Gå til innhold

Lavkarbo og høyt kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått beskjed om at jeg har høyt kolesterol og må ned i vekt. Legen anbefalte lavkarbo-diett. Hva kan jeg spise? Har forstått at egg ikke er bra for kolesterolet... 

Anonymkode: 72d9c...0de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, synes det var et merkelig råd. Vanligvis øker kolesterolet ved LCHF-kosthold, med mindre du er svært flink til å holde deg unna mettet fett. Du kan trygt spise 1-2 egg om dagen, og ellers fett fra planteriket; avokado, nøtter og frø. 

Anonymkode: 4abe0...2da

Skrevet

Man ser studier som viser at mennesker på lavkarbo dør i snitt 5 år tidligere enn de som spiser mer balansert. Jeg ville sagt det var merkelig råd fra legen, men leger har ikke kunnskap om ernæring og er ikke egnet til å gi råd på det området. Det eneste de lærer om ernæring er det som er direkte relatert til sykdom, de kan ikke noe om bra kosthold. 

Det beste er å spise som før, men med mer grønnsaker og planter. Regner med du spiser for mye kjøtt og for mye dressinger og prosessert mat. 

Anonymkode: 7f5e0...e2d

• Liker 3
Skrevet

Kolesterol er fett, så det rådet skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 6b02a...7ba

Skrevet

Egg gir ingen risiko for hjerte og karsykdommer. Man måler som gjerne kolestrol som LDL men det er helt meningsløst. Man må se på totaltkolestrolet. Det er bra med høye nivåer av HDL. Man ser at pga næringssammensetningen i egget bidrar det totalt sett til bedre helse, selv om LDL kan økes litt. Ingen fare. Spis egg. Spis også mettet fett.

Det du skal passe deg for er transfettet og bearbeidet plantefett (margarin f.eks). Samt at balansen mellom energi ut og energi inn er tilstede.

Lavkarbo er heller ikke å drikke smelta smørshotter. Det kan like gjerne være smartkarbo som lavkarbo. Det som teller er å prøve å holde ett mest mulig stabilt insulin og blodsukkernivå, og hvor den grensa går er svært individuelt fra person til person.

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kolesterol er fett, så det rådet skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 6b02a...7ba

Kolesterol er fett 🙈 i alle dager. 

TS, hør på den kloke legen din og kos deg med egg, rent kjøtt, mye grønnsaker og planter, mettet fett og hold deg unna margariner. Folk må holde seg oppdatert på nyere forskning 😊

Anonymkode: 615b1...87f

• Liker 8
Skrevet

Personlig følte jeg meg syk på lavkarbo og orket ikke. Jeg trener mye (tung) styrke, så jeg trenger kabohydrater for å føle meg vel. Dessuten syns jeg det var veldig vanskelig å holde meg unna karbohydrater som grove kornprodukter og frukt. Nå spiser jeg under 200 g karbohydrater om dagen, men ligger på ca 130 - 160 g karbohydrater om dagen, som jeg vil si er ganske smartkarbo. Føler meg generelt veldig bra og har nok av energi å gi på trening :) Går ned i vekt på det også, og jeg har blodsukker på 4,8 som er der jeg skal være.

Det skader ikke å prøve, men lavkarbo er ikke så hellig og fantastisk som folk skal ha det til! Kroppen din trenger næring og energi. Få i deg næring via egg, avokado, havre, fisk og kjøtt hvis du spiser det, grønnsaker og frukt, nøtter, meieriprodukter som cottage cheese og mager kesam, poteter og søtpotet osv:)  

Anonymkode: d2275...f90

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig følte jeg meg syk på lavkarbo og orket ikke. Jeg trener mye (tung) styrke, så jeg trenger kabohydrater for å føle meg vel. Dessuten syns jeg det var veldig vanskelig å holde meg unna karbohydrater som grove kornprodukter og frukt. Nå spiser jeg under 200 g karbohydrater om dagen, men ligger på ca 130 - 160 g karbohydrater om dagen, som jeg vil si er ganske smartkarbo. Føler meg generelt veldig bra og har nok av energi å gi på trening :) Går ned i vekt på det også, og jeg har blodsukker på 4,8 som er der jeg skal være.

Det skader ikke å prøve, men lavkarbo er ikke så hellig og fantastisk som folk skal ha det til! Kroppen din trenger næring og energi. Få i deg næring via egg, avokado, havre, fisk og kjøtt hvis du spiser det, grønnsaker og frukt, nøtter, meieriprodukter som cottage cheese og mager kesam, poteter og søtpotet osv:)  

Anonymkode: d2275...f90

Mange blir litt dårlige i formen etter 3-4 dager og det vedvarer en uke. Men, jeg tror på at man må finne det rette for seg selv, som du er inne på. Jeg blir f.eks ordentlig grinete av å spise mye kornprodukter over 2-3 dager😂, men jeg kan heller ikke øke fettkvota mi forferdelig mye.

Jeg tror på ett balansert kosthold der både loffen, candykingen, meierismøret, kesamen, bæra og havregrøten har sin plass - for meg altså.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...