AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Vi er kjærester på tredje året, og vi har hver våre to barn, (de er på samme alder sånn ca). Vi har siden starten av forholdet hatt mye fokus på å jobbe hardt for å få barna til å bli en sammensveiset gjeng. Og det har vi lykkes godt med, heldigvis. Vi er kjempeheldige med 4 små som leker godt sammen, og som rett og slett har blitt avhengige av hverandre. Koselig å se, og vi har både koselige, sprø og hektiske uker med barna våre annenhver uke. Vi har også vært ganske enige og samkjørte mtp barneoppdragelse hele veien FØR. Nå har det plutselig snudd pga eksen HANS. Nå er det plutselig greit å forskjellsbehandle barna, og gi kun det ene barnet hans en ny tlf. Selv om vi i bunn og grunn hadde 10års-grense på dette. "Det var fordi mor ønsket dette". Det andre eldre barnet han har, blir det plutselig kjøpt inn dyre klær og fritidsutstyr til. Helt ut av det blå. "Fordi mor ønsket dette". Plutselig er ikke leggetiden vår like viktig lenger, måltider, regler og konsekvenser. Osv osv. Det har vært mye slike tilfeller siden sommerferien, orker ikke ta alt her. Men barna hans har plutselig blitt både storforlangende, bortskjemte og utakknemlige. Det var de ikke da vi ble kjent. Så jada, da sitter jeg der med skjegget i postkassa, og må svelge mine og VÅRE felles regler for barna, pga EKSEN HANS?? Hva i alle dager?? Vi kan jo liksom ikke kreve at klærne, utstyret og mobilen kun blir brukt hos mor da, når barna har fått det til odel og eie. Men det blir jo så urettferdig overfor mine barn f.eks. For jeg og eksen min har ikke like god råd. Og så holder vi på de felles regler vi har satt. Og nå er vi ikke SÅ rigide som det høres ut som akkurat her nå, men håper dere skjønner tegninga. Jeg er så skuffa over at kjæresten plutselig snur på flisa etter 3 år... noen tips? Anonymkode: 05cb1...e47
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 Kan hun ikke eksen gjøre "sitt" i sitt eget hjem, og dra det inn i deres? Kjæresten din må jo se og forstå dette også. Anonymkode: d81ba...2d8
Krølle-frøkna Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 Kan dere ikke ha regler på mobilbruk? Slik at hvis de absolutt skal, så må de inn på rommene sine? Og hvis de ikke hører etter på dere, ta vekk mobilene som konsekvens? 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 Så du mener at mor IKKE skal kjøpe det hun vil til sine barn? Anonymkode: 2d396...3f8 12
Applehead Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 Mor kan jo ikke ta hensyn til din og din eks sin økonomi? 18
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 Ok, så du mener at hans eks ikke skal bestemme regler for sine barn, mens du skal få bestemme regler for både egne og hennes barn? Hadde stemoren til mitt barn prøvd å nekte meg å kjøpe det jeg ville av klær og utstyr barnet mitt, hadde jeg ledd rått. Det er rett og slett helt uaktuelt. Jeg vil f.eks. at min barn skal ha mobil fra han var 6, fordi vi bruker den til å kommunisere når barnet er hos faren og faren til å kommunisere når barnet er her. I en situasjon med mine og dine barn er jeg veldig enig i at barna ikke skal forskjellsbehandles i hjemmet, men du kan samtidig ikke legge føringer for hvordan barna skal ha det hos den andre forelderen. Og hvis moren til stebarna dine mener at ungene hennes skal ha mobil eller dyrt fritidsutstyr har jo hun like mye rett til å bestemme det for egne barn som du har til å nekte det for dine barn. Og mannen din er faktisk ikke alene om foreldreansvaret, derfor kan du ikke kreve at han bestemmer alene heller. Leggetid og slikt hjemme hos dere er selvfølgelig noe annet, det må dere to bestemme i fellesskap. Anonymkode: e7843...c75 22
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 Er det sånn at far og mor til barna er enige at barna deres skal ha disse tingene og kjøper de sammen? For det var ikke så enkelt å tyde ut i fra det du skrev. Anonymkode: 0988f...3f6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du mener at hans eks ikke skal bestemme regler for sine barn, mens du skal få bestemme regler for både egne og hennes barn? Hadde stemoren til mitt barn prøvd å nekte meg å kjøpe det jeg ville av klær og utstyr barnet mitt, hadde jeg ledd rått. Det er rett og slett helt uaktuelt. Jeg vil f.eks. at min barn skal ha mobil fra han var 6, fordi vi bruker den til å kommunisere når barnet er hos faren og faren til å kommunisere når barnet er her. I en situasjon med mine og dine barn er jeg veldig enig i at barna ikke skal forskjellsbehandles i hjemmet, men du kan samtidig ikke legge føringer for hvordan barna skal ha det hos den andre forelderen. Og hvis moren til stebarna dine mener at ungene hennes skal ha mobil eller dyrt fritidsutstyr har jo hun like mye rett til å bestemme det for egne barn som du har til å nekte det for dine barn. Og mannen din er faktisk ikke alene om foreldreansvaret, derfor kan du ikke kreve at han bestemmer alene heller. Leggetid og slikt hjemme hos dere er selvfølgelig noe annet, det må dere to bestemme i fellesskap. Anonymkode: e7843...c75 Hva i alle dager skal en 6åring med egen tlf??? Kan jo evt. bruke foreldrenes til slik kommunikasjon... Anonymkode: 05cb1...e47 4
Hengebuksvinet Skrevet 18. oktober 2019 #9 Skrevet 18. oktober 2019 Er hans barn litt eldre enn dine? Har tro på å sveise sammen, men det blir veldig merkelig å ville overstyre mor. Her fikk stesønn alt han ville ha av mor og mormor, nesten før han takk å ønske seg det. Og jeg var bekymret for at han skulle miste litt gleden ved å få ting. Heldigvis ser det ut til at han forblir en høflig og god gutt uansett. Trist for sønnen min da, som er like gammel. Og som må spare selv. 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager skal en 6åring med egen tlf??? Kan jo evt. bruke foreldrenes til slik kommunikasjon... Anonymkode: 05cb1...e47 Vi foreldre har jobbtelefoner med høyt sikkerhetsnivå. Vi kunne feks ikke låne bort telefonen til barnet og så gå ut av rommet. For meg/oss er det veldig viktig at barnet vårt kan kommunisere med den andre forelderen uten at "overvåker" samtalen. Derfor var det ikke noe alternativ å låne våre telefoner. I tillegg skulle barnet være alene hjemme en halvtime i ny og ne, og fasttelefoni finnes ikke lenger. Det var forøvrig helt vanlig blant førsteklassingene her å ha mobil. I løpet av førsteklasse lærte de seg å lage egne avtaler om å treffes og avtalte ting de skulle gjøre på skolen dagen etter og slikt. Poenget er uansett at det må være opp til hver enkelt forelder å bestemme dette, og at stemor ikke kan lage regler som også gjelder hjemme hos mor. Det er ikke greit. Anonymkode: e7843...c75 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 De har råd tilå kjøpe saker til sine barn, men skulle ikke få lov til der fordi du og din eks har dårligere råd?!? Merkeligste jeg har hørt. Hos oss er det forøvrig omtrent alle skolebarn som har telefon i en eller annen form fordi de går hjem selv fra skole/SFO og gjerne blir med noen hjem eller annet. Bruker telefon til ågi beskjed om dette! Anonymkode: d3006...fab 7
Bumblebeee Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 Akkurat det med telefon er litt vanskelig, for det er noe som mor og far kan bestemme. Veldig synd at du opplever en stor endring som går utover relasjonen barna har til hverandre. Regler i deres hus skal være felles, for å beholde husfred og likestilling mellom barna. Men! Når det kommer til klær og ting som hans barn får, så er det ikke så mye man får gjort noe med. Det er deres ting og de må få lov til å ta det med til sin far. Økonomisk sett, er det nok kommunikasjon til barna som må endres. Forklare at når man har forskjellige foreldre, er det slik at man har ulike ting. Det jeg ikke synes er greit, er at det er ulike REGLER for barna. Her burde du og mannen snakke sammen om hvorfor det for barns er viktig at det er felles regler for alle under samme tak. Leggetid, måltider og andre hverdagslige regler man har i et hus skal gjelde for alle. Ja, det er kanskje annerledes hos mor, men når man er flere barn som skal bo sammen, gjør det hverdagen enklest for alle om dere er enige om regler. 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 Ting og klær kan du nok ikke gjøre så mye med, men regler for leggetid osv bør dere ta en prat om. Det bør være like regler for alle barna i huset. Hvis de får være lenger oppe hos mor, så betyr ikke det så mye. Det er der, og der bestemmer mor. Stebarna her får være lenger oppe hos mor enn far, men det godtar de, fordi det er bare slik reglene er i de forskjellige husene. Far lar dem få lov til andre ting som mor er strengere på. Men så lenge dere to er enige i deres hjem må jo barna bare godta det. Ta en prat med ham, men mobil og slikt får du ikke gjort noe med.. Forstår godt frustrasjonen din, for da er det på en måte eksen hans som bestemmer reglene for dine barn? Sånn føler jeg det av og til, men har bare måttet stå i det. Og så lenge meg og far er enige om reglene for våre barn, så går det greit. Da kan stebarna feks få boller med nugatti i matboksen, men våre felles barn får ikke det. Forstår jo far også, han er redd for at hvis de ikke får lov til (nesten) alt det samme hos ham som hos mor, så velger de å bare bo hos mor. Så velger sine kamper, på en måte.. Anonymkode: 2c3f2...9a1 1
Sylveon Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du mener at hans eks ikke skal bestemme regler for sine barn, mens du skal få bestemme regler for både egne og hennes barn? Hadde stemoren til mitt barn prøvd å nekte meg å kjøpe det jeg ville av klær og utstyr barnet mitt, hadde jeg ledd rått. Det er rett og slett helt uaktuelt. Jeg vil f.eks. at min barn skal ha mobil fra han var 6, fordi vi bruker den til å kommunisere når barnet er hos faren og faren til å kommunisere når barnet er her. I en situasjon med mine og dine barn er jeg veldig enig i at barna ikke skal forskjellsbehandles i hjemmet, men du kan samtidig ikke legge føringer for hvordan barna skal ha det hos den andre forelderen. Og hvis moren til stebarna dine mener at ungene hennes skal ha mobil eller dyrt fritidsutstyr har jo hun like mye rett til å bestemme det for egne barn som du har til å nekte det for dine barn. Og mannen din er faktisk ikke alene om foreldreansvaret, derfor kan du ikke kreve at han bestemmer alene heller. Leggetid og slikt hjemme hos dere er selvfølgelig noe annet, det må dere to bestemme i fellesskap. Anonymkode: e7843...c75 Samme her. 3
Sylveon Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager skal en 6åring med egen tlf??? Kan jo evt. bruke foreldrenes til slik kommunikasjon... Anonymkode: 05cb1...e47 Gå hjem fra skolen alene? Være hjemme alene eller øve på å være hjemme alene? Hvor ofte er barna hos dere, forresten? De er to om ansvaret for de to barna. Du må for all del tenke at det er skikkelig teit at moren tar noen avgjørelser du ikke liker og det er helt greit, men du må bare begynne å vende deg til at dette kommer til å skje flere ganger. Endret 19. oktober 2019 av Sylveon 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #16 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg tenker som de fleste at mye av ulikhetene må dere bare tåle. Du og mannen din er en familie- med 4 barn som hører til tre ulike familier. dersom hans barn kommer fra en mer bemidlet familie - så må det bare bli slik at de har dyrere og fancyere ting enn dine barn. Blir det spørsmål om dette-så forklar at mamma og pappa til xx og yy tjener mer en du og din eks- derfor kan disse to få mer. dersom dine barn er mindre enn din samboers - så kanskje du kan arve dyre klær? Anonymkode: e5c2b...75e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. oktober 2019 #17 Skrevet 19. oktober 2019 Ting og tang er det naturlig at det kan bli en forskjell på med skilte foreldre. Men regler, leggetider etc ser jeg ikke skal påvirke noe når barna er hos dere?
Kattugla Skrevet 19. oktober 2019 #18 Skrevet 19. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er kjærester på tredje året, og vi har hver våre to barn, (de er på samme alder sånn ca). Vi har siden starten av forholdet hatt mye fokus på å jobbe hardt for å få barna til å bli en sammensveiset gjeng. Og det har vi lykkes godt med, heldigvis. Vi er kjempeheldige med 4 små som leker godt sammen, og som rett og slett har blitt avhengige av hverandre. Koselig å se, og vi har både koselige, sprø og hektiske uker med barna våre annenhver uke. Vi har også vært ganske enige og samkjørte mtp barneoppdragelse hele veien FØR. Nå har det plutselig snudd pga eksen HANS. Nå er det plutselig greit å forskjellsbehandle barna, og gi kun det ene barnet hans en ny tlf. Selv om vi i bunn og grunn hadde 10års-grense på dette. "Det var fordi mor ønsket dette". Det andre eldre barnet han har, blir det plutselig kjøpt inn dyre klær og fritidsutstyr til. Helt ut av det blå. "Fordi mor ønsket dette". Plutselig er ikke leggetiden vår like viktig lenger, måltider, regler og konsekvenser. Osv osv. Det har vært mye slike tilfeller siden sommerferien, orker ikke ta alt her. Men barna hans har plutselig blitt både storforlangende, bortskjemte og utakknemlige. Det var de ikke da vi ble kjent. Så jada, da sitter jeg der med skjegget i postkassa, og må svelge mine og VÅRE felles regler for barna, pga EKSEN HANS?? Hva i alle dager?? Vi kan jo liksom ikke kreve at klærne, utstyret og mobilen kun blir brukt hos mor da, når barna har fått det til odel og eie. Men det blir jo så urettferdig overfor mine barn f.eks. For jeg og eksen min har ikke like god råd. Og så holder vi på de felles regler vi har satt. Og nå er vi ikke SÅ rigide som det høres ut som akkurat her nå, men håper dere skjønner tegninga. Jeg er så skuffa over at kjæresten plutselig snur på flisa etter 3 år... noen tips? Anonymkode: 05cb1...e47 Det ville ikke vært noe mindre urettferdig overfor stebarna dine, hvis stemors økonomiske situasjon skal styre hva mor får "lov" til å kjøpe til de. Regler i deres hjem derimot, bestemmer du og far. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #19 Skrevet 19. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi foreldre har jobbtelefoner med høyt sikkerhetsnivå. Vi kunne feks ikke låne bort telefonen til barnet og så gå ut av rommet. Anonymkode: e7843...c75 Hva betyr egentlig dette? Anonymkode: 9e921...c8b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #20 Skrevet 19. oktober 2019 Helt likt er det neste umulig å gå det. Vi er også en familie med mine og dine barn. Jentene våre er like gamle 13 år og bonussønn på 16 år. Husker at jeg ønsket å melde min datter på ridning, og det ville bonusdatter også. Da mente moren hennes at VI måtte betale for det, fordi vi hadde samme husstand. Samboer og jeg har ikke felles økonomi, som går på barna. Eksen klikka i vinkel!!! Anonymkode: 58444...86a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå