Gå til innhold

Strategi for vektnedgang som fungerer (mindre porsjoner)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere var jeg veldig nøye med å telle kalorier, laget kalorifattig mat, og hadde en veldig kontrollert diett på den måten. Men dette krevde veldig mye arbeid å holde kontroll på, og så snart jeg sluttet å holde tellingen, kom kiloene sakte men sikkert krypende tilbake.

Jeg har nå valgt en litt annen metode. Istedenfor å spise store porsjonsstørrelser av alt mulig magert og kalorifattig og holde telling, så spiser jeg istedet bare mindre, men uten at denne maten trenger å spesifikt være så kalorifattig. Mens jeg tidligere lett kunne spise 3-4 brødskiver til hvert måltid, holder jeg meg nå til bare 2. Men jeg bruker fortsatt det pålegget jeg vil, har bremykt istedenfor lettmargarin, og til middag spiser jeg også det jeg vil ha bare en mindre porsjon. 

Det viser seg at selv om jeg ikke spiser meg stappmett, så blir jeg jo mett likevel når maten bare har fått "satt seg" litt og varer likevel i mange timer.
Det er ingen kaloritelling eller streng kontroll over hvilke matvarer som går inn, og jeg prøver å fordele meg på 4 måltider hver dag.
Videre så forsøker jeg å aldri putte noe i munnen før kroppen selv sier at jeg begynner å føle meg sulten.

Er det noen som har hatt grei suksess med dette?

Anonymkode: b5380...bc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dette er vanskelig for jeg er glad i å småspise, og å spise store porsjoner. Men er man disiplinert nok til å ikke ta en porsjon til går det helt sikkert veldig fint.

Anonymkode: f455f...688

Skrevet

Ja, dette er en ok måte å gå ned i vekt på. Det handler som regel om å endre vaner og det er noen ganger ganske vanskelig. Så å bytte ut 4 skiver brød med en haug med salatblader frister ikke alltid. Men å fremdeles spise det man alltid gjør, bare ikke mer enn man trenger for å bli mett,  er lettere gjennomførbart. Jeg har gått ned i vekt på den måten. Det beste er at jeg ikke gikk opp igjen etterpå, fordi jeg så jo at jeg ikke hadde behov for all den ekstra maten jeg tullet i meg tidligere 

Men husk: kutt mye ned på snop og brus. Der vinner du mye! Og beveg deg litt mer hver dag enn du gjør normalt.

Anonymkode: 4850d...7ed

Skrevet

Absolutt! Dette er en kjempe fin måte å gå ned i vekt på. Du finner det som passer deg og en måte du klarer å holde kostholdet på.

Jeg har gjort det samme som deg og kontrollert nøye hva jeg spiser. Så nå som jeg ikke teller føler jeg nesten at jeg jukser hver dag. 😂 Og går ned i vekt. 

Skrevet

Jeg har samme erfaring. Da jeg sluttet med lettprodukter og spiste ekte ost, smør, ost ect bare i mindre porsjoner så klarte jeg å gå ned i vekt. Det er fordi fett metter, og man føler seg tilfredsstilt på mindre mengder mat

Anonymkode: 5235e...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...