AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Hei. Jeg trodde jeg var et økonomisk oppegående menneske, med eget boliglån og fast inntekt. Men nå ligger det i kortene at jeg skal bli samboer (hurra😊), og da fikk jeg noen spørsmål som jeg ikke finner direkte svar på på internett. For ordens skyld, vi skal selge hvert vårt og kjøpe nytt sammen. Begge spørsmål henger jo sammen ser jeg, men klarer ikke formulere meg bedre enn dette: Felles boliglån. Står begge oppført som eier av lånet i banken, eller kan kun en person stå som eier? Hvis begge står som eier, blir skattemeldingen også deretter? At vi har halvparten av et boliglån? Dette med fradrag for renter. Fordeler man sin del av boliglån og gjeldsrenter på skattekort, slik jeg gjør med mitt eget boliglån idag? Eller må en av oss betale mer skatt i løpet av året, og så endre på skattemelding til at man faktisk har betalt på boliglån og skal ha fradrag for renter? Anonymkode: a6dc8...46f
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 En blir hovedlånetaker og en blir medlånetaker. Skattekort kan man fint endre selv, men skattemeldingen må man endre før innsending. Det finnes et annet alternativ og det er at man har hvert sitt lån som man betaler ned på. Det vil da være likt eierandel man har i boligen. Hvis man har svært ulik egenkapital og inntekt vil kanskje dette slå skjevt ut hvis man ønsker fellesøkonomi. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/hjelp-til-skattemelding/slik-fordeler-du-mellom-ektefeller/
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 15 minutter siden, Blondie65 skrev: En blir hovedlånetaker og en blir medlånetaker. Skattekort kan man fint endre selv, men skattemeldingen må man endre før innsending. Det finnes et annet alternativ og det er at man har hvert sitt lån som man betaler ned på. Det vil da være likt eierandel man har i boligen. Hvis man har svært ulik egenkapital og inntekt vil kanskje dette slå skjevt ut hvis man ønsker fellesøkonomi. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/hjelp-til-skattemelding/slik-fordeler-du-mellom-ektefeller/ Så hvis jeg bli medlåntaker, så har jeg lov til å legge inn del av boliglån og fradrag for renter i skattekort, slik at jeg betaler riktig mengde skatt i løpet av året? Vi har svært forskjellig EK, men lik inntekt og betjeningsevne. Vi ønsker å betale lik del på lån+avdrag. Jeg skal selvsagt sikre meg ihht. eierbrøk slik at jeg ikke går i fella. Anonymkode: a6dc8...46f
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg bli medlåntaker, så har jeg lov til å legge inn del av boliglån og fradrag for renter i skattekort, slik at jeg betaler riktig mengde skatt i løpet av året? Vi har svært forskjellig EK, men lik inntekt og betjeningsevne. Vi ønsker å betale lik del på lån+avdrag. Jeg skal selvsagt sikre meg ihht. eierbrøk slik at jeg ikke går i fella. Anonymkode: a6dc8...46f Ja, hvorfor skulle du ikke kunne det all den tid du faktisk betaler på lånet hver måned?
Høna79 Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Hva du legger inn i skattekortet kan du jo finne på selv. Hos oss (er samboer) har alltid hele beløpet (både lån og renter) stått på hovedlåntaker selv om andremann står som medlåntaker slik som Blondie65 beskriver. Vi endrer derfor alltid når skattemeldingen kommer, null stress. Bare pass på å opplyse hva dere skal ha i eierbrøk på kontraktsmøtet når dere kjøper, så tinglyses korrekt eierbrøk 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 5 minutter siden, Blondie65 skrev: Ja, hvorfor skulle du ikke kunne det all den tid du faktisk betaler på lånet hver måned? Nei det var det jeg og lurte på. Takk for svar😊 Anonymkode: a6dc8...46f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 2 minutter siden, Høna79 skrev: Hva du legger inn i skattekortet kan du jo finne på selv. Hos oss (er samboer) har alltid hele beløpet (både lån og renter) stått på hovedlåntaker selv om andremann står som medlåntaker slik som Blondie65 beskriver. Vi endrer derfor alltid når skattemeldingen kommer, null stress. Bare pass på å opplyse hva dere skal ha i eierbrøk på kontraktsmøtet når dere kjøper, så tinglyses korrekt eierbrøk Jeg foretrekker å betale riktig skatt i løpet av året slik at det ikke blir så mye å holde styr på når skattemeldingen kommer. Tinglysing skal gjøres 😊 Anonymkode: a6dc8...46f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 Hos oss er jeg hovedlåntaker og mannen min medlåntaker. Jeg mener at den med mest egenkapital bør være hovedlåntaker. Jeg hadde 600 000 kr mer i egenkapital enn mannen da vi kjøpte huset vårt. Vi eier huset 50/50, men har tinglyst ektepakt hvor det står hvordan mine 600 000 kr skal håndteres ved ev. brudd e.l. Boliglånet betales fra felles konto. Vi har i tillegg hver vår brukskonto, som vi disponerer selv. Alt relatert til boligen er delt 50/50 på skattekort og i selvangivelsen. Anonymkode: 8dd33...b1a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hos oss er jeg hovedlåntaker og mannen min medlåntaker. Jeg mener at den med mest egenkapital bør være hovedlåntaker. Jeg hadde 600 000 kr mer i egenkapital enn mannen da vi kjøpte huset vårt. Vi eier huset 50/50, men har tinglyst ektepakt hvor det står hvordan mine 600 000 kr skal håndteres ved ev. brudd e.l. Boliglånet betales fra felles konto. Vi har i tillegg hver vår brukskonto, som vi disponerer selv. Alt relatert til boligen er delt 50/50 på skattekort og i selvangivelsen. Anonymkode: 8dd33...b1a Det spiller ingen rolle hvem som står som hovedlåntaker. Anonymkode: 93343...df5
Høna79 Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg foretrekker å betale riktig skatt i løpet av året slik at det ikke blir så mye å holde styr på når skattemeldingen kommer. Tinglysing skal gjøres 😊 Anonymkode: a6dc8...46f Styret med å korrigere skattemeldingen slipper du ikke unna som samboer, så det må gjøres uansett. At du foretrekker å betale mest mulig rett gjennom året er en annen sak, men utkastet og beregningen du får vil altså måtte korrigeres.
prt90 Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 Det ryddigste er jo at man går inn med like mye når man kjøper bolig. Hvis en har mer egenkapital enn den andre så kan jo han/hun heller sette overskytende i et aksjefond eller noe.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg foretrekker å betale riktig skatt i løpet av året slik at det ikke blir så mye å holde styr på når skattemeldingen kommer. Tinglysing skal gjøres 😊 Anonymkode: a6dc8...46f Jobben med skattemeldingen blir akkurat lik uansett hvor mye/lite skatt du betaler i løpet av året. Anonymkode: a673c...096
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 Hos oss har vi delt lånet i to ulike lån i banken. Slik blir det mer oversikt over hva vi skal betale siden vi har ulik egenkapital og ulik nedbetalingstid. Vi står da som sikkerhet på hverandres lån. Siden jeg fortsatt har igjen noen år med sparing på bsu har jeg fullt lån med bsu som sikkerhet. Vi har 50/50 og ikke felles økonomi. Anonymkode: 29f27...987
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 Det enkleste er å gifte seg ❤️ Anonymkode: eedc1...d1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå