Gå til innhold

Omtale seg selv som pappa i 3. Person

Omtale seg selv som pappa i 3. Person til stort barn, 9 år.  

130 stemmer

1. 1. Han er en fantastisk pappa, men jeg går på veggen av irritasjon over at han omtaler seg i 3 person til et så stort barn. Jeg syns det er baby-snakk, og blir flau på barnet sitt vegne i sosiale settinger. Han sier pappa hver eneste gang han skal omtale seg selv. "Kom til pappa. Pappa skal hjelpe deg. Pappa kan kjøre deg" osv. Han mener det er vanlig og at jeg burde akseptere det. Hva mener du? Vet du om folk som omtaler seg i 3. Person til et så stort barn? Er jeg vrang?

• Går greit.
      94
    • Ikke greit
      36

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hun er 9 år. 

Endret av Stortroll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det samme da de var små, men jeg har sluttet med det når de begynte på skolen. Jeg ser ikke problemet med mindre om han fortsetter det til de er tenåringer :) 

• Liker 1
Skrevet

Ingen krise, men han bør tenke på å slutte snart..,

Anonymkode: 9a2f1...adc

• Liker 2
Skrevet

Det gjør samboer også. Egentlig ganske irriterende, men han slutter vel etter hvert🤪

Anonymkode: 0a4d9...d5d

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke større problemer i livet, synes jeg du skal takke de høyere makter og rope tre ganger hurra for at dere har det så bra. Snakk om pirking. La mannen være i fred og snakke som han vil.

Anonymkode: 9dff9...9ca

• Liker 36
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: ccbfd...e09

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet?

27

Anonymkode: f77b3...247

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet?

9 år

Skrevet

Syns det er helt ok jeg.. Min samboer omtaler seg selv i tredjeperson til barna.. De er 7 og 10 år.. 

Anonymkode: 1d0ac...5bf

• Liker 6
Skrevet

Samboeren min har et barn på 8 år, og gjør akkurat det samme. Det går meg på nervene noen ganger, men som oftest syns jeg det er flaut. Hadde det vært de første årene når en skal lære barna å si pappa og mamma, eller slikt, så er det forsåvidt greit, men syns hvertfall at når de er begynt på skolen at barna er for store til den slags. Her tror eg grunnen er at mor ikke kaller han for pappa, men ved navn. "Ole hjelper deg", "du får spørre Ole" osv. Så han følte at Pappa ordet forsvant og ikke ble brukt. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren min har et barn på 8 år, og gjør akkurat det samme. Det går meg på nervene noen ganger, men som oftest syns jeg det er flaut. Hadde det vært de første årene når en skal lære barna å si pappa og mamma, eller slikt, så er det forsåvidt greit, men syns hvertfall at når de er begynt på skolen at barna er for store til den slags. Her tror eg grunnen er at mor ikke kaller han for pappa, men ved navn. "Ole hjelper deg", "du får spørre Ole" osv. Så han følte at Pappa ordet forsvant og ikke ble brukt. 

Det hørtes ut som en råtten mor!

Nesten som hun prøver å undergrave hans rolle som pappa ved å konsekvent omtale han ved navn ovenfor barna.

Jeg holder med samboeren din her!

Anonymkode: 04961...2df

• Liker 25
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes ut som en råtten mor!

Nesten som hun prøver å undergrave hans rolle som pappa ved å konsekvent omtale han ved navn ovenfor barna.

Jeg holder med samboeren din her!

Samboer driver også med det samme, selv om barna er for store.. Tror også det henger sammen med at mor til barna kaller ham med navn til barna, også foran ham, og hun og nye mannen vil at de skal kalle stefar for pappa. En stund sa de mye navnet hans, og han rettet på dem og sa de skulle kalle ham pappa, og da følte jeg det ble verre. Tenker at barna får si fra selv når de vil han skal slutte 😋 Selv sier jeg mye "faren/far" om ham. Barna har sagt de vil at jeg skal gjøre det. Feks "faren deres sa det er spagetti til middag" og ikke "pappa sa.."

Skrevet

Jeg omtaler meg av og til som 'mamsen' eller 'mamma' til jentungen på 8 - som en litt ekstrakoselig/betryggende sak. F.eks da hun greide å knuse et speil og blødde en del 'sssh sssh, det går så fint, mamsen fikser'. Det ser ut for å virke beroligende på henne.

Vanligvis snakker jeg dog skikkelig til henne.

Anonymkode: 6be6b...5fb

• Liker 2
Skrevet

Vår familie var innlagt på familieavdelingen til Modum Bad, barnet vårt var 3 år. Vi fikk klar tilbakemelding om å slutte å omtale oss selv i 3. person. Det er jo helt unaturlig å fortsette med det, men jeg hører mange foreldre snakker sånn til barna sine - selv om de er tenåringer. Det høres fjernt ut!

Enig med deg!

Anonymkode: 9cb7d...da4

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår familie var innlagt på familieavdelingen til Modum Bad, barnet vårt var 3 år. Vi fikk klar tilbakemelding om å slutte å omtale oss selv i 3. person. Det er jo helt unaturlig å fortsette med det, men jeg hører mange foreldre snakker sånn til barna sine - selv om de er tenåringer. Det høres fjernt ut!

Enig med deg!

Anonymkode: 9cb7d...da4

Hvorfor det, hva var den faglige begrunnelsen?

3 år gammelt barn er godt innenfor hvor dette er naturlig.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har en bror som omtaler seg selv som "han bror" når han snakker til meg, og jeg syns det er så koselig, selv om jeg er 27 år. Det irriterer visst samboeren hans, dog. Men jeg håper han fortsatt er "han bror" når vi, om noen år, sitter på samme sykehjem og mimrer om gamledager.

• Liker 11
Skrevet

Mine barns far gjør dette av og til enda han, og ungene er midt i tjueåra. Det et er litt spøkefullt ment (hermer etter ungene fra da de var yngre). F.eks hvis det ser ut som en av dem trenger hjelp til noe, da kan han spørre om pappa skal fikse det :) 

Anonymkode: 8f348...950

• Liker 5
Skrevet

Min svigermor gjør det når hun snakker med barnebarna, de er 13 og 16. Jeg syntes det var litt pinlig på barnas vegne, men jeg snakket om det med dem, og de syntes det «bare er sånn farmor er». Da gidder jo ikke jeg å bry meg. Kanskje din unge også synes det er helt greit?

La ham holde på til ungen sier fra selv, mener jeg. 

Anonymkode: b9de3...8c4

• Liker 2
Skrevet

Min eks-mann gjør det samme, med et like gammelt barn. Og jeg tar det som et veldig sterkt tegn på hvor ekstremt dårlig tilknyttet barnet sitt han er, og at han ikke har noe som helst peiling på barnets behov.

Anonymkode: 690ba...e2f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...