AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Min datter er 5 uker, og jeg har siden fødsel slitt med amming. Det har gått litt i bølger. Noen dager bedre enn andre. Har fått tette melkeganger, betennelse og nå sopp.(tror jeg).fikk canesten av legen, men ikke noe til baby- da han ikke kunne se noe sopp i munnen hennes. Nå har jeg smørt på 2-3 ganger daglig i 1 uke og har fremdeles smerter ved amming. Ikke så gale at jeg gråter, men nok til at jeg gruer meg litt når jeg legger henne til. Det gjør t.o.m vondt med ammeskjold. Og det er spesielt det ene bryste som er vondt. Kan det være noe annet enn sopp? Eller smitter baby meg? Hvis du har hatt sopp selv- Når merket du bedring, og ble dere begge behandlet? Kan det være noe annet, eller er jeg bare sår? Jeg vet hun har feil teknikk da brystvorten ofte er skjev etterpå. Selv om alle som har sett, helsesøster og 10talls jordmødre sier det er ok..Hun sliter med å gape høyt nok og har liten munn. De sier det blir bedre når hun vokser litt, men er litt lei av å vente, spess når det er SÅ ubehagelig... Litt rotete innlegg, men noen med erfaring og råd? Anonymkode: d1979...d24
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg hadde sopp i sårene på brystene. Det tok endel tid før det grodde skikkelig og soppen ble helt borte. Jeg fikk tips om å skylle brystvortene med farris etter amming, for det er høyt saltinnhold og har en rensende effekt. Deretter smøre med canesten. Det ble bra etterhvert, men det gikk iallfall mer enn en uke. Tror det var nærmere en måned altså. Du har min fulle medfølelse, fy så vondt!! Men det var verdt det for meg, når jeg endelig kunne amme uten smerter (da var vel babyen min 3 mnd🙈). Lykke til! ❤️ Anonymkode: 9c247...8ef
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 On 10/19/2019 at 3:22 PM, AnonymBruker said: Min datter er 5 uker, og jeg har siden fødsel slitt med amming. Det har gått litt i bølger. Noen dager bedre enn andre. Har fått tette melkeganger, betennelse og nå sopp.(tror jeg).fikk canesten av legen, men ikke noe til baby- da han ikke kunne se noe sopp i munnen hennes. Nå har jeg smørt på 2-3 ganger daglig i 1 uke og har fremdeles smerter ved amming. Ikke så gale at jeg gråter, men nok til at jeg gruer meg litt når jeg legger henne til. Det gjør t.o.m vondt med ammeskjold. Og det er spesielt det ene bryste som er vondt. Kan det være noe annet enn sopp? Eller smitter baby meg? Hvis du har hatt sopp selv- Når merket du bedring, og ble dere begge behandlet? Kan det være noe annet, eller er jeg bare sår? Jeg vet hun har feil teknikk da brystvorten ofte er skjev etterpå. Selv om alle som har sett, helsesøster og 10talls jordmødre sier det er ok..Hun sliter med å gape høyt nok og har liten munn. De sier det blir bedre når hun vokser litt, men er litt lei av å vente, spess når det er SÅ ubehagelig... Litt rotete innlegg, men noen med erfaring og råd? Anonymkode: d1979...d24 Få henne skikkelig vurdert for stramt tungebånd. Vedder MYE på at anten tungebåndet eller leppebåndet er stramt. Anbefaler dr.barnegod om du bor på Østlandet, søk henne opp. Ja, hatt MYE sopp frem til vi fikk klippet tungebåndet da hun var 3 mnd gammel. De sjekket på ahus ved fødsel og sa det var fint, helsesøstre har absolutt ingen kompetanse, ei heller fastleger. Mi hadde stramt bakre tungebånd, det syns ikke sånn som når det er det fremre, så det kan de ikke en gang på ahus. Men, takk gud så er det noen få som kan. Reddet hele ammingen og alt sammen Viktig for språket senere også å få orden på det der. Og jo tidligere jo bedre. Om du bor et annet sted i landet så meld deg inn i støttegruppe for stramt tungebånd på facebook, masse hjelp å få og tips til de to andre som kan nok om dette i landet vårt. Mener det er en i Bergen også. Endte forresten opp med å måtte få tabletter som systemisk behandling mot sopp i tillegg til canesten før vi endelig ble kvitt driten. Men tungebåndet var det egentlige problemet. Anonymkode: 22984...7e0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 I følge ammehjelpen skal barnet ALLTID behandles dersom mor behandles. Min fikk mycostatin mens jeg brukte Canesten. Fortsatt behandlingen utover 14 dager da det ikke hjalp, sluttet med Canesten etter ca 4 uker. Jeg skiftet ammeinnlegg og amme-bh så ofte jeg kunne. Vasket sengetøy og bh på 60 grader. Anonymkode: 8b4dc...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg hadde sopp på brystknoppen ja, fy f... så vondt det var! Jeg fikk Canesten og baby fikk behandling (samme som en over her skrev), selv om den ikke viste tegn til å ha sopp. Søk opp trøske på ammehjelpen.no, der står det konkrete tips til hva du bør gjøre med sengetøy, ammebh-er og lignende. Lykke til ❤️ Anonymkode: 9d417...d68 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Både jeg og baby fikk sopp, vi fikk begge behandling samtidig 😊 Jeg slet med åpne sår og vanskeligheter med amming fra fødsel, hadde helt utrolig mengder med melk. Men med soppen som kom en uke etter jeg følte jeg hadde fått teken på ammingen og baby virket fornøyd ga jeg opp hele ammingen. Baby var da 3 mnd. Jeg satt bokstavelig talt med tærne i kryss og gren av smerte ved hver amming i 3 mnd, det var et tungt valg å slutte og jeg hadde en lang periode med sorg. Nå er baby 5 mnd å både baby og mamma er mye mer fornøyd 🌸 Lykke til med soppen! Veldig viktig å bytte ammeinnlegg og vaske bh/sengetøy 😊 Anonymkode: 61666...ac6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 På 23.10.2019 den 13.14, AnonymBruker skrev: I følge ammehjelpen skal barnet ALLTID behandles dersom mor behandles. Min fikk mycostatin mens jeg brukte Canesten. Fortsatt behandlingen utover 14 dager da det ikke hjalp, sluttet med Canesten etter ca 4 uker. Jeg skiftet ammeinnlegg og amme-bh så ofte jeg kunne. Vasket sengetøy og bh på 60 grader. Anonymkode: 8b4dc...f0f Det er, som hun over skriver, viktig at barnet også behandles! Hvis ikke kan det bli vanskelig å bli kvitt sopp, da dere barnet kan smitte deg igjen. Anonymkode: 10e21...f84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå