Gå til innhold

Noen som har svært små unger som bruker linser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har nettopp fått briller, ble også henvist  til spesialist for vurdering av linser. Var visst fordi det er kjempestor forskjell i synet på høyre og venstre øye, og da kunne det være bedre med kombinasjon briller/ linser.

Hu er ikke mer enn 4,5 år, kan unger begynne så tidlig med linser? Har aldri hørt om det før. Noen med erfaring? Del gjerne i såfall 😄

Anonymkode: 014db...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det du spør om, jeg fikk først begynne med linser da jeg var i tenårene. Som linsebruker risikerer man å oppleve at linsene plutselig detter ut, så dersom datteren din skal begynne med linser er det viktig at de ansatte i barnehagen også får opplæring i hygiene og hvordan de skal sette i linsene. Dersom man får øyekatarr må man ta ut linsene, og øyekatarr er det vel en del av i barnehagen. Men snakk mer med optikeren deres og spør om han kanskje kan videreformidle kontakt med en annen familie som har vært innom det samme? 

Anonymkode: fbedf...43f

• Liker 3
Skrevet

Når jeg var ung og fikk begynne med linser (tenåring) var jeg veldig plaget med at linsene delte seg i to på øyet, og krøp opp bak øyelokket og ikke ville ut. Det var veldig vondt. I dag har jeg prøvd mange forskjellige linser, og jeg har funnet noen jeg liker bedre enn andre. Mange var vonde på øynene, som om det ble for trangt, og mange ga meg følelsen av å ha rusk på innsiden, osv. 

En venninne har prøvd alt av linser, tåler ingen og får skikkelige allergiske reaksjoner av alt av linsevann... 

Jeg ville vært skeptisk til linsebruk hos så små barn. 

Anonymkode: 531f4...e57

• Liker 3
Skrevet

En i familien brukte linse på ene øyet i 3-4 år fra hen var 4-8 år gammel. Perfekt syn på ene øyet, nesten blind på det andre. Det funket greit med månedslinse, som man sover og går med en hel mnd i strekk. 

Linser ble valgt fordi det var vanskelig å lage briller som ikke ville forstyrre det friske øyet. Samtidig som dette barnet til stadig gravde brillene ned i sandkassen og gjemte dem 😂 en brille varte sjelden mer enn en mnd... 

Et lite helvete å ta linsen inn og ut hver mnd, men det gikk på en måte det også 😏 dette var på 90-tallet. Så teknologi og rutiner har muligens endret seg :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...