Gå til innhold

Hvit mark i sofaen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sover på sofaen i stuen. Idag ble jeg ganske forskrekket da jeg oppdaget plutselig en mark i sofaen. Den var ca 1 sm lang og hvit. Jeg bare lurer på hva den gjør i min sofa og hvor kommer den i fra? Jeg pleier å re opp sofaen daglig.

Jeg har også en hund. Kan den komme fra hunden. Hunden min har hatt mark kur i sommer. Kjenner at jeg har helt mistet matlysten og er redd. Redd for å få mark i meg og redd for å sove på sofaen. 

Hvor kommer hvit mark fra og hva bør jeg gjøre? Er de farlige?

Anonymkode: 13aae...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som  noen har fått mark, sjekk hunden neste gang den er på do. Evt deg selv  

Anonymkode: 4590d...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro at du klør hvis du har fått mark.

Anonymkode: 7bc6f...7e4

Hvor klør mann? Jeg klør ikke noe særlig, men hunden min klør mye over hele kroppen. Men vi har vært hos veterinær og tror at det er pels problemer. Så da er det bare å se etter mark i avføringen, enten til hunden eller meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foresten også ei datter. Kanskje sjekke henne også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan de komme fra hvite bønner? Fant en på kjøkken benken, men hvor kommer de fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sover på sofaen i stuen. Idag ble jeg ganske forskrekket da jeg oppdaget plutselig en mark i sofaen. Den var ca 1 sm lang og hvit. Jeg bare lurer på hva den gjør i min sofa og hvor kommer den i fra? Jeg pleier å re opp sofaen daglig.

Jeg har også en hund. Kan den komme fra hunden. Hunden min har hatt mark kur i sommer. Kjenner at jeg har helt mistet matlysten og er redd. Redd for å få mark i meg og redd for å sove på sofaen. 

Hvor kommer hvit mark fra og hva bør jeg gjøre? Er de farlige?

Det kan være noe som er kommet med utenfra, og dermed en isolert hendelse uten konsekvenser. 

Ellers kan små, hvite mark på 8-13 mm være enterobia vermicularis, såkalt barnemark. Dette oppstår sjeldent hos voksne mennesker, men kan forekomme i familier med barn. Det gir intens analkløe, særlig om natten. Også urolig søvn.

Dette kan du behandle reseptfritt. Her får man ikke lov til å gi noen som helst behandlingsinformasjon, men apoteket veileder deg både i kur og behandling av eksponerte klær/sengetøy.

Anonymkode: 4f634...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bendelorm hos hunden.....eller ungen.....

Anonymkode: d768b...c30

Det er ikke bendelorm.

Anonymkode: 4f634...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flere hvite mark inne på et rom en gang, og da viste det seg at det lå en død rotte der som de forsynte seg av ... Hvis det lukter vondt i tillegg, kan det være verdt å ta en kikk rundt i stua. Jævlig ekkelt. 

Anonymkode: 4667c...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...