Gå til innhold

Hvor mange vikariater bør man ha søkt på før man kan si man sliter med å få jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2019, hvor mange vikariater bør man ihvertfall ha søkt på før man kontakter NAV/ privat karriereveiledning for «hjelp« til å få jobb?

Anonymkode: 1a85b...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor søker du kun på vikariater? 

Anonymkode: 7e7c7...c1d

Skrevet

Hvorfor er du ikke allerede registrert på NAV? 

Anonymkode: 81ef4...d09

• Liker 1
Skrevet

NAV kan ikke hjelpe deg å få jobb.

Styr unna alt av tiltak og karriereveiledning, de har null kompetanse. Som for eks Din Utvikling, for en skandale.

Anonymkode: 89279...7b2

Skrevet

Et eksakt antall er ikke så enkelt å gi, da det kommer an på både arbeidsmarkedet der du bor (som jobbsøker i NAV-systemet må man riktignok være flyttbar, selv om de har en viss forståelse for at man søker i nærheten av der man bor dersom man har familie og nettverk der), hvilke typer jobber du er kvalifisert for, om du er fullt arbeidsfør eller om du har en funksjonsnedsettelse osv osv. Det er ofte lettere å få hjelp og forståelse hos NAV hvis man har en funksjonsnedsettelse, for da er det mer forventet at det skal være vanskelig å komme i jobb. 

NAV har jo de berømmelige måltallene om at man må søke minst 5 jobber i uka. Hvis du i løpet av et par måneder har søkt 40-50 relevante jobber som du er kvalifisert for, uten å få napp, mener i alle fall jeg at du kan si at du sliter med å få jobb. 

Når det gjelder tiltak og karriereveiledning har jeg svært god erfaring med de som har avtaler med NAV i mitt område. De har virkelig vært svært gode samarbeidspartnere for meg i en vanskelig situasjon, men det fordrer skikkelig innsats fra en selv også, og at man som bruker ikke sitter på ræva og forventer at de ordner alt for deg.

Anonymkode: c3cab...366

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et eksakt antall er ikke så enkelt å gi, da det kommer an på både arbeidsmarkedet der du bor (som jobbsøker i NAV-systemet må man riktignok være flyttbar, selv om de har en viss forståelse for at man søker i nærheten av der man bor dersom man har familie og nettverk der), hvilke typer jobber du er kvalifisert for, om du er fullt arbeidsfør eller om du har en funksjonsnedsettelse osv osv. Det er ofte lettere å få hjelp og forståelse hos NAV hvis man har en funksjonsnedsettelse, for da er det mer forventet at det skal være vanskelig å komme i jobb. 

NAV har jo de berømmelige måltallene om at man må søke minst 5 jobber i uka. Hvis du i løpet av et par måneder har søkt 40-50 relevante jobber som du er kvalifisert for, uten å få napp, mener i alle fall jeg at du kan si at du sliter med å få jobb. 

Når det gjelder tiltak og karriereveiledning har jeg svært god erfaring med de som har avtaler med NAV i mitt område. De har virkelig vært svært gode samarbeidspartnere for meg i en vanskelig situasjon, men det fordrer skikkelig innsats fra en selv også, og at man som bruker ikke sitter på ræva og forventer at de ordner alt for deg.

Anonymkode: c3cab...366

Takk for svar. Har vært ute av eget yrke et par år, så forventer ikke å kunne velge å vrake. Tar det jeg får i første omgang for å få en fot innenfor igjen. Har hatt en annen type jobb på deltid i ca. to år, helt annen bransje. 

Anonymkode: 1a85b...732

Skrevet

Kan det være noe med hvordan du har skrevet søknad/CV som gjør at du ikke får napp? 

Anonymkode: cc910...385

Skrevet

Dersom jeg ble arbeidsledig nå, ville jeg begynt med å søke på ca. én jobb hver dag. Lagt flid i søknadene, brukt nettverket mitt osv.

Hvis jeg ikke hadde blitt innkalt til et eneste intervju etter ca. to måneder, og ikke fått jobb etter ca. fire måneder, ville jeg tenkt at nå sliter jeg med å få jobb.

Så ca. 40–80 søknader.

Men hvorfor søker du bare på vikariater?

Anonymkode: 96b0c...c20

Skrevet

Dersom du ikke skal søke dagpenger eller andre stønader, er det liten vits i å kontakte NAV. NAV kommer ikke til å skaffe deg en jobb. Og spesielt ikke dersom du allerede har en jobb.

Anonymkode: 6d435...049

Skrevet

Har sendt ut sikkert 80 søknader på alt av jobber i år. Alt i området her og til og med 1.5t reisevei alle veier. Så fikk jeg brått jobb her i området, har jobbet med å få den jobben nå i godt over en måned før det gikk i orden. 

Anonymkode: df146...a4c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan ikke hjelpe deg å få jobb.

Styr unna alt av tiltak og karriereveiledning, de har null kompetanse. Som for eks Din Utvikling, for en skandale.

Anonymkode: 89279...7b2

Jeg fikk jobb gjennom arbeidstrening. Så det fungerer for noen. Men, man kan ikke prøve seg hos noen som bevisst utnytter, det er klart. Eller så er jeg enig i at jobbklubb ol er bare tull. 

Anonymkode: 12fd8...31f

• Liker 1
Skrevet

Hva med å søke jobb som ringevikar, da får man gjerne fast jobb etter hvert. 

Anonymkode: 87b05...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...