Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har sikkelig stor angst for matte og skal bli sjekket av ppt er også veldig redd for å skrive meldinger for å skrive feil har brukt opp til 5 timer før jeg tørr å sende en liten melding. Jeg har alltid blanda små og store bokstaver månedene osv er også veldig redd for å bli testa aner ikke hvorfor men jeg klarer ikke tenke på noe annet. når jeg har matte tørr jeg ikke si noe uansett om jeg kan svaret eller ikke. Jeg har også ADHD og Asperger om det hjelper noe. Jeg kan heler ikke klokka noe jeg ikke tørr å si til noen. Jeg skriver alltid setninger enormt mye kortere for å ikke skrive feil jeg unngår også veldig mange ord noen som kan gi informasjon eller bare forklare litt om testene osv?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har dyskalkuli og det å få testa det hjalp utrolig mye på hvordan jeg fikk lære seinere. Mitt tips er å prøve å ikke tenke så mye på selve testen men hva du får ut av det til slutt. Når du har fått testresultatene så kan læreren din hjelpe deg utrolig mye bedre og legge frem spesielle måter for deg å gjøre oppgavene på. Det har vært til stor hjelp for meg iallfall. Selve testen jeg tok var bare meg og en dame og et lite hefte med forskjellige oppgaver jeg skulle løse. Det var alt fra å telle baklengs til å tegne figurer og å huske hva jeg hadde tegnet. Pluss "enkle" mattestykker da. Ikke noe stress egentlig, den testen er jo bare der for å hjelpe deg, ikke noe farlig. Anonymkode: af61c...53e 1
Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dyskalkuli og det å få testa det hjalp utrolig mye på hvordan jeg fikk lære seinere. Mitt tips er å prøve å ikke tenke så mye på selve testen men hva du får ut av det til slutt. Når du har fått testresultatene så kan læreren din hjelpe deg utrolig mye bedre og legge frem spesielle måter for deg å gjøre oppgavene på. Det har vært til stor hjelp for meg iallfall. Selve testen jeg tok var bare meg og en dame og et lite hefte med forskjellige oppgaver jeg skulle løse. Det var alt fra å telle baklengs til å tegne figurer og å huske hva jeg hadde tegnet. Pluss "enkle" mattestykker da. Ikke noe stress egentlig, den testen er jo bare der for å hjelpe deg, ikke noe farlig. Anonymkode: af61c...53e Hvordan opplevde du testen? Hvilken alder gjorde du det i?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 4 timer siden, Tass23463 skrev: Hvordan opplevde du testen? Hvilken alder gjorde du det i? Testen var grei å ta, ikke noe skummelt. Jeg var 17. Anonymkode: af61c...53e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Du kan ikke ha begge deler, kun èn av delene. Jeg har selv dyskalkuli. Testen var null stress Anonymkode: 85ee3...bb1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 9 timer siden, Tass23463 skrev: Jeg har sikkelig stor angst for matte og skal bli sjekket av ppt er også veldig redd for å skrive meldinger for å skrive feil har brukt opp til 5 timer før jeg tørr å sende en liten melding. Jeg har alltid blanda små og store bokstaver månedene osv er også veldig redd for å bli testa aner ikke hvorfor men jeg klarer ikke tenke på noe annet. når jeg har matte tørr jeg ikke si noe uansett om jeg kan svaret eller ikke. Jeg har også ADHD og Asperger om det hjelper noe. Jeg kan heler ikke klokka noe jeg ikke tørr å si til noen. Jeg skriver alltid setninger enormt mye kortere for å ikke skrive feil jeg unngår også veldig mange ord noen som kan gi informasjon eller bare forklare litt om testene osv? Du har kanskje mer prestasjonsangst enn dysleksi? Dyskalkuli kan du ha uten å ha dysleksi og omvendt. Gå og finn podkasten til Tusvik og Tønne, jeg tror det er den for 1.10. Eller 8.10. Der Lisa Tønne forklarer veldig fint om hennes dyskalkuli, og hvordan dettempåvirker henne i hverdagen. Om ikke jeg husker feil, så var det ca de 15 siste minuttene i podcasten Lisa Tønne forklarer om hennes begrensninger. Jeg lærte mye av nettopp den podcasten. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha begge deler, kun èn av delene. Jeg har selv dyskalkuli. Testen var null stress Anonymkode: 85ee3...bb1 Dette er feil. Man kan ha både dysleksi og dyskalkuli. Eller man kan ha bare det ene. Det er ogaå noe som heter samsynsvansker. Det kan forveksles med dysleksi da lese og skriveferdighetene blir svekket grunnet feil i muskulaturen som styrer øynene. Mens dysleksi sitter i hjernen og ikke i øyemuskulaturen. Hvordan de i dag tester vet jeg ikke. Men ts, vær ærlig med den som skal teste deg, da får du den beste hjelpen med det du trenger hjelp til. Husk og på at særlig iphone der kan du snakke inn sms meldinger og telefonen gjør stemmen din om til tekst. Da trenger du ikke bekymre deg for å stave eller gjøre feil. Der finnes mange ulike hjelpemidler som avhjelper vanskelighetene dine. Siri i iphone, kan du trykke på startknappen og spørre om hvor mye klokka er, og Siri svarer deg uten at du trenger å tenke på hvordan klokka ser ut. Du har ogaå rett til å få låne lydbøker hos nlb.no. Dette kan du få hjelp med å søke om. https://www.nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane Ellers kan du også utredes og utprøves i forhold til ulike hjelpemidler. Men da må de som skal hjelpe deg få vite hva du strever med og hva du trenger. Lykke til, håper du får den hjelpen du har rett på. Anonymkode: cc8fb...638
Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 19. oktober 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha begge deler, kun èn av delene. Jeg har selv dyskalkuli. Testen var null stress Anonymkode: 85ee3...bb1 Man kan absolutt ha begge deler
Måbarefåsiat... Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 Klokken kan være vanskelig for de med Asperger.
Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har kanskje mer prestasjonsangst enn dysleksi? Dyskalkuli kan du ha uten å ha dysleksi og omvendt. Gå og finn podkasten til Tusvik og Tønne, jeg tror det er den for 1.10. Eller 8.10. Der Lisa Tønne forklarer veldig fint om hennes dyskalkuli, og hvordan dettempåvirker henne i hverdagen. Om ikke jeg husker feil, så var det ca de 15 siste minuttene i podcasten Lisa Tønne forklarer om hennes begrensninger. Jeg lærte mye av nettopp den podcasten. Dette er feil. Man kan ha både dysleksi og dyskalkuli. Eller man kan ha bare det ene. Det er ogaå noe som heter samsynsvansker. Det kan forveksles med dysleksi da lese og skriveferdighetene blir svekket grunnet feil i muskulaturen som styrer øynene. Mens dysleksi sitter i hjernen og ikke i øyemuskulaturen. Hvordan de i dag tester vet jeg ikke. Men ts, vær ærlig med den som skal teste deg, da får du den beste hjelpen med det du trenger hjelp til. Husk og på at særlig iphone der kan du snakke inn sms meldinger og telefonen gjør stemmen din om til tekst. Da trenger du ikke bekymre deg for å stave eller gjøre feil. Der finnes mange ulike hjelpemidler som avhjelper vanskelighetene dine. Siri i iphone, kan du trykke på startknappen og spørre om hvor mye klokka er, og Siri svarer deg uten at du trenger å tenke på hvordan klokka ser ut. Du har ogaå rett til å få låne lydbøker hos nlb.no. Dette kan du få hjelp med å søke om. https://www.nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane Ellers kan du også utredes og utprøves i forhold til ulike hjelpemidler. Men da må de som skal hjelpe deg få vite hva du strever med og hva du trenger. Lykke til, håper du får den hjelpen du har rett på. Anonymkode: cc8fb...638 Jeg har 1 til 1 undervisning slutta vel utviklingen i matte ca i 3 klasse det var mamma som sa hun var 100% sikker på at jeg har dyskalkuli og dysleksi. Hun har hørt på podcasten
Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2019 4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Klokken kan være vanskelig for de med Asperger. Ser den men det er så mye i matten som stopper opp så regner med at jeg har dyskalkuli men hvem vet? Uansett om jeg har det eller ikke så blir jo ikke matten noe bedre
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 Beklager, men jeg bare må påpeke at det er litt artig at du mener du har dyskalkuli, men samtidig har du flere tall i brukernavnet ditt enn jeg noensinne har sett noen ha her inne. Anonymkode: c64b8...eb6
Tass23463 Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter #12 Skrevet 19. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg bare må påpeke at det er litt artig at du mener du har dyskalkuli, men samtidig har du flere tall i brukernavnet ditt enn jeg noensinne har sett noen ha her inne. Anonymkode: c64b8...eb6 Vel det har ingen forbinning med tall annet enn at jeg bare trykka på noe for et navn så hva mener du det kan være da?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 1 minutt siden, Tass23463 skrev: Vel det har ingen forbinning med tall annet enn at jeg bare trykka på noe for et navn så hva mener du det kan være da? Det har jeg ikke korrekt kompetanse til å ha en formening om, dessverre. Håper du finner ut av det, da. Anonymkode: c64b8...eb6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg bare må påpeke at det er litt artig at du mener du har dyskalkuli, men samtidig har du flere tall i brukernavnet ditt enn jeg noensinne har sett noen ha her inne. Anonymkode: c64b8...eb6 Det mest artige tragiske er at du uttaler deg om dyskalkuli uten å ane noe om hva dyskalkuli innebærer. Anonymkode: cc8fb...638
Tass23463 Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 18. oktober 2020 På 20.10.2019 den 0.30, AnonymBruker skrev: Det mest artige tragiske er at du uttaler deg om dyskalkuli uten å ane noe om hva dyskalkuli innebærer. Anonymkode: cc8fb...638 På 20.10.2019 den 0.21, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg bare må påpeke at det er litt artig at du mener du har dyskalkuli, men samtidig har du flere tall i brukernavnet ditt enn jeg noensinne har sett noen ha her inne. Anonymkode: c64b8...eb6 Det mest tragiske her er at du uttaler deg om noe du tydeligvis ikke kan noe om... fikk svar og jeg hadde jaggu meg Dyskalkuli
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 On 10/20/2019 at 12:13 AM, Måbarefåsiat... said: Klokken kan være vanskelig for de med Asperger. Ikke med iq > 85. Anonymkode: 6ff13...a49
Tass23463 Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #17 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke med iq > 85. Anonymkode: 6ff13...a49 Hva vil det si? Endret 21. oktober 2020 av Tass23463
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 På 19.10.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha begge deler, kun èn av delene. Jeg har selv dyskalkuli. Testen var null stress Anonymkode: 85ee3...bb1 for noe tøys, min far har begge - alltid hatt det, diagnostisert i voksen alder. Anonymkode: e5394...d12
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke med iq > 85. Anonymkode: 6ff13...a49 dette er også rent tøys. Anonymkode: e5394...d12
Carrot Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 Hei TS, så fint at du får en utredning på dette Det er fint mulig å ha et rikt liv uten å kunne lese, skrive og regne. Se på denne https://www.klikk.no/side2/underholdning/kjendiser-som-har-dysleksi-6754959 Når det gjelder dyskalkuli er det i følge NHI like mange som sliter av dette som dysleksi, altså opptil 10% av befolkningen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå