Gå til innhold

Har det skjedd en feil? Kom inn på studie med poenggrense på 45, men har 43 i snitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte på studier via samordna opptak nå i høst, fikk tilbud om studieplass ved hovedopptaket og takket ja, så fikk jeg nytt tilbud ved suppleringsopptaket og det er denne skolen jeg går ved nå. Mener også å huske at jeg sto som ca. nr 60 på ventelisten her ved hovedopptaket. Tenkte ikke over når jeg kom inn å se på hva poenggrensen var i forhold til snittet mitt, men gjorde det nå da en i klassen spurte.

Hvordan er det mulig å komme inn på et studie med en poenggrense på 45 når man har 43 i snitt? Har det skjedd en feil? Eller er det slik at poenggrensen ikke blir endret etter hovedopptaket og enormt mange takket nei til studieplassen?

Anonymkode: e6cf2...552

Videoannonse
Annonse
Skrevet

45 er snittet på hovedopptaket, det kan gå ned ved suppleringsopptaket.

Anonymkode: 0f417...ebb

• Liker 10
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, trodde bare ikke det var sannsynlig at det gikk ned såpass mye, og i alle fall ikke når jeg var så langt ned på ventelisten. Men det er vel sikkert veldig store variasjoner ut i fra skolen, snittet til de andre søkerne på ventelisten og lignende?

Skrevet

Du skriver snitt... har du husket å plusse på andre poeng etter du regnet ut snittet? 

• Liker 4
Skrevet

Du har sikkert alderspoeng.

Skrevet

43 i snitt!? Ikke rart du kom inn! Aldri hørt om noen med så høyt. Det høyeste jeg hørt om er 6, men det er det nesten ingen som får :)

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen studier som krever så høyt snitt :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Hedersbrukeren skrev:

Finnes ingen studier som krever så høyt snitt :)

Hehe, jo. 

Anonymkode: a3b08...c96

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jo. 

Anonymkode: a3b08...c96

Nei, langt fra :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jo. 

Nei, forskjell på konkurransepoeng og karaktersnitt. 

Karaktersnitt er snittet av karakterene du fikk på vgs. 

Konkurransepoeng er snittet du fikk på vgs*10 + alderspoeng + realfagspoeng + mer.

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Gidavmeg skrev:

Du skriver snitt... har du husket å plusse på andre poeng etter du regnet ut snittet? 

2 timer siden, mammahjarte skrev:

Du har sikkert alderspoeng.

Snittet på 43 er inkludert alle poeng (kun alderspoeng i mitt tilfelle). Det er det snittet som står på samordna opptak under "dine poeng" på søknaden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snittet på 43 er inkludert alle poeng (kun alderspoeng i mitt tilfelle). Det er det snittet som står på samordna opptak under "dine poeng" på søknaden.

Har du er snitt på 43, så må du være verdens smarteste :) 

Jeg hadde et snitt på 5,32. Mange har klart bedre, men som nevnt aldri hørt om noen med mer enn 6. 43 er jo helt utenomjordisk :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Har du er snitt på 43, så må du være verdens smarteste :) 

Jeg hadde et snitt på 5,32. Mange har klart bedre, men som nevnt aldri hørt om noen med mer enn 6. 43 er jo helt utenomjordisk :)

Vet ikke om du bare prøver å være morsom? Regnet bare med at det ikke var nødvendig å spesifisere at det er snakk om et snitt på 4,3 som da gir 43 konkurransepoeng. Det skjønner vel de fleste.

• Liker 8
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du bare prøver å være morsom? Regnet bare med at det ikke var nødvendig å spesifisere at det er snakk om et snitt på 4,3 som da gir 43 konkurransepoeng. Det skjønner vel de fleste.

Snitt er en forkortelse for gjennomsnitt, og ingen kan vite om du med 43 mener snitt ganger ti eller snitt ganger ti pluss diverse tilleggspoeng. Snitt er det uansett ikke, det kan ikke være høyere enn 6 :)

• Liker 2
Skrevet

Ikke klag, bare møt opp, ordne sæ. Kyss og klem fra Laila 😘

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Snitt er en forkortelse for gjennomsnitt, og ingen kan vite om du med 43 mener snitt ganger ti eller snitt ganger ti pluss diverse tilleggspoeng. Snitt er det uansett ikke, det kan ikke være høyere enn 6 :)

Hvis du må korrigere TS så kan du gjøre det på en måte som er litt mer konstruktiv og litt mindre forsøplende for tråden.

Anonymkode: 8a82b...829

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må korrigere TS så kan du gjøre det på en måte som er litt mer konstruktiv og litt mindre forsøplende for tråden.

Anonymkode: 8a82b...829

Poenget kom da ganske klart og tydelig fram i mitt første innlegg i denne tråden. Ikke til å misforstå, skulle man tro :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Poenget kom da ganske klart og tydelig fram i mitt første innlegg i denne tråden. Ikke til å misforstå, skulle man tro :)

Ingen misforstår at du bare er vanskelig for å være vanskelig. Når ts oppgir «43» snakker hun/han selvfølgelig om konkurransepoeng, noe som er innlysende selv om hun skriver snitt. 

Om du ikke selv innså det ville jeg anbefalt deg å ringe ambulansen så fort som overhode mulig, da du mest sannsynlig har fått slag.

Skrevet
8 timer siden, Fjeud skrev:

Ingen misforstår at du bare er vanskelig for å være vanskelig. Når ts oppgir «43» snakker hun/han selvfølgelig om konkurransepoeng, noe som er innlysende selv om hun skriver snitt. 

Om du ikke selv innså det ville jeg anbefalt deg å ringe ambulansen så fort som overhode mulig, da du mest sannsynlig har fått slag.

De fleste lærer sarkasme i ganske ung alder. Enten er du veldig ung, eller så er du unntaket :)

For øvrig er det som nevnt to måter å feilaktige bruke «snitt» på i denne sammenhengen, både før og etter tilleggspoeng :)

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

De fleste lærer sarkasme i ganske ung alder. Enten er du veldig ung, eller så er du unntaket :)

For øvrig er det som nevnt to måter å feilaktige bruke «snitt» på i denne sammenhengen, både før og etter tilleggspoeng :)

De fleste lærer også at sarkasme er et forferdelig dårlig virkemiddel å bruke på internett, spesielt når du har formulert deg rart i hele tråden. Et mer realistisk scenario er at du skjuler deg bak at «det var ironi» når du blir konfrontert på idiotien din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...