Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av "julegaver og sum"-tråden, lurer jeg på om dette er noe jeg burde ta opp med min familie, og hvordan? Er det andre her som har hatt dette oppe som et samtaletema med sine søsken, og hvordan gikk det?

Her er saken:

Vi er tre søsken i min familie. Vi er ikke veldig nære, men pleier å feire jul sammen vi tre + våre foreldre + våre partnere. Det har vært små juleselskaper siden vår siste besteforelder døde for 15 år siden, men de siste årene har jeg fått barn. Tre tette barn tilogmed. Det har ikke kommet noen kommentarer på antall/størrelse på gaver fra mine søsken, men jeg skjønner det dersom de skulle føle at dette blir urettferdig, når det ser slik ut:

- søsken 1: student, samboer, ingen barn

- søsken 2: ufør, singel, ingen barn

- søsken 3: full jobb, samboer, tre barn

Vi (dvs. jeg som er søsken 3 og min samboer) har pleid å gi gave for ca. 500 kr til hver av mine søsken + ca 250 kr til søsken 1's samboer. Jeg tror de har gitt omtrent likt tilbake til oss også + at det eldste barnet vårt har fått for ca 200-400 kr (vet ikke nøyaktig pris på ting).

Men denne julen har vi to små barn til, så det begynner å føles som min familie "krever" mye større gavebeløp enn søsken 1 og spesielt søsken 2. I tillegg har de begge dårligere råd enn meg. Jeg får litt dårlig samvittighet av dette, men samtidig så er jo barna mine også slekt, og det er vel noen barnløse tanter/onkler som får glede ut av å gi gaver til, og tilbringe tid med, nieser/nevøer også.. 

Hvis du hadde vært en av de barnløse søsknene: ville du satt pris på at det ble diskutert hvordan man kan fordele gavebeløp "rettferdig"? Ville du syntes det var ubehagelig å snakke om i det hele tatt? Ville du foretrukket at jeg som forelder sa feks. "nå begynner det å bli mye gaver til min familie, i år vil jeg ikke ha noe selv, så dere kan gi bare til barna"? 

Anonymkode: 6a3de...2db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi slutter å gi til søsken når de får barn, da får bare barna. Dette har vi blitt enige om da vi har stor familie på begge sider.

• Liker 3
Skrevet

Hei😊syns at når man får barn så er d helt innafor å bare gi gaver til barna og ikke til de voksne som har barn👍

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke man skal diskutere sum i det hele tatt. Det mister jo helt meningen med gaver. Det er ikke det jula handler om.

Vi gir ikke engang dyre gaver til våre egne barn om de ikke er med på å betaler for de på ett vis selv...jeg har også begynt å lage gavene - mat, konfekt, dressinger, etc som jeg vet mottakerne liker og ikke støver ned i ett skap. I år blir det etterspurt ripsgele og ripssaft plukket fra mine 5 ripsbærtre.

Hvorfor må julegaven absolutt ha en pris? Jeg tror jeg setter mye mer pris på en eller annen vinflaske og ett kveldsbesøk utenom juletia.

Istede for gaver med/til barna kan jo tantene ta de med på noe, kino f.eks. Istede for at dere gir gaver mellom søsken kan jo dere gå på kino sammen, ta en flaske vin sammen en kveld - bruke pengene på søskenkveld etc. Dere har garantert det dere trenger fra før 😕

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Noldus skrev:

Vi slutter å gi til søsken når de får barn, da får bare barna. Dette har vi blitt enige om da vi har stor familie på begge sider.

Eventuelt gi søsken noe symbolsk, som en pose twist? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sagt at en gave til barna er en gave til meg, hyggelig om de vil gi dem en liten gave, men helst ikke noe dyrt.

Anonymkode: 346fb...5e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i en søskenflokk på tre der begge mine søsken er gift med barn. Selv er jeg singel. Altså gir jeg gaver til ti personer og får to gaver tilbake. Vi har ikke hatt noen samtaler om at dette er skeivt eller urettferdig osv, men jeg tror mine søsken er klar over at jeg gir mer enn jeg får. For min del har det aldri vært noe problem siden jeg er flink til å spare og ikke har noe imot å bruke mer penger på å gi enn det jeg får tilbake.

Jeg pleier å legge meg på 500-750 kr pr foreldrepar og rundt 250 kr pr barn. Ofte kjøper jeg en gave til f.eks 400 kr til broren min og en mindre gave som er felles for han og kona. Alt ettersom hva de ønsker seg.

Anonymkode: f215b...ce9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...