AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 Er det noen her som bor i Lofoten? Jeg kommer opprinnelig fra et lite sted litt lenger sør, men har alltid syntes at det er noe eget med Lofoten og vurderer å flytte dit (Har vært litt "turist" der, men kan ikke akkurat kalle meg kjent. Nå bor jeg i en av Norges største byer, mye lenger sør, men vil vekk herfra da jeg kjenner mer og mer på trangen til å ha litt villere natur rundt meg. Jeg har en god litt "all round" utdannelse innen helse og sosial, og vil selvfølgelig sikre meg at jeg har jobb før jeg eventuelt flytter. Er det noen som har forslag til hvor i Lofoten jeg burde tenke på å bosette meg? Jeg vil helst ha utsikt til både fjell og vann, tør ikke bo alene på et litt øde sted, og det bør være litt praktisk i forhold til transport, butikk, cafè og lignende. Har selv tenkt litt på Kabelvåg, men vet ikke hvor i Lofoten finnes det arbeidsplasser innen helse og sosial? Anonymkode: b6cfe...632
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har bare turist-erfaring, men jeg likte meg veldig godt i Leknes, har du vært der? Sa til mannen at "her kunne vi bodd". Leknes har vel også et lite sykehus, så det er muligheter for jobb. Anonymkode: 83d99...154 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 Kikk litt på elinaamodt på insta, hun har gjort slik som du tenker. Du finner jobber «overalt» innen helse- og omsorg, i Kabelvåg har du sykehjem, hjemmetjeneste og miljøtjenester, samt muligheter til å jobbe som BPA i team. Kabelvåg og Vågan kommune har flotte turmuligheter både over, på og i havet. Kunst og et rikt kulturliv, kort vei til flyplass og off.komm. Har bodd der selv ett år, helt supert! Anonymkode: ca960...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 Lykke til med vinteren! Selv elsker jeg nord norge fra mai-september/okt. Men utenom dette takker jeg nei, å jeg har bodd der også. Anonymkode: 5863b...925
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg bor ikke i Lofoten, men close enough. Anbefaler deg vestsiden av Lofoten, mot storhavet og utsikt med midnattsol. Gjerne lenger sør enn Kabelvåg, kanskje nærmere Leknes, ettersom du har mulighet til å jobbe på sykehuset her. Føler du går glipp av det kanskje viktigste med Nord-Norge, sola, hvis du bosetter deg på østsiden eller imellom fjell. Vil selvfølgelig også anbefale deg Vesterålen. Samme natur, samme klima, samme utsikt - bare hakket vassere med fjell som man kan gå lange turer på. Også her er vestsiden mye mer attraktiv enn østsiden. Anonymkode: f2175...abe 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 Google litt om Ramberg, Flakstad Kommune. Nært Leknes og Gravdal. F.eks. Mye bedre enn Kabelvåg, Svolvær osv. Anonymkode: f2175...abe 1
reiseglad Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Google litt om Ramberg, Flakstad Kommune. Nært Leknes og Gravdal. F.eks. Mye bedre enn Kabelvåg, Svolvær osv. Anonymkode: f2175...abe Sliter mer på Ramberg om du skal ha transport, cafe og butikker som ts presiserer, der MÅ du ha bil. Og lengre vei til flyplass. Men sola og stranda er fin den! 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg ville flyttet i nærheten av en by hvor Hurtigruten har havn. Anonymkode: 5e20e...255 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Flott og bu her. Blitt nesten litt harry, alle skal til lofoten. Boligprisene har skutt i være. Eiendommen eg og kona kjøpte for 4 år sidan har økt verdi på 70% sidan vi kjøpte. Vi har ikkje gjort noke invistering eller oppussing. Rein galskap. Utleiemarkedet har og skutt i være og veldig vanskelig med langtidsutleige då folke her spekulere med dyr kortsiktig utleie til turistar. Leknes kommune slit med høg gjeld. Har bygget kulturhus med mangt, til alt for mykje peng. Nå må dei kutte i omsorgssektoren for og klare seg. 60 årsverk skal kuttast. Trist som faen for dei eldre og andre omsorgstrengande. Ut i frå dine premisser er Vågan bra utgangspunkt. Men svindyrt. Her har dei det du er ute etter. I Lofoten bør du ha bil om du skal utnytte den allsidige naturen. Busstilbudet er dårlig, overbelasta sommarstid og nesten ikkje eksisterende vinterstid. Som eg sa i starten, flott og bu her, men en skal ikkje forelske seg heilt i alle Instagrambildene en får servert. Som nevnt i anan tråd er vinteren her veldig kjip. Ustabil, mørk, våt og kald. Sommaren er høydepunktet, men du verden for eit pes med folk og turistar, bilar og kaos. Lofoten har blitt bombardert dei siste åra. For min sin del er sjarmen vekk når ein skal gå tur i naturen og må gå slalom mylla menneskeavføring. Tilreisande drit over all mark. Bærplukking har blitt eit mareritt. Fjella er flotte, men i lengda er slike toppturar kjedelig, spesielt når en har småbarn som eg. Ikkje kvar dag fjella er tilgjengelig grunna vêr. Sommaren kan fort snu, kjipt og bli vêrfast på ein topp. Ekstra varme klede, barnedikt og mat bør ein ha med. Savnar lettgådde fjell med skog, elvar og vatn, savnar natur som ikkje er full av søppel og menneskeavføring, savnar bilveier som ikkje har lange køar og bilkork. Vesterålen er på alle måter bedre og mykje billigare. Folk har hengt seg opp i lofoten, so mykje andre plassa som er unike her i nord,både sør og nord for Lofoten. Her kjem turistar frå alle verdenshjørner, snart eit tidsspørsmål til at her kjem ukjente sjukdomsepedimer og terrorhandlingar. Her har blitt invasjon fra Asia inann vinterturisme. Like før vi får eit SARsvirus utbrudd med dødelige følger, berre vent og sjå. Sjølv drøymar eg om og flytte til ein stille fjordarm med stabil vinter og lett stigning innover fjellet der en slepp og gå med nasa i ræva til personen framfor, i en endelaus kø opp til ein topp der grase er slitt vekk, dopapir/menneskeavføring blafrer i vinden og folk står i ein svett klynge og legg ut Instagrambilder. Borsett frå følgene turistar og Instagram har påført Lofoten, er her fint og bu 🙂 Anonymkode: 472f3...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 Anbefaler deg å sjekke ut Vesterålen. Lofotens «stygge» lillesøster, men det er jammen meg flott der også! Lite turister, flott natur og så nært Lofoten at man kan ta seg en dagstur dit. Kanskje Hadseløya kan være et alternativ. Sykehus, hurtigruteanløp og flyplass på Stokmarknes. Masse muligheter for flotte toppturer. Støtter definitivt de over om at Lofoten lider av overturisme på sommeren som regelrett ødelegger den flotte delen av landet vårt. Anonymkode: 4f5d3...837 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå