Gå til innhold

Dere med IBS/laktose/glutenintoleranse, hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mine perioder med irritabel tarm. Samt perioder der jeg har spist mindre brød og mer av andre ting som salater eller gjenoppvarmet middag gjennom dagen. I enkelte perioder har jeg eksperimentert med å kutte hvetemel, bruke laktosefri melk, samt mindre av forskjellige grønnsaker som løk og annet som er kjent for å lage problemer.

Det har vært varierende suksess og ingenting som egentlig kan bevise at jeg har funnet de tingene som plager min mage.  For meg virket det egentlig veldig tilfeldig og kan gjerne være en innbilt effekt at å kutte en viss ting har fungert.

Men... jeg begynte igjen å spise brød og valgte havrebrød som standard. Jeg pleier å spise det til alle brødmåltider (2-3 for dagen). Etter bare noen uker med dette, ble magen min egentlig 90% bra og jeg har ikke hatt nevneverdige problemer. Etterhvert har jeg forsøkt å gradvis ta inn igjen vanlig melk med laktose, spise hveteboller, løk og annet, og ting ser ut til å bli mye bedre. Jeg kan til og med ha rå løk i mat uten at det stopper opp.

Jeg har en venninne som klager mye på irritabel tarm. Hun er av en litt stresset sort, samt at selv om hun spiser ting som skal være bra for en IBS-mage, så spiser hun veldig mye søtsaker og søt bakst (gluten/laktosefri), og mye sånne glutenfrie rundstykker eller ciabatta.. Det jeg også ser her, er at det er veldig lite kostfiber i maten, og ingenting som får systemet i gang.

Det jeg lurer på er rett og slett om mange av dem som har "selvdiagnostisert" seg selv med diverse intoleranser, kanskje egentlig ellers spiser for usunt og har for lite kostfiber i maten som hjelper fordøyelsen i gang. At de rett og slett er den totale dietten og mangel på kostfiber som gjør at de blir forstoppet, og dermed forgjeves prøver å kutte en og en matvare uten at det hjelper.

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 19e14...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan godt hende du har rett. Men folk har jo forskjellige symptomer. Noen har bare litt rumling. Andre har kolikk og forstoppelse, som kan være ganske ille. Selv hadde jeg vært gjennom tredve antibiotikakurer, da IBSen slo meg ut. Det er jo logisk at mange antibiotikakurer ødelegger tarmfloraen. Det tar mange år å bygge den opp igjen. Det er flere ting jeg aldri kommer til å gjeninnføre i kostholdet: Mais, faste måltider bestående av hovedsakelig hvetemel, og ...rå løk. "Selvdiagnostisering" For et ord! Virkelig! Ingen lege ville vel giddet å veilede en pasient gjennom en nå komplisert prosedyre som en fodmap- diett. Men det kan jeg si: Det er innsatsen verdt, og ja, man må gjøre det ..."selv"!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Olaug Olsen skrev:

"Selvdiagnostisering" For et ord! Virkelig! Ingen lege ville vel giddet å veilede en pasient gjennom en nå komplisert prosedyre som en fodmap. diett. Men det kan jeg si: Det er innsatsen verdt, og ja, man må gjøre det ..."selv"!

Hvordan ville du at jeg heller skulle ha formulert det? Det jeg vil frem til er at mange ser ut til å kutte et og et og et produkt helt til de nesten bare kan spise skrelte poteter med salt på i frykt for hva all den andre maten kan gjøre. Og det kanskje uten å egentlig være sikker nok på at produktene de har kuttet, faktisk er syndebukken i problemene som oppstår. At de aldri har prøvd å gjenintrodusere det for å se om problemene kommer tilbake. Mye kan være tilfeldig. Og fra egen erfaring vet jeg jo at hver gang jeg tror jeg har funnet syndebukken, så går det bare maks en uke så er det en ny runde med vond mage selv uten å ha spist den nye bannlyste matvaren.
Kanskje problemet for mange ikke egentlig er at de spiser for mye høy fodmap, men heller det at de spiser for lite kostfiber.

Skrevet

Spiser bare frukt og grønnsaker, har byttet ut alt korn med poteter og atter poteter. Funker bra det.

Anonymkode: 17da2...e89

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser bare frukt og grønnsaker, har byttet ut alt korn med poteter og atter poteter. Funker bra det.

Anonymkode: 17da2...e89

Hvor lenge har du levd på bare frukt og grønnsaker? Så flott du har funnet noe som fungerer.

Skrevet

Jeg spiser alt. Har prøvd diverse kurer hvor jeg holdt meg unna ditt og datt, men ser ingen sammenheng. Kan spise det samme ti ganger på rad uten problemer mens den 11. gangen braker det løs. 
Jeg er ikke veldig plaget heller så jeg gidder ikke plages med low food map diett heller. Har sterke magesmerter 2-4 ganger i mnd, alltid om natten ca 6-7 timer etter siste måltid. Jeg spiser ikke veldig sunt, men i de fasene hvor jeg har spist sunt så er det på samme viset. Tror mest det er stress som påvirker her

Anonymkode: e8878...918

Skrevet

Jeg har en litt annen erfaring enn deg, da jeg faktisk har merket størst bedring av å redusere kostfiber i maten. Alt som har mye fiber, som grove kornprodukter, belgvekster, en del frukt og grønnsaker gjør meg oppblåst og gir magesmerter. Men at sukker og søtsaker også gjør det verre, der har jeg samme erfaring.

Anonymkode: 39d34...da7

• Liker 6
Skrevet

Jeg holder meg unna fiber så godt jeg kan. Kostfiber er drepen på magen min. 

Anonymkode: 6c525...358

• Liker 6
Skrevet

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er rett og slett om mange av dem som har "selvdiagnostisert" seg selv med diverse intoleranser, kanskje egentlig ellers spiser for usunt og har for lite kostfiber i maten som hjelper fordøyelsen i gang. At de rett og slett er den totale dietten og mangel på kostfiber som gjør at de blir forstoppet, og dermed forgjeves prøver å kutte en og en matvare uten at det hjelper.

Hva er deres erfaring?

For lite kostfiber?!? Jeg støtter AB over meg. Fiber er ikke bra! Faktisk opplevde 100% i en studie på forstoppelse at de ble symptomfrie når de kuttet ut fiber. Og symptomene ble verre og verre jo mer fiber de spiste. Noen reagerer med forstoppelse, andre reagerer med diaré. Jeg er i den siste kategorien.

Jeg hadde kolikk som barn. Jeg ble forsøkt utredet for diverse ting, men alt kom tilbake negativt. Kolikken forsvant heldigvis etter noen måneder, men jeg fortsatte å ha diaré mesteparten av tiden. Dette var på 80-tallet, så legene sa bare "Hun er frisk og rask bortsett fra diaréen. Hun ser ikke ut til å ta noe skade av det. Hun er visst bare sånn. Ikke vits å prøve å finne ut noe mer." Det var første for noen år siden at jeg skjønte at det ikke var normalt å ha løs mage / diaré mesteparten av tiden...

Jeg hadde alltid hatt det sånn, og foreldrene mine hadde ikke sagt noe om det heller siden legene bare sa at det ikke var noe å bekymre seg for. Det kom først opp da søstera mi fikk barn og moren min delte sykdomshistorier fra barndommen min. 

Jeg er "selvdiagnosert". Jeg har ikke vært til lege med IBSen. Det finnes jo ikke noen medisin jeg kan ta likevel, og jeg klarer å lese meg til hva som er bra for meg. 

Jeg har kommet frem til at jeg reagerer på det meste fra planteverdenen. Jeg spiser animalsk nå. Såkalt carnivore. Så lite som mulig fra planteverden. Jo mer planter jeg spiser, jo verre blir magen. Selvfølgelig er noen planter verre enn andre, men det er ikke verdt det for meg. Jeg har det helt fint på carnivore og har tenkt å spise slik resten av livet. Ingen mangler (nei, jeg har ikke fått skjørbuk). I hverdagen spiser jeg 1-1,5 kg entrecôte eller kjøttdeig hver dag, stekt i godt med smør. Jeg reagerer ikke på meieriprodukter i det hele tatt. Jeg har fått fersk melk fra venner som er bønder og drikker det av og til, og reagerer ikke på det. Jeg spiser forskjellige typer oster og reagerer ikke på det. 

Anonymkode: 49db2...6b3

• Liker 4
Skrevet

Spiser kun epler av frukt (maks en per dag), aldri løk (i noen form, inkluderer purre etc), ingen former for kål og har nå også måttet kutte brokkoli. Null laktose. 

har intense luftsmerter/kolikk en til to ganger per uke, forsøker finne ut hva «nytt» jeg må kutte ut. 

Anonymkode: 76dc3...d6a

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg prøver å la være å blande meg opp i hva andre spiser før de eventuelt klager selv over magevondt eller oppblåsthet. Da kan den pizzahorn spisende og bolleelskende personen kanskje få noen råd om å prøve å la være med daglig pizzahorn eller bollelunsj for å se om det skjer en endring.

Jeg har laktoseintoleranse og jeg får også problemer med alt for fint brød som daglig kost. Når jeg regulerer dette inntaket ved å bare bruke laktosefri melk samt spiser minst 3/4 grovt brød - gjerne med rug som hovedingrediens, så har magen min det helt fint. Blir det overtid med pizzaservering i noen dager i strekk så må jeg "reparere" i noen dager før magen igjen er i orden.

Skrevet

Jeg tåler ikke fettrik mat. Men jeg ser ingen sammenheng med mat ellers. Forsøkt å kutte forskjellig mat for en periode, men hjelper ikke. Jeg tror heller mitt problem er rettet mot stress og tidvis lite søvn. Jobber turnus og har en svært krevende jobb. De vaktene jeg går kveld/dag er magen helt klikk på dagen etter. Er undersøkt, de finner ikke noe galt. Er også testet for allergier, finner ikke noe galt der heller. Dette er et veldig hemmende problem i hverdagen og jeg kan ikke gå utenfor døren uten imodium i vesken. Har jo fått IBS diagnose, men slitsomt å ikke vite hva som er grunnen.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville du at jeg heller skulle ha formulert det? Det jeg vil frem til er at mange ser ut til å kutte et og et og et produkt helt til de nesten bare kan spise skrelte poteter med salt på i frykt for hva all den andre maten kan gjøre. Og det kanskje uten å egentlig være sikker nok på at produktene de har kuttet, faktisk er syndebukken i problemene som oppstår. At de aldri har prøvd å gjenintrodusere det for å se om problemene kommer tilbake. Mye kan være tilfeldig. Og fra egen erfaring vet jeg jo at hver gang jeg tror jeg har funnet syndebukken, så går det bare maks en uke så er det en ny runde med vond mage selv uten å ha spist den nye bannlyste matvaren.
Kanskje problemet for mange ikke egentlig er at de spiser for mye høy fodmap, men heller det at de spiser for lite kostfiber.

Det kan hende. Man kan bare feie for sin egen dør. "De andre" får man neppe gjort noe med. Kaffe og en stressende livsstil med mye kav og mas kan også være et problem. Blandingsprodukter med sukkererstatninger er en naturlig fiende for meg. Jeg forsøker å stresse ned, drikke varm te og varme supper, Ta meg tid, finne roen osv. Men de dagene jeg ikke har tid til dette, får jeg ofte symptomer. Det er sikkert antibiotikakurene som det så er lenge siden, og i tillegg vår alles stressende livsstil som skaper problemer. Du har et poeng i at det ikke alltid er nok å kutte ut alle mulige ting. Fodmapen har dessuten flere kategorier som er fruktaner, galaktaner, laktose, fruktose og polyoler. Det er ofte bare en gruppe matvarer som man reagerer på. Selv reagerer jeg mest på fruktaner: https://snl.no/fruktaner

Skrevet

Jeg har påvist cøliaki og melkeprotein allergi og håndterer dette fint ved å spise helt plantebasert uten innslag av gluten :)

Anonymkode: ad4fa...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...