Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. Jeg skal skrive bachelor i april og ønsker å skrive om demens sykdom. Jeg er usikker på hvilken problemstilling jeg ønsker å se nærmere på (tema for oppgaven) tips til hvilket tema jeg kan velge?

Man skriver vanligvis to og to, men jeg har fått innvilget å skrive alene, så valget står kun på meg og ikke meg og en partner

Anonymkode: 29f76...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Demens og ernæring 

Demens og aggresjon

Skrevet

Demens og underernæring? Demens og pårørende (hvordan takler de dette, utfordringer, vansker)? Demens og livskvalitet, kommunikasjon, smerter? 

Skrevet

Demens og utagerende adferd. 

Skrevet

Om du skal skrive et systematisk litteraturstudie kan du begynne å fiske litt ved å søke etter demens i databasene og se hva som det er forsket en del på og som er populært. Det kan gi deg en pekepinn på hva du kan ha som problemstilling. Det går også an å gå inn på ntnu open og se hva andre som har skrevet om demens har fokusert på. 

Anonymkode: 27fea...3d3

• Liker 1
Skrevet

Demens blant unge. I stor sett all pensum så er det mye om demens blant eldre, men unge folk kan også få demens. 

Anonymkode: c1008...37a

• Liker 2
Skrevet

Ville definitivt valgt demens og smerter 😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demens blant unge. I stor sett all pensum så er det mye om demens blant eldre, men unge folk kan også få demens. 

Anonymkode: c1008...37a

Siterer denne. 

Jeg vet av flere som har fått demens i en alder av 40 år +/-.  Så utrolig trist, både for vedkommende og pårørende. 

Skrevet

TS her. 

Jeg har tenkt på flere av temaene dere foreslår. Jeg ønsker å "dykke dypere" i det ikke alle skriver om, men som det samtidig er mye forskning på. 

Har vurdert demens og smerter, men redd det blir lett å rote seg bort i medisiner, selv om fokuset jeg har da evt vektlegger blir på ikke-medikamentell behandling eller kartlegging av smerter hos personer med demens.

Jeg har også hatt demens blant unge (under 60?) i tenkene, da jeg møtte en som var 50 år og hadde demens da jeg var i praksis i 2 semester. Det satte spor i meg, og syns virkelig at det er en spennende problematikk man kan vinkle mange måter. 

Anonymkode: 29f76...204

Skrevet

Jobber med demente selv og hadde nok valgt demens og smerter eller demens og aggresjon (gjerne da den typiske frontal lapp demens)

• Liker 1
Skrevet

Demens og bruk av musikk

Demens og bruk av tvang

Demens og tilrettelegging for å mestre hverdagen før institusjon. 

Demens og pårørende - hverdagen med aggressiv demenspasient i hjemmet. 

Demens hos unge med barn som pårørende

Mange spennende temaer man kan vurdere. Lykke til 😊 sku ønske jeg hadde valgt temaet demens 

• Liker 2
Skrevet

Barnedemens. 

Kavliinstituttet forsker på tid og sted-delen i hjernen og fant nettopp noe nytt om dette. Det sto noe om det på NRK eller forskning.no tror jeg det var. Jeg ville sjekket opp mot det. Utrolig spennende forskning.

Anonymkode: cbbdf...231

Skrevet

Demente uten pårørende - hvem hjelper dem? Hvem fanger dem opp?

Anonymkode: cd9e3...0cf

• Liker 1
Skrevet

Demente uten verbalt språk... kommunikasjon?

Sex og demens; masse problemstillinger der. Særlig på institusjon. Privatliv? Maktbalanse? Fex når den ene parten i et forhold er dement. Pasienter som blir forelsket/ønsker å ha sex med hverandre mens de er gift på hver sin kant (det husker de kanskje ikke!)

Pasienter som kommer med uønskede seksuelle tilnærmelser overfor pleiere... hvordan takle dette når pasienten har demens.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...