AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg ser at det tilbys og jeg lurer på hvilket marked en har når en kommer tilbake til Norge? For da er det vel bare engelsk man kan formulere seg på? Anonymkode: 10474...c0e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Du har nok like lite muligheter for jobb som du hadde hatt dersom du hadde tatt tilsvarende utdanning her i Norge. Har du noe jobberfaring innen journalistikk? Hvis ikke ville jeg begynt der og så vurdere om dette virkelig er noe du ønsker å jobbe videre med og utdanne deg innen. Anonymkode: b9920...a4d 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok like lite muligheter for jobb som du hadde hatt dersom du hadde tatt tilsvarende utdanning her i Norge. Har du noe jobberfaring innen journalistikk? Hvis ikke ville jeg begynt der og så vurdere om dette virkelig er noe du ønsker å jobbe videre med og utdanne deg innen. Anonymkode: b9920...a4d Det er ikke jeg som vurderer dette men en niese. Er det en fordel med denne jobberfaringen før man eventuelt starter i utlandet? Anonymkode: 10474...c0e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke jeg som vurderer dette men en niese. Er det en fordel med denne jobberfaringen før man eventuelt starter i utlandet? Anonymkode: 10474...c0e Det er en fordel med jobberfaring uavhengig av hvor du studerer både fordi tilbud du får om jobb innen journalistikk nesten utelukkende er basert på kontaktene du har, men også fordi det er en jobb man helst velger fordi man brenner for yrket og føler man ikke har noen andre valg fordi man ikke har interesse for annet. Man burde i det minste ha hatt en fot innenfor yrket enn om så bare en sommerjobb i lokalavisen og være tilnærmet 100% sikker på at det er journalistikk man ønsker å satse på før man begynner på en utdanning eller i det hele tatt satser på det som fulltidsjobb. Det er tøft yrke på mange måter, ikke nødvendigvis bare fordi det er usikkert i forhold til inntekt og at man må jobbe frilans. Anonymkode: b9920...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke jeg som vurderer dette men en niese. Er det en fordel med denne jobberfaringen før man eventuelt starter i utlandet? Anonymkode: 10474...c0e Det er ikke bare en fordel, men en nødvendighet - uansett om man studerer i Norge eller i utlandet. Jeg kjenner folk som ikke har utdanning - men masse arbeidserfaring og som jobber som journalister. Jeg kjenner folk med bachelorgrad og/eller mastergrad, som ikke har fått jobb - pga mangel på erfaring. Journalistikk utdanning alene er ingenting å satse på. Hvis hun virkelig vil bli journalist, bør hun jobbe seg oppover. De flinkeste er som oftest de som får jobb. Nå driver de jo også å kutter ned på stillinger, og mange journalister står uten jobb. Noe å tenke på. Anonymkode: e50f4...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 Journalist er ikke et yrke jeg ville valgt å satse på nå, i alle tilfeller. Og både faren min og farfaren min er journalister. Det er masse nedbemanninger, bransjen går en høyst usikker tid i møte, og mange jobber frilans. Det er svært mange om beinet. For 15 år siden var journalistikk et av de vanskeligste studiene å komme inn på, og se nå. Niesen din må i alle fall ikke finne på å studere journalistikk i utlandet. Da har hun tilnærmet null sjanse. Har hun jobbet i skoleavisen? Avisen på vgs? Lokalavisen? Anonymkode: ed3c6...a76 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #7 Skrevet 20. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at det tilbys og jeg lurer på hvilket marked en har når en kommer tilbake til Norge? For da er det vel bare engelsk man kan formulere seg på? Anonymkode: 10474...c0e Mitt inntrykk er at det å få seg jobb handler mye mer om personlighet/erfaring enn utdannelse. Så uansett hvor hun studerer må hun belage seg på å starte nå med å skaffe seg erfaring. Blogg/webside, Instagram, freelance, verv på skolen, osv, hun må ha en portefølje hun kan dra frem den dagen hun er ferdig student. Gjerne også studere andre fag i tillegg (statistikk, økonomi, realfag, politikk) slik at hun har et spesialfelt. Hvis hun studerer i Australia og tar noen fag som gjør at hun kan jobbe som featurejournalist eller freelancer innenfor ulike felt i den delen av verden kan det være nyttig, men heller ingen garanti. Anonymkode: 234d5...063 1
Snop Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 En stor ulempe med å gjøre det i utlandet er at hun ikke får bygget opp det samme norske nettverket som hun ville fått hjemme - som kan ende opp med å være helt avgjørende for å skaffe seg jobb i Norge i ettertid. 2
Gjest Stjernetåka Skrevet 20. oktober 2019 #9 Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Utlandet lønner seg ikke nå at all 😕 Endret 20. oktober 2019 av Stjernetåka
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #10 Skrevet 20. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Journalist er ikke et yrke jeg ville valgt å satse på nå, i alle tilfeller. Og både faren min og farfaren min er journalister. Det er masse nedbemanninger, bransjen går en høyst usikker tid i møte, og mange jobber frilans. Det er svært mange om beinet. For 15 år siden var journalistikk et av de vanskeligste studiene å komme inn på, og se nå. Niesen din må i alle fall ikke finne på å studere journalistikk i utlandet. Da har hun tilnærmet null sjanse. Har hun jobbet i skoleavisen? Avisen på vgs? Lokalavisen? Anonymkode: ed3c6...a76 Nei Anonymkode: 10474...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #11 Skrevet 20. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er at det å få seg jobb handler mye mer om personlighet/erfaring enn utdannelse. Så uansett hvor hun studerer må hun belage seg på å starte nå med å skaffe seg erfaring. Blogg/webside, Instagram, freelance, verv på skolen, osv, hun må ha en portefølje hun kan dra frem den dagen hun er ferdig student. Gjerne også studere andre fag i tillegg (statistikk, økonomi, realfag, politikk) slik at hun har et spesialfelt. Hvis hun studerer i Australia og tar noen fag som gjør at hun kan jobbe som featurejournalist eller freelancer innenfor ulike felt i den delen av verden kan det være nyttig, men heller ingen garanti. Anonymkode: 234d5...063 Om hun velger å dra til utlandet så er det jo engelsk hun kan skrive på. Hvilke aviser/medier er det i Norge, som har dette tilbudet? blir det bare freelans? Anonymkode: 10474...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #12 Skrevet 20. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om hun velger å dra til utlandet så er det jo engelsk hun kan skrive på. Hvilke aviser/medier er det i Norge, som har dette tilbudet? blir det bare freelans? Anonymkode: 10474...c0e Hun må hele tiden sørge for å vedlikeholde og videreutvikle norsken på egen hånd. Anonymkode: 234d5...063 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #13 Skrevet 20. oktober 2019 Total waste å gå for dette, men det får være hennes valg. Å bruke flere hundre tusen kroner på en tvilsom utdanning - og så langt unna som Australia spesielt, da setter hun seg i total økonomisk "uføre". Nå for tiden er det nesten alle som "leker" journalist, fordi alle har kamera på mobilen sin, så lager man bare en Twitter konto, så har du det. Alle leker "krigsreporter" på sosiale medier eller "sportsanalytiker", osv. Hele yrket er digitalisert into waste. Blir litt som å prøve å åpne en CD / BlueRay butikk i tidsrommet 2020 - 2025 og håpe på at man skal greide å leve av det. Anonymkode: 7bb9c...f8d 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #14 Skrevet 20. oktober 2019 Du for heller snakke med henne om andre yrkesmuligheter feks ingeniør eller noe innefor helse. Anonymkode: f9779...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #15 Skrevet 20. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Total waste å gå for dette, men det får være hennes valg. Å bruke flere hundre tusen kroner på en tvilsom utdanning - og så langt unna som Australia spesielt, da setter hun seg i total økonomisk "uføre". Nå for tiden er det nesten alle som "leker" journalist, fordi alle har kamera på mobilen sin, så lager man bare en Twitter konto, så har du det. Alle leker "krigsreporter" på sosiale medier eller "sportsanalytiker", osv. Hele yrket er digitalisert into waste. Blir litt som å prøve å åpne en CD / BlueRay butikk i tidsrommet 2020 - 2025 og håpe på at man skal greide å leve av det. Anonymkode: 7bb9c...f8d Måtte le litt av svaret ditt, men bare fordi du virkelig treffer spikeren på hodet og oppsummerer journalist yrket på svært treffende og humoristisk måte. Er nesten ikke til å tro når man sammenligner yrket i dag i forhold til bare for knappe 10 år siden eller så, det har virkelig gått nedover og det på alle mulige områder. Anonymkode: b9920...a4d 4
Ullvott Skrevet 20. oktober 2019 #16 Skrevet 20. oktober 2019 Journalistikk er ikke først og fremst et skrivekurs; fagfeltet omfatter mye mer enn som så. Det er derfor ikke TS’ bekymring omkring språket som er problemet her, det er arbeidsmarkedet. Som andre også er inne på: «alle» er sin egen journalist i dag, og det har gjort økonomien i de konvensjonelle mediene veldig anstrengt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #17 Skrevet 20. oktober 2019 Dersom hun ønsker å jobbe i utlandet, England eller Australia, så synes jeg at det er en god ide. Dersom hun ønsker å jobbe i Norge må hun være flink til å involvere seg i slike miljøer når hun er hjemme. Gjerne søke sommerjobber eller noe innenfor dette feltet. Hvis ikke kommer hun nok til å slite. Kontakter er alt! Anonymkode: 955f6...640 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #18 Skrevet 20. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun ønsker å jobbe i utlandet, England eller Australia, så synes jeg at det er en god ide. Dersom hun ønsker å jobbe i Norge må hun være flink til å involvere seg i slike miljøer når hun er hjemme. Gjerne søke sommerjobber eller noe innenfor dette feltet. Hvis ikke kommer hun nok til å slite. Kontakter er alt! Anonymkode: 955f6...640 Hvordan er arbeidsmarkedet i disse landene for en som er norsk? Er det lett å få arbeidstillatelse? Anonymkode: 10474...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #19 Skrevet 20. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte le litt av svaret ditt, men bare fordi du virkelig treffer spikeren på hodet og oppsummerer journalist yrket på svært treffende og humoristisk måte. Er nesten ikke til å tro når man sammenligner yrket i dag i forhold til bare for knappe 10 år siden eller så, det har virkelig gått nedover og det på alle mulige områder. Anonymkode: b9920...a4d Ja. Da jeg gikk på videregående (1999), var det omtrent like vanskelig å komme inn på Journalisthøgskolen som å komme inn på medisin. Poenggrensen i ordinær kvote var 70,9. Kun UiO høst hadde høyere poenggrense enn det, de andre studiestedene hadde lavere. 🤷🏻♀️ Nesten utrolig når man sammenligner med i dag. Anonymkode: c8442...11b 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #20 Skrevet 20. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: 10474...c0e Så hun har ingen journalisterfaring overhodet? Vet hun egentlig hva det går ut på, hva det krever? Hvorfor ønsker hun å bli journalist, dersom hun aldri har jobbet for verken skoleavisen eller lokalavisen? Dette er jo et yrke man faktisk kan prøve ut på forhånd (i motsetning til f.eks. kirurg) Anonymkode: ed3c6...a76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå