Gå til innhold

Ingen som vil leie ut til uføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at utleiere helst ikke vil leie ut til uføre? Hvorfor skriver nesten alle annonser ''Passer best om du er student osv'' på finn

??

Hva er det de tror skal skje dersom de leier ut til noen som er ufør?

Anonymkode: 4a411...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uføre er kjempefine leietagere, de har stabil inntekt som de aldri mister.

Anonymkode: d96c1...228

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uføre er kjempefine leietagere, de har stabil inntekt som de aldri mister.

Anonymkode: d96c1...228

men hvorfor kommer man da over sånne annonser av og til? 😕

Skrevet (endret)

At de ikke får husleien i tide hver måned, fordi uføretrygdede ofte har lav inntekt? Antar det er noe sånt de må være redde for.

Men har du spesifikt sett at noen skriver at de ikke vil leie ut til uføre? Da er det i så fall ikke lov, det er diskriminering.

Uføretrygd er jo fast, varig inntekt, så det burde jo telle positivt. Jeg hadde ikke brydd meg om det står "Passer til student". Ordet "student" er jo bare et eksempel, og studenter godtar ofte lavere kvalitet og dårligere plass enn andre. Dersom kvaliteten og størrelsen på leiligheten passet meg, ville jeg tatt kontakt med utleier.

Endret av Million
  • Liker 10
Skrevet

Er det bedre for uføre å leie av ikke-private kanskje?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stemmer det at utleiere helst ikke vil leie ut til uføre? Hvorfor skriver nesten alle annonser ''Passer best om du er student osv'' på finn

??

Hva er det de tror skal skje dersom de leier ut til noen som er ufør?

Virker som flertallet tror at uføre ikke har orden på økonomien og da vil få problemer med å betale. De forstår ikke at uføre har fast innkomst på lik linje med en arbeidstaker... 

Anonymkode: 2edc5...2f2

• Liker 4
Skrevet

Skulle da tro uføre var bedre enn studenter. Da jeg studerte, var det fest hos meg nesten hver helg. Nå er jeg 45 år, og ble nylig ufør. Her er det veldig stille og rolig om dagen. Og jeg har en fast stabil inntekt.

Anonymkode: 6568a...195

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

At de ikke får husleien i tide hver måned, fordi uføretrygdede ofte har lav inntekt? Antar det er noe sånt de må være redde for.

Men har du spesifikt sett at noen skriver at de ikke vil leie ut til uføre? Da er det i så fall ikke lov, det er diskriminering.

Uføretrygd er jo fast, varig inntekt, så det burde jo telle positivt. 

Har vel sett at folk skriver ''Ønsker ikke folk som er i nav systemet''  f.eks og

Når dem skriver ''Kun for studenter/folk som arbeider'' Så er det vel ganske tydelig hva de mener?

• Liker 1
Skrevet

Har vel sett at folk skriver ''Ønsker ikke folk som er i nav systemet''  f.eks og

Når dem skriver ''Kun for studenter/folk som arbeider'' Så er det vel ganske tydelig hva de mener?

Det hadde jeg gitt blaffen i og kontaktet dem likevel. Uføretrygd er fast inntekt, og sikrere sånt sett enn arbeidsinntekt, selv om den som regel er noe lavere. 

Med "ikke Nav" ønsker de vel ikke folk på AAP eller sosialbidrag da, som er midlertidig og usikker inntekt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil tro det er fordi boligen er litt liten/krøbel/umoderne, som studenter kanskje finner seg i mer enn voksne. Og kanskje fordi studenter ikke er så mye hjemme. Og gjerne ikke har unger som bråker.

Noen kanskje er redd for at det kan komme krav om tilrettelegging av bolig for fysiske handicap? 

Anonymkode: ed3ab...062

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvorfor kommer man da over sånne annonser av og til? 😕

Passer til studenter, betyr vel ikke at det ikke passer til uføre? Jeg tenker at da passer nok ikke plassen til familier, hvert fall. Unngår som regel å høre på å leie en plass der de søker studenter uansett. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker som flertallet tror at uføre ikke har orden på økonomien og da vil få problemer med å betale. De forstår ikke at uføre har fast innkomst på lik linje med en arbeidstaker... 

Anonymkode: 2edc5...2f2

Ja. Og så klarer de aller fleste uføre faktisk å regne ut hvor mye de kan bruke på husleie. De blir ikke automatisk tallblinde og økonomisk tilbakestående idet uførevedtaket kommer i posten. 

Anonymkode: add60...abf

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er fordi boligen er litt liten/krøbel/umoderne, som studenter kanskje finner seg i mer enn voksne. Og kanskje fordi studenter ikke er så mye hjemme. Og gjerne ikke har unger som bråker.

Noen kanskje er redd for at det kan komme krav om tilrettelegging av bolig for fysiske handicap? 

Anonymkode: ed3ab...062

Studenter bråker ofte mye, så jeg ser ikke helt den... ? Er det ikke vanlig for studenter og ofte holde fester osv?

Sånn sett er det jo mye mindre bråk med en ufør? Som oftest.

• Liker 1
Skrevet

De mener ikke uføre. De mener folk som er under F.eks aap med ustabil inntekt. For nav har en historie med å være innmari ustabile når det kommer til leie. 

Anonymkode: bf656...584

• Liker 8
Skrevet

Har sett det står at utleiere ikke aksepterer nav garanti. Betyr jo ikke at de ikke ønsker uføre. 

Jeg tenker at når det står at utleiere ønsker studenter er det ofte fordi de ønsker å leie ut ett år om gangen. El feks fra august til ut juni, altså ett skoleår. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også sett.

Anonymkode: 77ec2...ae3

Skrevet

Tenker de ønsker studenter fordi de ønsker å leie ut i 1-3 år og ikke "permanent" slik det fort blir med uføre..

Anonymkode: 0316e...d82

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir litt blanke i slikt og har dratt på visninger selv om jeg har vært på aap. Har jobbet litt innimellom, så da har jeg ikke teknisk sett løyet, selv om hovedinntekten har vært nav. Jeg føler ikke jeg har opplysningsplikt til utleiere.

Anonymkode: 50d0f...a06

• Liker 8
Skrevet

Skjønner godt at en utleier ikke vil ha leietagere med nav garanti.

Er selv ufør og har aldri hatt noe problem med å få leid leilighet,  men så har jeg aldri hatt nav garanti heller da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir litt blanke i slikt og har dratt på visninger selv om jeg har vært på aap. Har jobbet litt innimellom, så da har jeg ikke teknisk sett løyet, selv om hovedinntekten har vært nav. Jeg føler ikke jeg har opplysningsplikt til utleiere.

Anonymkode: 50d0f...a06

Jeg mener at så lenge du betaler leia, så har du ikke noe opplysningplikt nei...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...