal intelligens. Forskning viser at dette ikke stemmer. 

– Tanken er at det å være høyt begavet kommer med en pris, at man da enten må være sosial klønete eller gal, forteller forsker Jens Egeland ved Sykehuset i Vestfold.

– Jeg fant at de høyt intelligente faktisk er flinkere til emosjonsgjenkjenning enn kontrollgruppen. Det betyr at de er bedre til å se om folk er sinte, engstelige eller hva slags følelse de gir uttrykk for. Dette er viktig for den sosiale kompetansen, sier Egeland.

Anonymkode: 03a0a...146

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel en form for intelligens, men mindre målbar. Iq - tester er ikke veldig nyansert. Er man sosialt intelligent, kan en kanskje egne seg bedre til å forske på mennesker ( psykologi), forhandlinger i næringslivet, salg, kollokviegrupper, studier.

Hjelper ikke å være god i metode og ha anslytiske ferdigheter hvis du ikke evner å se sammenhenger i det virkelige liv. 

Anonymkode: 11b49...6fa

Skrevet

I følge KG er alle som har høy iq slemme, dumme og fæle. Så om KG var et vitenskapelig tidsskrift ville det vært uenig i denne forskningen

Anonymkode: 4097c...d53

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er man bedre på å forstå andre mennesker og følelsene og tankene deres. Hvordan andre mennesker fungerer er en type mønstergjenkjennelse, og de med høyt intelligens er god epå å oppfatte, gjenkjenne og forstå mønstre de blir eksponert for. 

Anonymkode: ffcbe...1ce

• Liker 4
Skrevet

De forstår nok bedre folks følelser men det betyr ikke at de passer inn og trives sosialt. 

Anonymkode: 7d500...a5f

Gjest theTitanic
Skrevet

Psykopater er feks  høyt intelligente. Og det må de være for å lure alle og holde styr i alle løgnene sine. 

OFTE så kommer høy intelligens med en pris, men ikke alltid. Sjelden noen er flinkest i absolutt alt. Det er heller ikke sånn at intelligens betyr lykke. 

• 3 uker senere...
Gjest Sirkelen
Skrevet

Dette er en komplisert sak. 

Noen veldig intelligente mennesker har rett og slett ikke sosiale evner, mye på grunn av selvvalgt isolasjon.

Andre har medfødt mindre sosial intelligens, men det tror jeg er veldig få.

Og så har du de intelligente menneskene som har sosiale evner og forstår både folk og sosiale settinger helt utmerket, men som rett og slett gir litt blaffen i folks inntrykk og følelser, og bare er sære fordi det er slik de er. Når man går gjennom hele oppveksten uten egentlig å bli intellektuelt stimulert eller utfordret av noen, blir man lett en arrogant nerd som ser ned på folk som litt dumme. Mye fordi det faktisk er realiteten.

Skrevet
På 20.10.2019 den 22.56, theTitanic skrev:

Psykopater er feks  høyt intelligente. Og det må de være for å lure alle og holde styr i alle løgnene sine. 

OFTE så kommer høy intelligens med en pris, men ikke alltid. Sjelden noen er flinkest i absolutt alt. Det er heller ikke sånn at intelligens betyr lykke. 

At psykopater er høyt intelligente er en myte skapt av Hollywood. Faktisk forskning viser at psykopater har lavere IQ enn snittet i befolkningen.

https://www.newscientist.com/article/2118547-real-life-psychopaths-actually-have-below-average-intelligence/

the team found no evidence that psychopaths were more intelligent than people who don’t have psychopathic traits. In fact, the relationship went the other way. The psychopaths, on average, scored significantly lower on intelligence tests

Anonymkode: ecf6e...1c9

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At psykopater er høyt intelligente er en myte skapt av Hollywood. Faktisk forskning viser at psykopater har lavere IQ enn snittet i befolkningen.

https://www.newscientist.com/article/2118547-real-life-psychopaths-actually-have-below-average-intelligence/

the team found no evidence that psychopaths were more intelligent than people who don’t have psychopathic traits. In fact, the relationship went the other way. The psychopaths, on average, scored significantly lower on intelligence tests

Psykopater må faktisk være temmelig intelligente for å holde et slikt spill gående. Og ha svært god hukommelse. Samme hva testen din viser så tror jeg på min teori. Jeg har feks ikke intelligens nok til å bli psykopat. Ikke nubbsjangs. 

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Psykopater må faktisk være temmelig intelligente for å holde et slikt spill gående. Og ha svært god hukommelse. Samme hva testen din viser så tror jeg på min teori. Jeg har feks ikke intelligens nok til å bli psykopat. Ikke nubbsjangs. 

Psykopati er ikke et spill, det er en personlighetsforstyrrelse ved navn dyssosial, eventuell antisosial personlighetsforstyrrelse. Disse som lider av dette har ifølge forskning lavere IQ enn snittet. Det kan forklare hvorfor de fyller opp fengslene. 

Forøvrig bruker man ikke lenger begrepet psykopat idag, det er utgått pga stigmatisering og feilinformasjon som blir spredd om denne gruppen. 

Du finner tusenvis av såkalte psykopater i fengsel som er dumme som brød. mennesker uten noen slags form for sosial intelligens eller hemninger. 

• Liker 4
Gjest Sirkelen
Skrevet
7 minutter siden, theTitanic skrev:

Din forestilling om psykopater er basert på den typen som blir CEO for store konsern, eller mafiabosser og utspekulerte seriemordere. Den første typen (den psykopatiske lederen) forekommer absolutt, men utgjør en forsvinnende liten brøkdel av psykopater totalt sett. Og de to kriminelle eksemplene er enda sjeldnere igjen.

Den vanlige psykopaten er en drittsekk uten spesielle evner. De finnes overalt.

Skrevet
15 minutter siden, theTitanic skrev:

Hukommelse og intelligens er ihvertfall to forskjellige ting. 

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, Sirkelen said:

Dette er en komplisert sak. 

Noen veldig intelligente mennesker har rett og slett ikke sosiale evner, mye på grunn av selvvalgt isolasjon.

Andre har medfødt mindre sosial intelligens, men det tror jeg er veldig få.

Og så har du de intelligente menneskene som har sosiale evner og forstår både folk og sosiale settinger helt utmerket, men som rett og slett gir litt blaffen i folks inntrykk og følelser, og bare er sære fordi det er slik de er. Når man går gjennom hele oppveksten uten egentlig å bli intellektuelt stimulert eller utfordret av noen, blir man lett en arrogant nerd som ser ned på folk som litt dumme. Mye fordi det faktisk er realiteten.

Tenker jeg også. Folk har ulike meninger om hvilke sosiale regler som er verdt å følge og hvor mye hensyn man bør ta til andre. Tror man merker det enda bedre nå som Norge har blitt mer multikulturelt, hvor vi får impulser fra innvandring, utenlandsreiser og film/internett. 

Anonymkode: aa29b...178

Skrevet

Visste ikke at det hadde vært en allmenn oppfatning. Jeg har alltid blitt overrasket når intelligente (høyt intelligente) ikke har forstått det sosiale, eller vært fordomsfulle, intolerante osv. Men mange skjønner jo ikke engang når mennesker er høyt intelligente, så det blir myter fordi andre tror feil. Bla tror mange at aggressivitet er tegn på intelligens, akkurat som de tror at snille mennesker er "dumme" og naive. 

• Liker 1
Skrevet

Hahaha, bullshit. Om det er sant så er jeg den nye Einstein.

Anonymkode: c2b50...8c5

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Visste ikke at det hadde vært en allmenn oppfatning. Jeg har alltid blitt overrasket når intelligente (høyt intelligente) ikke har forstått det sosiale, eller vært fordomsfulle, intolerante osv. Men mange skjønner jo ikke engang når mennesker er høyt intelligente, så det blir myter fordi andre tror feil. Bla tror mange at aggressivitet er tegn på intelligens, akkurat som de tror at snille mennesker er "dumme" og naive. 

Mange myter har en stor kjerne av sannhet, også denne som TS’ tar opp. 

Gjennom mye av mitt eget liv kan jeg godt sies å oppfylle denne stereotypien. Jeg har blitt langt mer sosialt flink som voksen, men føler likevel ofte at det er et teater. Akkurat som en jobb, er det noe du legger fra deg når du går hjem.

Endret av Sirkelen
Skrevet
24 minutter siden, theTitanic said:

Hvorfor tro på forskning når du heller kan tro på din egen oppfatning basert på det du har sett på tv etc? Du er ikke tilfeldigvis klimafornekter også?

Anonymkode: 60d3b...d69

• Liker 3
Gjest Sirkelen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, bullshit. Om det er sant så er jeg den nye Einstein.

Anonymkode: c2b50...8c5

At A korrelerer mye med B, betyr ikke at B korrelerer med A.

Skrevet

Ikke spesielt overraskende. Det finnes selvsagt unntak, og det er disse unntakene som gjør at enkelte tror de smarteste på generelt grunnlag har lav EQ osv.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Mange myter har en stor kjerne av sannhet, også denne som TS’ tar opp. 

Mye av mitt eget liv kan jeg godt sies å oppfylle denne stereotypien. Jeg har blitt mye mer sosialt flink som voksen, men føler likevel ofte at det er et teater.

Vet ikke hvor mange av den slags myter som har en kjerne av sannhet. Det kan like gjerne bero på misforståelser. Når jeg snakker om sosialt flink, så tenker jeg på at man forstår at samarbeid og toleranse er viktig. At en ikke må like alle, eller respektere alle, men holde fred. Det er intelligent, men mange skjønner ikke noe så enkelt.

Klart mye virker og også kan være, teater. Vi spiller roller hele tiden. Noen ganger mer enn andre ganger, og noen mer enn andre pga tidens sykdom: dårlige selvbilder og "umulige" forbilder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...