AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 I så fall, hvorfor? Jeg var innom banken og ordnet noen giroer da jeg så en lapp i banken. Fikk ikke noe godt svar på det av bankmannen, annet enn at jeg hadde god tid enda. I går på vei hjem, møtte jeg en bekjent som måtte innom banken med passet, fordi kortet var blitt sperret. Vil ikke at dette plutselig skal skje meg, så jeg plutselig står i en situasjon og ikke kan betale, fordi kortet ble sperret pga en teit ny rutine. Noen som har vær i banken og vist pass, som vet hvorfor vi må det? Anonymkode: 86b9c...7c6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Har Sbanken og fikk beskjed om at det var ikke noe de kom til å kreve. De har fornøyd med dokumentasjonen og sa at jeg som kunde siden de åpnet skulle slippe det. Fikk derimot en melding fra DNB om det men har ikke hørt noe mer. Har en brukskonto med kort det ikke hadde vært stress om ble sperret da. Anonymkode: 6ab9e...dec 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 Dette skjønte jeg lite av. Hvorfor var du i banken for å ordne giroer? Bruk nettbank? Det var en lapp i banken..I vinduet på banken? Hva stod det på lappen? Hva var det du ikke fikk svar på av 'bankmannen'? Anonymkode: d5ad5...c21 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Er over 40 mil til nærmeste bank så nei, jeg har ikke vært innom og kortet fungerer fortsatt😊 Anonymkode: a8806...e15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette skjønte jeg lite av. Hvorfor var du i banken for å ordne giroer? Bruk nettbank? Det var en lapp i banken..I vinduet på banken? Hva stod det på lappen? Hva var det du ikke fikk svar på av 'bankmannen'? Anonymkode: d5ad5...c21 I forbindelse med ny hvitvaskingslov så var det en del banker som krevde at kundene skulle komme i banken med pass og legitimere seg for å fortsette å få lov til å bruke bankid. Anonymkode: 6ab9e...dec 2
Djungelvrål Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 Nei, slapp og sendte skanning av erklæring og pass. Gjør man det ikke kan banken si opp alle avtaler.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 Dette gjelder bare kunder banken ikke er sikre på identiteten til. Og du skal bli kontaktet av banken hvis dette gjelder deg. Anonymkode: b6f2f...7f5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 Min bank hadde oppslag på Facebook om dette, og de sa at de ville kontakte de kundene de gjaldt. De ringte meg også fordi de trengte kontaktopplysningene til kassereren i en forening jeg er medlem av som bruker samme banken og trodde jeg var rett person (satt tidligere i styret). Hvis du lurer på dette kontakter du banken, ellers kan det jo være lurt å sjekke de kanalene (post, nettbankens postkasse, e.post) som banken vanligvis bruker til å kommunisere med deg for å se om det kanskje ligger noe ulest der.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har ikke hatt pass på over ti år (reiser aldri utenlands), så håper ikke banken krever det av meg. Har ikke hørt noe enda. Anonymkode: aafe9...406
Thyra Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 Hos Sparebank1 måtte jeg svare på om jeg var statsoverhode, om jeg skal sende penger til utlandet, om jeg skal motta penger fra utlandet, om jeg er amerikansk statsborger mm i tillegg til å registrere meg med pass.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 1 time siden, Antoinette skrev: Dette gjorde jeg i fjor. Samme her, kort tid etter meldingen kom. Anonymkode: a5929...124
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 Finanstilsynet har pålagt bankene krav om legitimering og utfylling av kundeerklæringsskjemaer av alle kunder. Tror de ulike bankene angriper dette på ulike måter, men alle må ha dette på plass innen en viss dato for å ikke få sanksjoner av Finanstilsynet, slik jeg har skjønt det. Min bank har informert om at alle som må legitimere seg skal få melding om det, og de som allerede er på plass slipper å gjøre det på nytt. Førerkort kan til nøden brukes som legitimasjon slik jeg har skjønt det, men de vil helst ha pass. På de som har bank-ID MÅ de ha pass tror jeg. Jeg har ikke fått noe melding enda, så regner med jeg slipper. Anonymkode: cb1c4...cb1 1
Mjaufi Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 Ja, var å viste det frem i fjor. I tillegg når jeg skal ta opp lån OL. Det er det eneste gyldige legitimasjon nå, tror jeg. Mengder der har kommet en regelendring.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 Er faktisk ikke alle nordmenn som har pass da. Hva skal dem bruke da? Bare førerkortet sitt? Anonymkode: 69f6f...3a0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #16 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg gjorde det ifjor når jeg skulle opprette konto til mini. Aner ikke om det var påkrevd med pass i utgangspunktet eller om de så en mulighet til å slå to fluer i en smekk. Samme for meg 🤷 Anonymkode: 7001b...6ad
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #17 Skrevet 19. oktober 2019 Fikk en melding i nettbanken om at jeg måtte gjøre det. Fristen var vel i midten av november. Anonymkode: 36856...424
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #18 Skrevet 19. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er faktisk ikke alle nordmenn som har pass da. Hva skal dem bruke da? Bare førerkortet sitt? Anonymkode: 69f6f...3a0 Tror nok bankene viser skjønn her da, og lar folk bruke førerkort. Det gjør de hvertfall i min bank slik jeg har skjønt det. Anonymkode: cb1c4...cb1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #20 Skrevet 19. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er faktisk ikke alle nordmenn som har pass da. Hva skal dem bruke da? Bare førerkortet sitt? Anonymkode: 69f6f...3a0 Og det er slett ikke alle som har førerkort. Det blir jo stadig vanskeligere å få legitimasjon her i landet. De fleste banker jeg er kunde hos er rene nettbanker, og har ikke noe sted å "stikke innom". Anonymkode: f1d2f...46f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå