AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg har vært ansatt i samme bedrift i 4 år. De siste 3 årene har jeg måttet jobbe 17. Mai, 2. Juledag og nyttårsaften - fordi det faller seg slik i min turnus. Jeg har forsøkt å ta det opp, men de sier at faller turnusen sånn så er det sånn. er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 61bba...14f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 Spørre sjefen om fri? Hun ene som har turnus hos oss har jobbet jul 2 år på rad nå og spurte om fri denne julen, selvfølgelig ga vi henne det. Vi prøver forsåvidt å bytte på helligdagene, så langt ingen har lyst til å jobbe da 😊 Anonymkode: 1ac91...cc1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørre sjefen om fri? Hun ene som har turnus hos oss har jobbet jul 2 år på rad nå og spurte om fri denne julen, selvfølgelig ga vi henne det. Vi prøver forsåvidt å bytte på helligdagene, så langt ingen har lyst til å jobbe da 😊 Anonymkode: 1ac91...cc1 Jeg har spurt, og sjefen sier bare at sånn er det, siden det faller slik i min turnus. Syntes ikke det er noe trivelig da jeg har familie jeg "aldri" får vært med, evt kommer sent og går tidlig. Anonymkode: 61bba...14f 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 Spør om noen vil bytte med deg? Har selv hatt turnus hvor jeg jobbet hele jula eller nyttårshelga i flere år, ikke noe problem med å bytte eller få fri de dagene, nok av de som ville ha de vaktene. Men det kommer jo an på hva du jobber med, sikkert. Anonymkode: 1e957...0f1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør om noen vil bytte med deg? Har selv hatt turnus hvor jeg jobbet hele jula eller nyttårshelga i flere år, ikke noe problem med å bytte eller få fri de dagene, nok av de som ville ha de vaktene. Men det kommer jo an på hva du jobber med, sikkert. Anonymkode: 1e957...0f1 Jeg har fått det til en gang, men generelt er det ingen som vil. Vi er bare faste hos oss, ingen vikarer. Det er ikke i helsevesenet. Anonymkode: 61bba...14f
ajarRun Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått det til en gang, men generelt er det ingen som vil. Vi er bare faste hos oss, ingen vikarer. Det er ikke i helsevesenet. Anonymkode: 61bba...14f Hvorfor tar du ikke bar fri da? Jeg skjønner ikke greia med turrnus, hvorfor ikke bare be om å jobbe når du vil jobbe?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått det til en gang, men generelt er det ingen som vil. Vi er bare faste hos oss, ingen vikarer. Det er ikke i helsevesenet. Anonymkode: 61bba...14f Da er det surt. Utrolig at de da ikke setter opp egne turnuser for helligdager, slik at det ikke er de samme hvert år. Anonymkode: 1e957...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor tar du ikke bar fri da? Jeg skjønner ikke greia med turrnus, hvorfor ikke bare be om å jobbe når du vil jobbe? Det funker ikke sånn i min bransje. Jeg har søkt om å ta ut ferie, og fått avslag. Som er greit nok, syntes bare denne ordningen er urettferdig når det er de samme som må jobbe år etter år. Anonymkode: 61bba...14f
CabinCruiser Skrevet 18. oktober 2019 #9 Skrevet 18. oktober 2019 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor tar du ikke bar fri da? Jeg skjønner ikke greia med turrnus, hvorfor ikke bare be om å jobbe når du vil jobbe? Ehh...tuller du? 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #10 Skrevet 18. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det surt. Utrolig at de da ikke setter opp egne turnuser for helligdager, slik at det ikke er de samme hvert år. Anonymkode: 1e957...0f1 Ja, syntes også det er dårlig. Vi jobber rotasjoner, og alle mine har havnet på disse helligdagene. Kona mi jobber på sykehus og der får de egen turnus til jul, påske osv. Anonymkode: 61bba...14f
Apekatten Skrevet 18. oktober 2019 #11 Skrevet 18. oktober 2019 Har dere samme turnus hele tiden, mange år på rad? Der jeg jobber har vi en fast turnus, men i tillegg blir det skrevet påsketurnus, sommerturnus og juleturnus.
ajarRun Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 Akkurat nå, CabinCruiser skrev: Ehh...tuller du? Nei? Hvis jeg ikke vil jobbe på mandager kan jeg jo bare slutte å jobbe på mandager. Hvis jeg ikke vil jobbe før klokken tolv i nesteuke, slipper jeg jo det. Hvis jeg vil ta fri fredag og mandag for å fiske kan jeg jo det. Jeg kan til og med ta et par måneders ferie for å daffe rundt på motorsykkel i østeuropa hvis jeg vil. Jeg ser ikke helt hva som er så attraktivt med å ha en så rigid arbeidstid. Det må da være mye enklere å styre det selv fra uke til uke?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, Apekatten skrev: Har dere samme turnus hele tiden, mange år på rad? Der jeg jobber har vi en fast turnus, men i tillegg blir det skrevet påsketurnus, sommerturnus og juleturnus. Nei, vi jobber rotasjoner på 3 mnd i slengen. Hvert kvartal er annerledes. På alle disse rotasjonene som har falt f.eks i julen, eller påske, har mine dager havnet på helligdagene. Anonymkode: 61bba...14f
Apekatten Skrevet 18. oktober 2019 #14 Skrevet 18. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, vi jobber rotasjoner på 3 mnd i slengen. Hvert kvartal er annerledes. På alle disse rotasjonene som har falt f.eks i julen, eller påske, har mine dager havnet på helligdagene. Anonymkode: 61bba...14f Jeg skjønner. Utrolig kjedelig..
CabinCruiser Skrevet 18. oktober 2019 #15 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Nei? Hvis jeg ikke vil jobbe på mandager kan jeg jo bare slutte å jobbe på mandager. Hvis jeg ikke vil jobbe før klokken tolv i nesteuke, slipper jeg jo det. Hvis jeg vil ta fri fredag og mandag for å fiske kan jeg jo det. Jeg kan til og med ta et par måneders ferie for å daffe rundt på motorsykkel i østeuropa hvis jeg vil. Jeg ser ikke helt hva som er så attraktivt med å ha en så rigid arbeidstid. Det må da være mye enklere å styre det selv fra uke til uke? Ja nei, det blir jo skrekkelig hyggelig når alle brannkonstablene tar fri mandag etter 12 for de ønsker å fiske. Dessverre funker det ikke slik i veldig mange virksomheter at man bare kan ta fri når man har lyst. Spesielt i helsesektoren og liv og redning. Da må man jobbe når man har turnus. En turnus kan settes for 3 uker fram eller for hele året. Noen kjører helligdagsturnus etc. 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #16 Skrevet 18. oktober 2019 Du er ikke den eneste. I jobben jeg hadde så jobba jeg hver eneste jul i 10 år, hver eneste påske i 10 år. I den perioden var det innmari travelt på jobb og måtte jobbe overtid for og rekke alt. Dt ble innmari komplisert til slutt så jeg gikk rett i kjelleren for og si det sånn, sleit meg ut. Anonymkode: 2733a...132 1
ajarRun Skrevet 18. oktober 2019 #17 Skrevet 18. oktober 2019 3 minutter siden, CabinCruiser skrev: Ja nei, det blir jo skrekkelig hyggelig når alle brannkonstablene tar fri mandag etter 12 for de ønsker å fiske. Dessverre funker det ikke slik i veldig mange virksomheter at man bare kan ta fri når man har lyst. Spesielt i helsesektoren og liv og redning. Da må man jobbe når man har turnus. En turnus kan settes for 3 uker fram eller for hele året. Noen kjører helligdagsturnus etc. Hvis jeg skulle jobbet turnus hadde jeg valgt sånn oljeturnus. 2 uker på, 2 uker total fri.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #18 Skrevet 18. oktober 2019 5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Nei? Hvis jeg ikke vil jobbe på mandager kan jeg jo bare slutte å jobbe på mandager. Hvis jeg ikke vil jobbe før klokken tolv i nesteuke, slipper jeg jo det. Hvis jeg vil ta fri fredag og mandag for å fiske kan jeg jo det. Jeg kan til og med ta et par måneders ferie for å daffe rundt på motorsykkel i østeuropa hvis jeg vil. Jeg ser ikke helt hva som er så attraktivt med å ha en så rigid arbeidstid. Det må da være mye enklere å styre det selv fra uke til uke? Det betyr bare at du har en jobb som ikke kreves for at samfunnet skal gå rundt. 🤐 Anonymkode: d0d65...6f8 12
ajarRun Skrevet 18. oktober 2019 #19 Skrevet 18. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det betyr bare at du har en jobb som ikke kreves for at samfunnet skal gå rundt. 🤐 Anonymkode: d0d65...6f8 Hjelper ikke med sykehus hvis ingen kan kjøre deg eller medisinene dit. Min jobb redder liv og er selve grunnlaget for et sivilisert samfunn. Men det går an å prioritere.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #20 Skrevet 18. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi jobber rotasjoner på 3 mnd i slengen. Hvert kvartal er annerledes. På alle disse rotasjonene som har falt f.eks i julen, eller påske, har mine dager havnet på helligdagene. Anonymkode: 61bba...14f Gud så kjedelig. Jeg jobbet natt med 7 av og 7 på hele året, så det snudde seg sjøl ved nyttår etter noen år. Den eneste uka hvor ingen kunne ta fri var uka før jul. Anonymkode: 1e957...0f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå