Gå til innhold

Airbag og barn i forsetet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen som vet hvordan regelverket er her?

Jeg er ikke ute etter synsing, bare hva norsk lov sier. Når kan man sitte foran når bilen har airbag?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Skal ikke si det 100% sikkert, men mener at det er en høydebegrensning på minimum 140cm når det er airbag. Leste om det på trygg trafikk sine sider her forleden.

Skrevet

jag vet inte vad norsk lag säger men kanske kan du hitta något på http://www.tryggtrafikk.no ?

Oavsett vad lagen säger så borde du tänka på skaderisken. En airbag exploderar med stor kraft och är tänkt att stoppa (en medelstor) mans (inte kvinna heller) kraft vid krock - och ev regler är till för att minska de farligaste skadorna.

För mig tror jag gränsen går vid 7-8 år, barn under den åldern anser jag vara för små.

Gjest Gjesta
Skrevet

her står trygg trafikks anbefalinger, men jeg kan ikke se at dette er loven.

Og det var loven jeg var ute etter, jeg har ikke på noe vis tenkt å sette småunger foran med airbag.....

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke at det er lovregulert.

Jeg spurte NAF om dette og de sa da at barnet burde være 140 høy og det har jeg rettet meg etter.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror faktisk ikke at det er lovregulert.

Jeg spurte NAF om dette og de sa da at barnet burde være 140 høy og det har jeg rettet meg etter.

Ja, det tror jeg også. Snakket en gang med TT angående barn i fremsetet. Da jeg vokste opp, sa alltid foreldrene mine at man måtte være 12 år for å sitte i fremsetet. De på TT sa at det ikke er noen lov for barn i bil, men anbefalingene var 140 høy i fremsetet når det var airbag. Videre så sa TT at barn under 140 sitter tryggere i baksetet, selv om det ikke er airbag i fremsetet.

:P

Gjest allium
Skrevet

Såvidt jeg vet, sier loven bare at alle skal være sikret i bil, og at barn under 4 år skal være sikret med eget utstyr.

Skrevet

Finnes ingen lov om dette, kun faglige anbefalinger. (Så vidt jeg vet)

Gjest Brudeberta
Skrevet

Vet bare at man på visse biler kan koble ut airbagen. Men det var nok ikke det du var interressert i :roll:

Skrevet

Har også fått vite om anbefalingene om 140 cm når man skal sitte foran. Forholder meg til disse - greit å ha et tall å videreformidle til de som så gjerne vil sitte foran også... ;)

Er liksom ikke min skyld da... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...