AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Del Skrevet 19. oktober 2019 Har flytta litt nord for Oslo og marka er stappfull av de ekle krypene! Noen som veit sånn cirka når udyrene går i dvale eller hva enn de gjør? Det har vært frost allerede og det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig. Jeg vil ut! Anonymkode: 21ee7...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Del Skrevet 19. oktober 2019 Haha småjævlene er seige. Men det må litt mer enn en natt med nattefrost til. Men nå i løpet av noen få uker må de forsvinne. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #3 Del Skrevet 21. oktober 2019 På 19.10.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev: Haha småjævlene er seige. Men det må litt mer enn en natt med nattefrost til. Men nå i løpet av noen få uker må de forsvinne. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Godt å høre! Anonymkode: 21ee7...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #4 Del Skrevet 21. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre! Anonymkode: 21ee7...583 Nå har jo høsten vært varm lenge så den holder jo på lengre enn normalt også Og med varmen reiser den bare lengre og lengre nordover også. Så flere skal få «kose» seg med jævelskapen fremover. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #5 Del Skrevet 21. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jo høsten vært varm lenge så den holder jo på lengre enn normalt også Og med varmen reiser den bare lengre og lengre nordover også. Så flere skal få «kose» seg med jævelskapen fremover. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Shit, ja det blir vel slik. Leste et sted at de ikke kommer seg lenger enn nord for ca Våler i Hedmark, og at det stopper ca like langt opp i Sverige også. Håper det holder seg sånn. Jeg mener også med hånda på hjertet at hjortelus er iallfall 2 ganger verre enn flått.. Anonymkode: 21ee7...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #6 Del Skrevet 21. oktober 2019 Ikke mange år siden hjortelusa ikke var lengre nord enn Lillestrøm omtrent. Nå går de som du sier helt opp til Buskerud. Jeg hadde tenkt med på padletur på Fjorda opp mot Valdres men orka ikke tanken på hjortelus i sovepose og telt. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #7 Del Skrevet 21. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke mange år siden hjortelusa ikke var lengre nord enn Lillestrøm omtrent. Nå går de som du sier helt opp til Buskerud. Jeg hadde tenkt med på padletur på Fjorda opp mot Valdres men orka ikke tanken på hjortelus i sovepose og telt. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Kjipt at et så lite kryp kan forkorte den gode tida på året man vil ha til friluftsbruk så mye som den gjør. Anonymkode: 21ee7...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #8 Del Skrevet 21. oktober 2019 Kan takke rovdyrmotstandere for dette. Hadde det vært flere rovdyr i naturen som holdt elgbestanden på et sunt nivå så ville ikke vi (eller elgen) ha vært like plaget av hjortelusflua. Bare naturens måte å forsøke å rydde opp etter menneskelig idioti. Forferdelig måte å gå på også, flua borrer seg ned i pelsen og sørger for pelstap så elgen fryser ihjel. Heldigvis biter de ikke mennesker så ofte da de fort skjønner at det ikke er et vertdsdyr de har satt seg på, men da har de allerede kastet vingene og søker seg lengst inn ved hårrota 😱 Det er et herk å gå tur i skogen på høsten nå! Anonymkode: 5f466...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #9 Del Skrevet 21. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan takke rovdyrmotstandere for dette. Hadde det vært flere rovdyr i naturen som holdt elgbestanden på et sunt nivå så ville ikke vi (eller elgen) ha vært like plaget av hjortelusflua. Bare naturens måte å forsøke å rydde opp etter menneskelig idioti. Forferdelig måte å gå på også, flua borrer seg ned i pelsen og sørger for pelstap så elgen fryser ihjel. Heldigvis biter de ikke mennesker så ofte da de fort skjønner at det ikke er et vertdsdyr de har satt seg på, men da har de allerede kastet vingene og søker seg lengst inn ved hårrota 😱 Det er et herk å gå tur i skogen på høsten nå! Anonymkode: 5f466...2a8 Hmm nei det stemmer ikke. Hjortelusa kommer pga gjengrodde skoger og varmere klima. Flere og flere arter kommer krypende nordover. Husk; det er ikke lenge siden det ikke fantes brunsnegler og flått her heller. Eller villsvin for den saks skyld. Den gang det var en helt annen bestand av rovdyr så hadde vi også en helt annen bestand av hjortedyr også. Og en helt annen tilstand av sivilisasjon og mennesker. Det var rett og slett med dyr og færre mennesker og mindre mekanisk påvirkning på naturen. Kloden endres. Men siden vi mennesker krever mer og mer plass, så er det ikke plass til rovdyr for den mengden hjortedyr som er igjen er faktisk sterkt synkende. Og vi mennesker vil ha elgkjøttet for oss selv. Anonymkode: 3ab3e...cd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #10 Del Skrevet 5. november 2019 Tror dere den er borte nå? Anonymkode: 21ee7...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #11 Del Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror dere den er borte nå? Anonymkode: 21ee7...583 Jepp. Jeg har vært i hjortelusland de to siste helgene. Med pelsvenner. Ingen hjortelus på noen av oss. Anonymkode: 3ab3e...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Del Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Jeg har vært i hjortelusland de to siste helgene. Med pelsvenner. Ingen hjortelus på noen av oss. Anonymkode: 3ab3e...cd2 Da våger jeg meg ut. Takk for at du trosset beistene der ute og kom helskinnet hjem med nyttig info! Anonymkode: 21ee7...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Del Skrevet 5. november 2019 På 21.10.2019 den 12.03, AnonymBruker skrev: Shit, ja det blir vel slik. Leste et sted at de ikke kommer seg lenger enn nord for ca Våler i Hedmark, og at det stopper ca like langt opp i Sverige også. Håper det holder seg sånn. Jeg mener også med hånda på hjertet at hjortelus er iallfall 2 ganger verre enn flått.. Anonymkode: 21ee7...583 Blir folk syke av hjortelus? Lurer da jeg har kronisk borreliose med fatigue og andre plager. Anonymkode: 78f80...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #14 Del Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da våger jeg meg ut. Takk for at du trosset beistene der ute og kom helskinnet hjem med nyttig info! Anonymkode: 21ee7...583 Bare hyggelig. Abstinensene ble så tøffe og bære så jeg glemte meg helt og stakk til skogs. Var så gira så jeg glemte lusefaen helt. Men det var begynt å ise til på dammer og små tjern så da er de vekk. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir folk syke av hjortelus? Lurer da jeg har kronisk borreliose med fatigue og andre plager. Anonymkode: 78f80...ba0 Jeg tror det. De er redde for det. Jeg vet ikke. Men et bitt kan klø lenge. Det verste er vel egentlig at de er så sjukt ekle. Og plagsomme. Anonymkode: 3ab3e...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå