Gå til innhold

Mobbing av et barn eller noe som er helt innenfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette høres ut som sutrete på vegne av den det gjelder, og at dette er helt normalt, men følte for å spørre om hva dere synes om dette.

Det dreier seg om en gutt på 8 år som går i 3. klasse. La oss kalle ham Richard, heter ikke akkurat det, men det er noe som blir sagt relatert til navnet hans jeg kommer til senere som blir noe tilsvarende med hans egentlige navn. 

Moren hans kommer fra et sted hvor det ikke er så uvanlig å si «gådde» i stedet for «gikk». Det er et lite sted på Vestlandet hvor flere av en eller annen grunn sier det, som del av dialekten. Det høres sikkert veldig rart ut for de som ikke har hørt om det. I tillegg sier de «deke» i stedet for «de/dere». Dette er ikke noe medelevene har brydd seg om, men så til problemet. De har en eldre kvinnelig kontaktlærer på 60-65 år som til stadighet hakker på gutten grunnet hans feil. Hver gang han sier «gådde» i klassen stopper hun alt, får hele klassen til å være stille og følge med, når hun forklarer at «nei, Richard, det heter ikke gådde, det heter gikk, å gå er et sterkt verb». Og om han sier «kan ikkje deke», og hun overhører, så sier hun nærmest hånlig, «nei, meke kan ikkje..», bare for å synliggjøre det hun mener er feil, altså at det er like feil å si «meke» i stedet for «me» («me» er det samme som «vi» på Vestlandet) som å si «deke» i stedet for «de»). I tillegg sliter han med å si «y», sier i stedet «i», eller en mellomting, slik at det kan høres ut som om han sier «lis» i stedet for «lys», for eksempel.

Og en gang fortalte han en historie om at en geit hadde stanget han «15 meter opp i luften». Det var jo tydelig at han benyttet seg av det språklige virkemiddelet «overdrivelse», men læreren avbrøt han og sa «nei, Richard, det skjedde ikke, maksimalt en halv meter».

Medelevene, spesielt en annen gutt, har nå plukket opp disse tingene fra kontaktlæreren, og begynt å si tilsvarende om han sier noe feil, som f.eks «nei, Richard, det heter ikke gådde», altså i andre sammenhenger om han sier noe feil.

Og så har de også laget om en sang til å handle om ham. Kontaktlæreren er også konservativ kristen, og de synger ofte salmer i timene. En gang de sang «vandre i Guds lys», så bet de andre seg merke i at Richard sang «lis» i stedet for «lys», noe lærerinnen hadde påpekt. Og av andre grunner jeg ikke vet kalles han av og til for Pikkard eller Pikky, altså noe tilsvarende i forhold til hans egentlige navn. Og da har noen i klassen kommet med denne teksten, som de synger hver gang akkurat denne salmen synges: «Mange heter Richard, men Pikkard heter jeg, vandre i Pikkys liiiiiiiiis», osv. De har jo ikke sunget denne salmen så mange ganger akkurat, men et par ganger, og noen av medelevene flirer og synger den på måten som beskrevet, uten at lærerinnen får det med seg.

Er det noe grunnlag her for å «slå alarm», klage på lærer eller noe, eller vil det være en overdrevet reaksjon?

Anonymkode: f481d...ace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars unge 😭

Anonymkode: 21669...6ab

• Liker 23
Skrevet

Dette må løftes opp i systemet!  Så raskt som overhodet mulig.

Jeg har selv vært i Richards sko, og det var noen tøffe år, jeg håper han har noen som kjemper hans sak!

Anonymkode: 7d753...716

• Liker 21
Skrevet

Absolutt ikke greit og en så krenkende lærer kan gjøre stor skade. Fysj!

Anonymkode: fe841...dc5

• Liker 25
Skrevet

Selvfølgelig er ikke mobbing greit, men det er ikke greit å si "gådde" som voksen heller, så det er bra noen lærer ham å prate ordentlig. Men måten det blir gjort på er ikke ok.

Anonymkode: db4ea...992

• Liker 6
Skrevet

Dette er krenkende adferd, jeg hadde gått rett til Rektor og bedt om at læreren fikk en skrape. Fortsatte det, ville neste steg vært er en skriftlig klage med henvisning til paragrafen om at barn har rett et trygt og godt læringsmiljø. Jeg hadde eskalert til skolesjef og fylkesmann om nødvendig. Delvis for Richard sin del, men aller mest fordi slike lærere ikke skal få fortsette slik praksis, det er nok barn både før og etter Richard som får slike stikk. Så da må noen sette ned foten og si stopp, dette er ikke greit.

Anonymkode: d7c10...956

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er ikke mobbing greit, men det er ikke greit å si "gådde" som voksen heller, så det er bra noen lærer ham å prate ordentlig. Men måten det blir gjort på er ikke ok.

Anonymkode: db4ea...992

Hvis lærere i landet skal avlære alle barn å snakke dialekt, så har de en stor oppgave foran seg! Sålenge lesing og skriving er korrekt, så er muntlig dialekt ok.

Anonymkode: d7c10...956

• Liker 45
Skrevet

Dette er mobbing av en elevs dialekt. At han sier gådde på dialekt er ikke og skal ikke være et problem, og heller ikke noe som skal rettes på. 

• Liker 18
Skrevet

Jeg hadde sendt en skriftlig klage til rektor og vist til paragraf 9a. 

Selvsagt er dette mobbing.  

• Liker 10
Skrevet

Eh, herregud?? JA, det er mobbing. NEI det er ikke greit! 

Ville gått direkte til fylkesmann, og flyttet barnet langt bort fra dette hullet. 

Anonymkode: 7bc57...db3

• Liker 10
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt!! Jeg elsker når barn snakker dialekt! Det er viktig at dialekter blir brukt, ellers så snakker alle helt likt til slutt!

Anonymkode: a6805...29d

• Liker 6
Skrevet

Denne kontaktlæreren har startet mobbingen mot gutten. Hun bør rapporteres straks, har også fått med seg elever på dette. Noen må tørre å få stoppet dette straks!

• Liker 18
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge han skriver på bokmål så er vet jo en oppegående voksen at folk snakker dialekt. 

Jeg hadde gått rett til rektor og bedt om møte både med han og henne og sagt krystallklart i fra at det ikke er greit å skille ut et barn og angripe dialekten hans. Er mange som snakker dialekt og så lenge en skriver det rett så har det ikke en døyt å si hvordan de snakker. Hadde sagt at om læreren ikke tok dette til seg asap og ga en offentlig unnskyldning til barnet foran klassen så hadde jeg tatt det videre opp i systemet.

Skrevet

Må du i det hele tatt spørre om dette? Selvfølgelig, så er ikke dette greit. Om dette hadde vært en kollega av læreren så hadde læreren ikke våget å si et pip. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er ikke Richards mor. Det er en jente i klassen som har fortalt om dette. En jente med sterk rettferdighetssans. Jeg reagerte kraftig på denne historien, synes helt klart dette er mobbing, og mobbing er en stygg ting! Men hvordan kan man her gå fram om man skal si fra om dette? Jeg kjenner ikke foreldrene til Richard spesielt godt. Det er også kanskje litt rart å skulle ta opp noe med en lærer eller med rektor, på vegne av noen andre sitt barn.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig dette høres ut som sutrete på vegne av den det gjelder, og at dette er helt normalt, men følte for å spørre om hva dere synes om dette.

Det dreier seg om en gutt på 8 år som går i 3. klasse. La oss kalle ham Richard, heter ikke akkurat det, men det er noe som blir sagt relatert til navnet hans jeg kommer til senere som blir noe tilsvarende med hans egentlige navn. 

Moren hans kommer fra et sted hvor det ikke er så uvanlig å si «gådde» i stedet for «gikk». Det er et lite sted på Vestlandet hvor flere av en eller annen grunn sier det, som del av dialekten. Det høres sikkert veldig rart ut for de som ikke har hørt om det. I tillegg sier de «deke» i stedet for «de/dere». Dette er ikke noe medelevene har brydd seg om, men så til problemet. De har en eldre kvinnelig kontaktlærer på 60-65 år som til stadighet hakker på gutten grunnet hans feil. Hver gang han sier «gådde» i klassen stopper hun alt, får hele klassen til å være stille og følge med, når hun forklarer at «nei, Richard, det heter ikke gådde, det heter gikk, å gå er et sterkt verb». Og om han sier «kan ikkje deke», og hun overhører, så sier hun nærmest hånlig, «nei, meke kan ikkje..», bare for å synliggjøre det hun mener er feil, altså at det er like feil å si «meke» i stedet for «me» («me» er det samme som «vi» på Vestlandet) som å si «deke» i stedet for «de»). I tillegg sliter han med å si «y», sier i stedet «i», eller en mellomting, slik at det kan høres ut som om han sier «lis» i stedet for «lys», for eksempel.

Og en gang fortalte han en historie om at en geit hadde stanget han «15 meter opp i luften». Det var jo tydelig at han benyttet seg av det språklige virkemiddelet «overdrivelse», men læreren avbrøt han og sa «nei, Richard, det skjedde ikke, maksimalt en halv meter».

Medelevene, spesielt en annen gutt, har nå plukket opp disse tingene fra kontaktlæreren, og begynt å si tilsvarende om han sier noe feil, som f.eks «nei, Richard, det heter ikke gådde», altså i andre sammenhenger om han sier noe feil.

Og så har de også laget om en sang til å handle om ham. Kontaktlæreren er også konservativ kristen, og de synger ofte salmer i timene. En gang de sang «vandre i Guds lys», så bet de andre seg merke i at Richard sang «lis» i stedet for «lys», noe lærerinnen hadde påpekt. Og av andre grunner jeg ikke vet kalles han av og til for Pikkard eller Pikky, altså noe tilsvarende i forhold til hans egentlige navn. Og da har noen i klassen kommet med denne teksten, som de synger hver gang akkurat denne salmen synges: «Mange heter Richard, men Pikkard heter jeg, vandre i Pikkys liiiiiiiiis», osv. De har jo ikke sunget denne salmen så mange ganger akkurat, men et par ganger, og noen av medelevene flirer og synger den på måten som beskrevet, uten at lærerinnen får det med seg.

Er det noe grunnlag her for å «slå alarm», klage på lærer eller noe, eller vil det være en overdrevet reaksjon?

Er det Haugesund moren hans er fra?

Anonymkode: 2a9f2...754

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre.

I tillegg: 

Synger salmer gjentatte ganger på skolen? Indoktrinering av små barn er forkastelig.

Anonymkode: 9e051...326

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det Haugesund moren hans er fra?

Anonymkode: 2a9f2...754

"Et lite sted på vestlandet" står det.

Så, nei.

Anonymkode: 9e051...326

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...