Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hæppyskvætt
Skrevet

Vi har solgt en bolig, dvs godtatt et bud. Dette er i et borettslag slik at vi må vente en uke på å få avklart forkjøpsretten. Det er 4 personer som har meldt inn forkjøpsrett. Dersom de vil ha leiligheten er det jo den med høyest ansiennitet som får den, men megler sier at også de med forkjøp kan komme med høyere bud enn vi har akseptert. Stemmer dette? Synes det høres rart ut.. :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Eneste grunn til at noen da skulle by over det godtatte budet er at de tre med lavest ansinnitet er villig til å betale mer for boligen enn det budet dere har godtatt.

Gjest Gjest enda
Skrevet

Her hvor jeg bor praktiseres det slik at prisen er fastsatt når forkjøpsretten er lyst ut. Dvs. at det ikke går an å by mer for å sikre seg huset/leiligheten når det viser seg at man ikke har høyest ansennitet.

Det er igrunn greit på en måte. Ellers kunne det jo blitt en eviglang budrunde.

Samtidig er dette med forkjøpsrett litt dumt fordi mange interessenter ikke deltar i budrunden, men bare dukker opp når forkjøpsretten utlyses. Dermed kan man risikere å ikke få den reelle markedsverdien når man selger, fordi alle potensielle kjøpere som vet de har lang ansennitet bare ligger på lur og venter. Da sitter man kanskje bare igjen med en kjøper som ikke har noen å by mot.

Synes egentlig at det burde være slik at man kun kunne kred forkjøpsrett om man hadde deltatt i budrunden.

Men da igjen kunne man jo bare levert inn et urealistisk lavt bud..

Andre synspunkter på dette??

Skrevet
Andre synspunkter på dette??
Ikke annet enn at jeg ikke kan forstå hvorfor ikke ordningen med forkjøpsretten avskaffes.

(Men det er vel snakk om kroner og øre....klinger jo mye penger inn i kassa til OBOS f.eks. ved at det gis medlemsskap i dåpsgave).

Skrevet

Med 38 års ansiennitet i OBOS synes jeg forkjøpsretten er en bra ting, jeg 8)

Kult å slippe å henge seg på overopphetede budrunder.

Skrevet
Med 38 års ansiennitet i OBOS synes jeg forkjøpsretten er en bra ting, jeg  8)  

Kult å slippe å henge seg på overopphetede budrunder.

Enig. Vi brukte OBOS-forkjøpsrett da vi kjøpte vår leilighet. Vi slapp å være med på budrunden og fikk istedet telefon på slutten om at vi var de eneste OBOS-medlemmene som var interesserte og dermed kunne vi overta høyeste bud. De som klager på dette får vel bare melde seg inn de også. :wink:

Skrevet
De som klager på dette får vel bare melde seg inn de også. :wink: Jeg for mitt vedkommende klager ikke.

Jeg har aldri bodd i borettslag, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Allikevel er jeg negativ til prinsippet med forkjøpsrett. Jeg forstår hvorfor ordningen kom i kraft (den gang de "bygde Norge"), men at den fortsatt har "livets rett" kan jeg ikke forstå.

Gjest Trådstarteren
Skrevet

Samtidig er dette med forkjøpsrett litt dumt fordi mange interessenter ikke deltar i budrunden, men bare dukker opp når forkjøpsretten utlyses. Dermed kan man risikere å ikke få den reelle markedsverdien når man selger, fordi alle potensielle kjøpere som vet de har lang ansennitet bare ligger på lur og venter. Da sitter man kanskje bare igjen med en kjøper som ikke har noen å by mot.

Akkurat slik var det i vårt tilfelle. Men jeg lurer fortsatt på om det kanskje er slik at de med forkjøp har lov å by over hverandre på tross av ansiennitet?? Alle har meldt forkjøp, fikk jeg vite i dag. Så kanskje det er en mulighet for å få det litt opp i pris fortsatt..

Gjest Gjest enda
Skrevet

Klager ikke jeg heller..Jeg er innmeldt, og det var på forkjøpsrett jeg fikk den leiligheten jeg har i dag. (Men jeg var aktiv i budrunden da, for de andre som bydde var medlemmer de også, men ingen av oss visste hvor lenge de andre hadde vært medlem. Så håpet var jo at noen "ga" seg pga. prisen...)

Uansett så synes jeg ordningen har sine svakheter, og kan lett misbrukes av de som spekulerer i dette. (Og så hender det jo da på bygdene, at litt inside-information lekker ut. Det er jo klart, hadde jeg fått vite at de andre budgiverne hadde kortere ansennitet enn meg, så hadde jeg hoppet over budrunden og ventet til de var ferdige jeg også...)

Til trådstarter:

Når jeg kjøpte min leilighet, var det også flere som krevde forkjøpsrett, men de fikk ikke anledning til å by mer.

Men mulig at det praktiseres ulikt rundt omkring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...