Gå til innhold

Skatt på aksjegevinst gjør at jeg mister lysten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ligger mye hardt arbeid bak store aksjegevinster. Og selv om jeg skjønner at skatter er nødvendige, er det utrolig demotiverende å se at staten tar 32 % av gevinsten.

Fra neste år selger jeg meg helt ut av aksjemarkedet og putter heller pengene i boligmarkedet i Oslo.

Anonymkode: 4d0ac...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger mye hardt arbeid bak store aksjegevinster. Og selv om jeg skjønner at skatter er nødvendige, er det utrolig demotiverende å se at staten tar 32 % av gevinsten.

Fra neste år selger jeg meg helt ut av aksjemarkedet og putter heller pengene i boligmarkedet i Oslo.

Det er risiko med begge deler. Får du kjøpt noe på god adresse til under prisantydning, så er det lønnsomhetspotensiale.

Skrevet (endret)

Du må jo også skatte av evt. gevinst på boligmarkedet med mindre det er snakk om primærbolig? Ville ikke si at investeringer er "hardt arbeid". Har puttet ca 250K i DNB Teknologi fond over de siste fire årene og har hatt i gjennomsnitt ca 20% avkastning per år. Er jo gjort med noen få tastetrykk. Og husk at med investeringer i bolig må du forholde deg til leietakere, har vedlikehold osv. Synes at det er mye mer styrete. 

Endret av ankkk
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Enig. Jeg synes at småsparere burde vært unndratt skatt på aksjegevinst. Det er så surt at Staten kommer å krever meg for noen usle kroner som er som piss i havet for dem... Derfor handler jeg mesteparten av aksjer og fond på ASK, da blir tapet av skatten mindre iom at pengene "jobber" frem til den dagen jeg tar dem ut.

Boligmarkedet interesserer meg svært lite. 

Endret av Knirke
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Knirke skrev:

Enig. Jeg synes at småsparere burde vært unndratt skatt på aksjegevinst. Det er så surt at Staten kommer å krever meg for noen usle kroner som er som piss i havet for dem... Derfor handler jeg mesteparten av aksjer og fond på ASK, da blir tapet av skatten mindre iom at pengene "jobber" frem til den dagen jeg tar dem ut.

Boligmarkedet interesserer meg svært lite. 

Hvorfor er det mer rettferdig med skatt på arbeid?

• Liker 7
Skrevet
17 hours ago, Traktor said:

Hvorfor er det mer rettferdig med skatt på arbeid?

Ett sted må jo skatten komme fra. 

Det som føles urettferdig er at man må skatte av sparepenger (=kapitalinntekt), som man allerede har betalt skatt av ved inntjening. 

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, Knirke skrev:

Det som føles urettferdig er at man må skatte av sparepenger (=kapitalinntekt), som man allerede har betalt skatt av ved inntjening. 

Hvorfor skulle det ikke være skatt på gevinsten da? Den er uansett lavere enn om man jobber overtid, da vil staten ha 45% av pengene mine. 

Anonymkode: d7b84...46a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Kun gevinst skattlegges. Altså har du ikke allerede betalt skatt av pengene. 

Anonymkode: b750f...eb7

• Liker 6
Skrevet

Jeg er mer skeptisk til skatt på renteinntekter, fordi disse for tiden er langt lavere enn prisstigningen. Man må altså skatte selv om man i realiteten har tapt penger. I tillegg kommer formuesskatt om man kommer over grensen for det. Da går man fort i minus. Det legges opp til at det er mer lønnsomt å sløse enn å spare.

Anonymkode: 50c31...b6f

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det legges opp til at det er mer lønnsomt å sløse enn å spare.

Det legges vel opp til at man skal investere i boligmarkedet. Det er lite som er så skattemessig lønnsomt som boliginvesteringer.

Anonymkode: c1604...160

Skrevet

Jeg er enig i at skatt ødelegger mye av gleden med å få gevinst i aksjemarkedet, og jeg deler ikke TS om at skatt er nødvendig. Skatt er simpelt tyveri. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det legges vel opp til at man skal investere i boligmarkedet. Det er lite som er så skattemessig lønnsomt som boliginvesteringer.

Anonymkode: c1604...160

Jeg kommer over grensen for formuesskatt pga nedbetalt bolig, i tillegg kommer eiendomsskatt. Og hvis jeg investerer i en bolig til skattlegges det mer. Frister ikke i lengden.

Anonymkode: 50c31...b6f

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun gevinst skattlegges. Altså har du ikke allerede betalt skatt av pengene. 

Anonymkode: b750f...eb7

Jeg gidder ikke å kverulere med AB’er. 

Skrevet

Jeg sparer nesten alle pengene mine i fond og aksjer, og synes det er helt rettferdig at vi skatter 32% av gevinsten. Det er tross alt inntekt. 

Anonymkode: a0bb6...c44

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med TS! 

Jeg har tilgang på spareprodukter hvor jeg ikke trenger å skatte av profitten, men hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg ikke giddet å spare i fond. 

Skrevet

Og alle dere skattehatere mener at velferdsstaten skal finansieres hvordan?

Av de rike? Av oljepengene? Av alle andre selvsagt? Bare ikke dere selv?

Anonymkode: adf65...cc8

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og alle dere skattehatere mener at velferdsstaten skal finansieres hvordan?

Av de rike? Av oljepengene? Av alle andre selvsagt? Bare ikke dere selv?

Anonymkode: adf65...cc8

Unødvendig å kalle folk for "skattehater" i det man problematiserer hvilke skatter som er hensiktsmessige og ei. Nå er det slik at "de rike" er de som betaler aller mest skatt, og særlig da i forbindelse med disse 32 % av gevinst. Greit det, det som problematiseres her er at SMÅSPARERNE, vanlige folk som lar pengene stå i et fond, også må betale 32 % av det som sannsynligvis er en ekstremt mye lavere gevinst enn "rike flest". Når dette er det eneste alternativet til å plassere pengene på sparekonto som når man tar hensyn til inflasjon gjør at man nærmest taper penger, er det verdt å diskutere det, ja.

Anonymkode: ad0f1...091

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ikke pengene trillende inn på konto av seg selv? Uff, så leit

Fikk 2000 kroner fra mor for å kjøpe aksjer. Nå er 23-åringen fra Trondheim god for ti millioner https://www.adressa.no/pluss/okonomi/2018/09/27/Fikk-2000-kroner-fra-mor-for-å-kjøpe-aksjer.-Nå-er-23-åringen-fra-Trondheim-god-for-ti-millioner-17587146.ece

Anonymkode: 1978f...7e1

Hehe. Ja du kan jo forsøke å gjøre det samme som han her gjort, siden det er så "lett".

Skrevet
På 19.10.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Går jo begge veier. Taper du penger, så får du fradrag tilsvarende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...