Gå til innhold

Arbeids-EKG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt arbeids-EKG og vet litt om resultater derfra? Tok arbeids-EKG for noen mnd siden. Fikk en epikrise i dag, og begynte derfor å tenke litt på det igjen! Resultatet var at jeg hadde små forandringer på arbeidsEKGet; ST-depresjoner 2,3,AVF -1,7 -1,0 neg T. Noen som vet hva det vil si? Tok også en ultralyd av hjertet som var helt normal. 

Har en del brystsmerter om natten, og verker mye i overarmene. Blir lettere sliten enn før. Og bekymrer meg derfor for om dette kan ha en sammenheng med hjertet? 

har normalt kolesterol, normalt blodtrykk og er 27 år (kvinne). 

Anonymkode: 61c38...64d

Skrevet

Det er mye man kan si, og mange konklusjoner man tentativt kan trekke av det du skriver, men jeg synes ikke det er forsvarlig å kommentere det når man ikke vet noe om henvisningsgrunn, alder, tilstand, kjønn, øvrige helsetilstand eller har sett selve EKG-målingen.

Du kan få mange rare svar her, og ingen av dem kan du stole på. Det er best om du snakker med henvisende lege, eller de som foretok undersøkelsen.

Anonymkode: ab4e9...6d1

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ingen racer i tolking av EKG men hvis du har ST depresjoner i noen avledninger (II, III, avf sier noe om hvor i hjertet problemet kan sitte) og negative Ter så kan det tyde på iskemi, altså dårlig sirkulasjon/blodmangel grunnet feks forsnevring i en åre. Men det kan også hende at det i ditt tilfelle ikke er noe bekymringsverdig. Det vet kun legen og jeg antar at du kommer til å få beskjed dersom noe må gjøres med disse funnene :)

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tatt arbeids-EKG og vet litt om resultater derfra? Tok arbeids-EKG for noen mnd siden. Fikk en epikrise i dag, og begynte derfor å tenke litt på det igjen! Resultatet var at jeg hadde små forandringer på arbeidsEKGet; ST-depresjoner 2,3,AVF -1,7 -1,0 neg T. Noen som vet hva det vil si? Tok også en ultralyd av hjertet som var helt normal. 

Har en del brystsmerter om natten, og verker mye i overarmene. Blir lettere sliten enn før. Og bekymrer meg derfor for om dette kan ha en sammenheng med hjertet? 

har normalt kolesterol, normalt blodtrykk og er 27 år (kvinne). 

Høres ut som om du stresser mye. Har hatt samme symptomer i 25 år, og i begynnelsen av 20-årene, rente jeg ned legekontoret fordi jeg hele tiden har/hadde smerter tilsvarende symptomer på hjerteinfarkt. Ene gangen ble jeg til og med innlagt til observasjon fordi legen på Volvat sa jeg slo ut på hjerteproblemer..... ingenting galt, og 13 år etterpå lever jeg i beste velgående. Mine symptomer er mye verk i overarmer, hals og kjeve, samt litt rygg og bryst. Grunnen min til alle disse smertene er at jeg puster feil, og musklene strammer seg (ubevisst stress), samt at jeg har mye nakke- og skulderproblemer pga mye jobb foran PC. 

Med dette mener jeg selvsagt at du også bør sjekke svarene hos lege, men prøve å stresse ned litt. Hadde lege mistenkt/lest noe alvorlig ut fra resultatet, hadde de kontaktet deg med en gang resultatet forelå. Forstår redselen, den er ødeleggende :(

Anonymkode: dbf87...a95

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville forholdt meg til det legen skriver under "konklusjon" fremfor å få tolket dette av tilfeldige anonyme på nettet. Hjerteiskemi er veeeeeeeeeeeeeldig uvanlig blant unge mennesker med normalt kolesterol. Helseangst er eksempelvis langt vanligere. 

Anonymkode: efa6f...5f2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye man kan si, og mange konklusjoner man tentativt kan trekke av det du skriver, men jeg synes ikke det er forsvarlig å kommentere det når man ikke vet noe om henvisningsgrunn, alder, tilstand, kjønn, øvrige helsetilstand eller har sett selve EKG-målingen.

Du kan få mange rare svar her, og ingen av dem kan du stole på. Det er best om du snakker med henvisende lege, eller de som foretok undersøkelsen.

Anonymkode: ab4e9...6d1

Du har nok ett godt poeng i det! Trengte bare å lufte tankene litt, i tilfelle noen hadde peiling/tatt test selv og visste litt om resultater 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du stresser mye. Har hatt samme symptomer i 25 år, og i begynnelsen av 20-årene, rente jeg ned legekontoret fordi jeg hele tiden har/hadde smerter tilsvarende symptomer på hjerteinfarkt. Ene gangen ble jeg til og med innlagt til observasjon fordi legen på Volvat sa jeg slo ut på hjerteproblemer..... ingenting galt, og 13 år etterpå lever jeg i beste velgående. Mine symptomer er mye verk i overarmer, hals og kjeve, samt litt rygg og bryst. Grunnen min til alle disse smertene er at jeg puster feil, og musklene strammer seg (ubevisst stress), samt at jeg har mye nakke- og skulderproblemer pga mye jobb foran PC. 

Med dette mener jeg selvsagt at du også bør sjekke svarene hos lege, men prøve å stresse ned litt. Hadde lege mistenkt/lest noe alvorlig ut fra resultatet, hadde de kontaktet deg med en gang resultatet forelå. Forstår redselen, den er ødeleggende :(

Anonymkode: dbf87...a95

Jeg stresser nok over gjennomsnittet mye ja, og har nok en del helseangst i tillegg! Derfor skulle jeg helst hatt en plettfri EKG, for å berolige meg selv ja.. Blir selvsagt litt bekymret når det er «noe» (som sikkert er ufarlig). Men det sammen med symptomene blir skremmende😰

Takk for godt svar! Ja, de hadde jo garantert ikke sendt meg hjem og bare latt det gå sin gang dersom det var noe farlig. 

Og ja, jeg puster nok veldig feil selv! Merker jeg stort sett bare puster ned i brystet, holder pusten litt osv.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville forholdt meg til det legen skriver under "konklusjon" fremfor å få tolket dette av tilfeldige anonyme på nettet. Hjerteiskemi er veeeeeeeeeeeeeldig uvanlig blant unge mennesker med normalt kolesterol. Helseangst er eksempelvis langt vanligere. 

Anonymkode: efa6f...5f2

Du har nok veldig rett i det😊. Og ja, konklusjonen var jo at det var lav risiko for hjertesykdom. Burde jo stole på det da, men så er det de symptomene jeg kjenner på da som Ødelegger litt for fornuften.. 

Skrevet

Ville forresten også si at for eksempel negative t bølger kan skyldes angst, stress, hyperventilasjon :) så trenger absolutt ikke å bety noe alvorlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...