Gå til innhold

Økt produksjon av ørevoks - går det an å redusere den?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har alltid tyntflytende ørevoks. Flere ganger dagen kjennes det ut som en dråpe holder på å renne ut av øret mitt, selv om det ikke gjør det. Dette er ganske plagsomt. 

Har generelt veldig oljeproduserende hud, ser også dette i øret (det jeg ser utenfra).

Går det an å gjøre noe med dette?

Mvh

Anonymkode: 37969...48a

Fortsetter under...

Jeg har brukt en reseptfri ørespray (Otinova) for kløe og voks i ørene, og det virker som om den tørker ut voksen. Kan være verdt å prøve? 

Anonymkode: 88d94...c1d

Høres ut som at du har et problem annet enn ørevoks. Høres mer ut som at du har væske i mellomøret som er på vei ut eller rører på seg, og det må behandles med enten antibiotika om det er infeksjon eller øredråper. Du må altså fjerne grunnen til at væsken kommer. Væsken kan være både foran og/eller bak trommehinnen, og selv når den er bak så kan det kjennes ut som at det er dråper på vei ut øret. Det er bare væske som rører på seg. Er det foran trommehinnen så kommer det naturlig nok ut, om det er nok væske og da vil du jo både kjenne og se det. Foran eller bak er like skadelig og uønsket altså. 
Om væsken lukter så er det tegn på at det er bakterier som ikke skal være der. Ørevoks skal ikke være væske og flytende. 

Har du overproduksjon av ørevoks, så er det best å la det være og la kroppen prøve å stabilisere det selv. Da overproduksjon enten kommer fra noe medisinsk eller at du piller for mye i ørene med q-tips eller renser ørene dine så ofte, at kroppen klikker bananas over at du fjerner noe som skal være der og har en funksjon, så den kompenserer ved å overprodusere. Så da er det best å la det være i fred og kun ta det helt ytterst som er synlig. Slik at kroppen får stabilisere seg og sette ned produksjonen. Er det medisnisk så må du ha behandling og da må du til lege.

Jeg ville ha gått rett til øre-nese-hals spesialist først som sist. For væske i mellomøret fører til ørebetennelse og ørebetennelse skal føre til store problemer som kan gi kronisk nedsatt hørsel. Væske er aldri bra, fordi det er perfekt for bakterier og det vil du ikke ha. 

Anonymkode: 623e1...a00

• Liker 1

Btw, bare fordi ytterste huden på øret blir lett oljete eller tørr for den saksskyld. Så betyr det ikke at huden inni øregangen oppfører seg på samme måte, for det er en helt annen type hud enn på utsiden av kroppen. Så det at du har oljete hud betyr nada for øret ditt. 

Aner ikke hva som er med deg,  hodetelefoner eller plugger er ofte med på å lage ørevoks for meg i allfall , spesielt om jeg ligger med dem på så de presses mot øret. 

Anonymkode: 6d6ce...e56

• Liker 1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har alltid tyntflytende ørevoks. Flere ganger dagen kjennes det ut som en dråpe holder på å renne ut av øret mitt, selv om det ikke gjør det. Dette er ganske plagsomt. 

Har generelt veldig oljeproduserende hud, ser også dette i øret (det jeg ser utenfra).

Går det an å gjøre noe med dette?

Mvh

Du er sikker på at det er tyntflytende ørevoks? Det kan nemlig høres mer ut som om du har væskene eksem i ørene. Få legen din til å sjekke ørene dine, og eventuelt henvise deg til spesialist. Ørene skal du, på lik linje med øynene, ta godt vare på og ikke eksprinetere med på egenhånd.

Anonymkode: f3bc1...7db

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt en reseptfri ørespray (Otinova) for kløe og voks i ørene, og det virker som om den tørker ut voksen. Kan være verdt å prøve? 

Anonymkode: 88d94...c1d

Otinova er en eddiksur blanding som brukes forebyggende mot svømmeører. Ellers skal ikke otinova brukes i mengder, og absolutt ikke mot øreboks. Da kan du skalde ørene og hørselen på sikt. 

Innvendige ørepropper er spesialister og leger generelt lite tilhenger av, fordi disse før eller senere fører til øreplager. 

Anonymkode: f3bc1...7db

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som at du har et problem annet enn ørevoks. Høres mer ut som at du har væske i mellomøret som er på vei ut eller rører på seg, og det må behandles med enten antibiotika om det er infeksjon eller øredråper. Du må altså fjerne grunnen til at væsken kommer. Væsken kan være både foran og/eller bak trommehinnen, og selv når den er bak så kan det kjennes ut som at det er dråper på vei ut øret. Det er bare væske som rører på seg. Er det foran trommehinnen så kommer det naturlig nok ut, om det er nok væske og da vil du jo både kjenne og se det. Foran eller bak er like skadelig og uønsket altså. 
Om væsken lukter så er det tegn på at det er bakterier som ikke skal være der. Ørevoks skal ikke være væske og flytende. 

Har du overproduksjon av ørevoks, så er det best å la det være og la kroppen prøve å stabilisere det selv. Da overproduksjon enten kommer fra noe medisinsk eller at du piller for mye i ørene med q-tips eller renser ørene dine så ofte, at kroppen klikker bananas over at du fjerner noe som skal være der og har en funksjon, så den kompenserer ved å overprodusere. Så da er det best å la det være i fred og kun ta det helt ytterst som er synlig. Slik at kroppen får stabilisere seg og sette ned produksjonen. Er det medisnisk så må du ha behandling og da må du til lege.

Jeg ville ha gått rett til øre-nese-hals spesialist først som sist. For væske i mellomøret fører til ørebetennelse og ørebetennelse skal føre til store problemer som kan gi kronisk nedsatt hørsel. Væske er aldri bra, fordi det er perfekt for bakterier og det vil du ikke ha. 

Det virker som vanlig ørevoks. Har googlet frem og tilbake, sett på fargekart osv, og det virker i og for seg helt normalt. Det er ikke vann-tynt, akkurat. Har ikke noe vondt i ørene på noen måte, og tror ikke noe renner fra trommehinnen. Jeg har gått på isotretinoin (som tørker ut talgkjertler, tårekanaler osv), og problemet opphørte. Det lukter ikke noe annet enn ørevoks.

• Liker 1
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hva som er med deg,  hodetelefoner eller plugger er ofte med på å lage ørevoks for meg i allfall , spesielt om jeg ligger med dem på så de presses mot øret. 

Anonymkode: 6d6ce...e56

Jeg bruker ikke hodetelefoner eller øreplugger

Jeg har tidvis en del tyntflytende ørevoks, men ikke like ille som hos deg. Jeg har påvist vann i mellomøret, men ikke nok til drensinnleggelse. Har hørt at qtips gjør det verre, men om jeg går en uke uten å bruke q-tips begynner det å klø veldig for det blir så mye væske. Det jeg gjør er at jeg prøver å i stedet skylle med vann inn i øret når jeg dusjer i stedet for å bruke q-tips og føler faktisk jeg bruker q-tips ganske mye sjeldnere nå. 

Anonymkode: e8ea7...b6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...