Gå til innhold

Julegaver og sum- hvem er den kjipe her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en diskusjon pågående. Vi er fire søsken på den ene siden.

Søsken A er enslig med to barnehagebarn. Lav inntekt, men en del i stønader siden h*n er alene med ungene. Søsken B har et barn på barneskolen og samboer. Inntekt er midt på treet med en i full jobb og en på AAP. Søsken C har samboer og tre små barn under 4 år. Midt på treet inntekt. Søsken D er enslig uten barn.

Alle voksne er í 20-årene et sted.

Søsken D gir ikke julegaver til noen og mottar heller ikke mange. 

Søsken A og C ønsker å kun gi gaver til barna, for det blir for dyrt å gi til barn og voksne. 

Søsken B ønsker å sette et tak på sum pr hus, for eksempel 500 kr. Det betyr at barna til søsken A får gaver til 250 kr. Barna til søsken C får gaver til 166 kr (hvis det helt likt delt) og barnet til søsken B får gave for 500 kr. 

Søsken A og C synes det er feil, for da får B-barnet så mye dyrere gave enn de andre. Men søsken B mener det er urettferdig hvis de alltid skal bruke mye mer penger på gaver enn de andre, når de ikke har mer inntekt enn de andre. Her blir det rettferdig fordeling ut ifra lommeboken til de voksne og ikke rettferdig pr barn. Søsken A og C kan velge å fordele summen på 500,-  slik at de gir barnet gave for halvparten og foreldrene også gave - hvis de synes at barnet skal få gave nærmere de andre barna. 

I utgangspunktet er dette en veldig teit situasjon. Da det ikke burde handle om kroner og ører når det gjelder julegaver. Men nå er dette en situasjon og jeg lurer på hva dere tenker? 

Anonymkode: 4a8b4...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julegaver kun til barna.

Anonymkode: a9078...a6b

• Liker 9
Skrevet

Jeg er enig med søsken B. Samme sum fra hver familie. Slik endte vi opp med å gjøre det, rett og slett fordi de barnløse følte det gikk over stokk og stein, da de som voksne stort sett fikk en symbolsk gave mens de selv brukte tusenvis på resten av familiene som hadde barn. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg tilhører en søskenflokk der flere har flere barn (vi er i 20 og 30-åra) og jeg gir til 3 av mine 4 søsken, men gir bare for ca 150-200 per person/par. Til tantebarna gir jeg for ca 150 kr pr tantebarn uavhengig av hvor mange barn hvert søsken har. Synes det er en grei fordeling. 

Anonymkode: eaf55...19b

• Liker 2
Skrevet

Gi til barn, ikke voksne og gi for ca samme til alle barna fra samme hus. Hos oss har vi foreslått en løsning der besteforeldre og onkler og tanter på samme side slår seg sammen og gir en felles gave til barna.

Synes søsken B fremstår :klaske:. Millimeterrettferdighet som fører til en urettferdig løsning. 

Anonymkode: 4972f...310

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi til barn, ikke voksne og gi for ca samme til alle barna fra samme hus. Hos oss har vi foreslått en løsning der besteforeldre og onkler og tanter på samme side slår seg sammen og gir en felles gave til barna.

Synes søsken B fremstår :klaske:. Millimeterrettferdighet som fører til en urettferdig løsning. 

Litt uklart, mener at man gir for ca samme sum til alle barna uavhengig av hvor mange søsken det har. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker jo at det kan være urettferdig for barna at de som er større søskenflokk må få mindre gaver fra tante/onkel enn det barnet som er enebarn får av samme tante/onkel.. Tenker det er viktigere at det er rettferdig for barna enn for de voksne. Men de må jo gi etter egen øknonomi da.. Feirer dere alle sammen? Kanskej man kan gå sammen og spleise slik at det blir lagt i ca. like mye fra hver voksen men fordelt likt på barna?

Skjønner B sitt argument om at de alltid må kjøpe til flest. Samtidig har jo A og C mange flere egne barn de skal kjøpe sannsynligvis dyrere gaver til.

Anonymkode: fb73b...006

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Julegaver kun til barna.

Anonymkode: a9078...a6b

Jeg mener at i utgangspunktet er julegaver for alle. Men nå dreier diskusjonen seg om barna da.

10 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg er enig med søsken B. Samme sum fra hver familie. Slik endte vi opp med å gjøre det, rett og slett fordi de barnløse følte det gikk over stokk og stein, da de som voksne stort sett fikk en symbolsk gave mens de selv brukte tusenvis på resten av familiene som hadde barn. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilhører en søskenflokk der flere har flere barn (vi er i 20 og 30-åra) og jeg gir til 3 av mine 4 søsken, men gir bare for ca 150-200 per person/par. Til tantebarna gir jeg for ca 150 kr pr tantebarn uavhengig av hvor mange barn hvert søsken har. Synes det er en grei fordeling. 

Anonymkode: eaf55...19b

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt uklart, mener at man gir for ca samme sum til alle barna uavhengig av hvor mange søsken det har. 

Takk for svar.

Årsaken til søsken B sitt forslag er fordi hun har bestandig betalt mye mer for gaver til tantebarn enn det som har gått andre retningen. Søsken B er ikke biologisk mor til barnet (så i teorien kan man si at barnet er 2 år mtp hvor lenge familien har vært inkl.) og har derfor alltid vært en av to barnløs som aldri får gaver, men bruker mye penger på gaver. Derfor oppleves det urettferdig at de igjen skal sitte med utgifter som er minst halvparten eller 1/3 av det søsken B må. 

Ja. Jeg er søsken B 😂. Og intensjonen er ikke å være skitkjerring.. Men det er så kjipt å se at barnet hos oss får en gave til 150 kr fra søsken A og en gave til 150 kr fra søsken C. (De gir cash). Når gavene deres barn ønsker seg er mer enn 200 kr pr ting. Så selv om det ikke er urettferdig for barna, oppleves det urettferdig for meg, som bestandig "må" gi mest (både til jul, bursdager og ellers). 

Hadde jeg hatt god inntekt tror jeg ikke jeg hadde tenkt så mye på det. 

Skrevet

Jeg mener at i utgangspunktet er julegaver for alle. Men nå dreier diskusjonen seg om barna da.

Takk for svar.

Årsaken til søsken B sitt forslag er fordi hun har bestandig betalt mye mer for gaver til tantebarn enn det som har gått andre retningen. Søsken B er ikke biologisk mor til barnet (så i teorien kan man si at barnet er 2 år mtp hvor lenge familien har vært inkl.) og har derfor alltid vært en av to barnløs som aldri får gaver, men bruker mye penger på gaver. Derfor oppleves det urettferdig at de igjen skal sitte med utgifter som er minst halvparten eller 1/3 av det søsken B må. 

Ja. Jeg er søsken B 😂. Og intensjonen er ikke å være skitkjerring.. Men det er så kjipt å se at barnet hos oss får en gave til 150 kr fra søsken A og en gave til 150 kr fra søsken C. (De gir cash). Når gavene deres barn ønsker seg er mer enn 200 kr pr ting. Så selv om det ikke er urettferdig for barna, oppleves det urettferdig for meg, som bestandig "må" gi mest (både til jul, bursdager og ellers). 

Hadde jeg hatt god inntekt tror jeg ikke jeg hadde tenkt så mye på det. 

Da kan vel du redusere summen du bruker på gave til dine nevøer og nieser (og søsken) 100kr til hver ca, men ikke gi 100 til trekløveret og 150 til tospannet, det er bare rart. 

Og å prøve å innføre en regel om å forskjellsbehandle barna er å være litt skitkjerring i mine øyne.

• Liker 17
Skrevet

Enig i å kun gi til barn, med unntak av søsken D. Søsken D syns jeg burde få en liten gave fra barna. Gjerne noe de har laget?

Ellers er det greit å bli enig om et form for tak på gavesummen. Men ikke en fast sum å gi, da økonomi spiller litt inn. Og tanken bak gaven er viktigere enn summen. (Såfremt tanken ikke innebærer gave til 49kr fra tyggiautomat😄)

Anonymkode: f3521...7a6

• Liker 4
Skrevet

Enig i at man kun skal gi til barna, men jeg gir alltid samme sum til hvert barn. Eldstemannen til storebror fikk gaver for 800 pr bursdag og jul før han fikk søken. Nå er det to og budsjettet er delt på to også. 

Anonymkode: 4d253...2bf

• Liker 2
Skrevet

Det må selvsagt være samme sum til hvert barn! Kjære vene, jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal det? Og så synes jeg regelen om "kun til barna" bare skal gjelde de som faktisk har barn. 

I min familie er det kun jeg av oss søsknene som har barn, så jeg ønsker at de ikke gir til meg, men bare til barna. Mine søsken får selvsagt av meg, de har ikke barn. 

Anonymkode: 05eac...aa1

• Liker 17
Skrevet

Dette må da være litt opp til den enkelte synes jeg. Jeg mener at en gir til barna etter evne. Men at beløpet pr barn ikke må overstige 500 kr. Her bør en lære seg å ikke tenke verdien i penger på alt, men at det er tanken som teller. Være takknemlig for det en får.

Anonymkode: 6fe7b...b21

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at det kan være urettferdig for barna at de som er større søskenflokk må få mindre gaver fra tante/onkel enn det barnet som er enebarn får av samme tante/onkel.. Tenker det er viktigere at det er rettferdig for barna enn for de voksne. Men de må jo gi etter egen øknonomi da.. Feirer dere alle sammen? Kanskej man kan gå sammen og spleise slik at det blir lagt i ca. like mye fra hver voksen men fordelt likt på barna?

Skjønner B sitt argument om at de alltid må kjøpe til flest. Samtidig har jo A og C mange flere egne barn de skal kjøpe sannsynligvis dyrere gaver til.

Så du mener det er rimelig at B kjøper flest gaver bl.a. Fordi a og c har mange flere barn og allerede bruker mer penger på gaver? Hva er det for et argument? Det må da a og c ta ansvar for selv. 

Anonymkode: f8dd3...e5d

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er rimelig at B kjøper flest gaver bl.a. Fordi a og c har mange flere barn og allerede bruker mer penger på gaver? Hva er det for et argument? Det må da a og c ta ansvar for selv. 

Mange flere barn? A har kun ett barn mer, dermed må A ut med 500 mer til noen som ikke er hennes barn om hvert barn får gave til 500 kr.

Uansett, A og C kjøper vel gaver for mer penger til sine egne barn enn de gir til andre.

Det er også feil i logikken din; Skal barn B få dyrere gaver kun fordi de andre har flere barn? Det blir urettferdig ovenfor de andre barna.

Det som er rettferdig ovenfor barna er at de får gaver som er verdt like mye, og blir straffet for å ha søsken.

Anonymkode: cb78c...448

Skrevet

Lik sum til alle barna.

Den som ikke har barn får en gave i retur fra barna.

Ellers ikke gaver til voksne.

Anonymkode: 9e5e3...3f0

• Liker 10
Skrevet

Lik sum til alle barna. Ca 300 kr gir vi. 

Barnløse søsken får en liten gave fordi de gir gaver til tanteunger/onkelunger. Vi voksne som har barn får ikke gave av søsken :)

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes! I utgangspunktet syns jeg dette er ekstremt firkanta, og tenker at så lenge hver enkelt giver ikke forskjellsbehandler nieser/nevøer, så er det opptil giver hvor mye man vil gi.

Men det er greit å være åpen om sånn omtrent hvilken sum man legger seg på, og at forskjellene mellom giverne ikke blir altfor stor.  Men det burde holde å si at vi gir gave for 200-300 pr barn f.eks

Hvis noen syns det blir, så får de heller droppe gave til andre voksne. Når jeg gir gave til nevøene mine, så gir jeg fordi jeg har lyst til å gi gave til dem, og det er uavhengig av hvem av mine søsken som er foreldrene deres.

Anonymkode: 4a6c8...672

• Liker 1
Skrevet

Lik sum til barna og til søskenet som ikke har fått barn enda. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere :)

Anonymkode: e2642...df5

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes forøvrig det er drit-trist at bare unger skal få gaver. Hvorfor kan ikke voksne gi gaver til hverandre, det er jo hyggelig! Trenger ikke være noe kjempedyrt. Jeg er voksen og jeg vil ha gaver hehe. Liker å kjøpe gaver til andre også :)

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...