Gå til innhold

Galt av meg å kaste ut den voksne datteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kastet ut datteren min, hun flyttet inn hos meg etter studiene, hun skulle bo her mens hun søkte jobber, men det endte opp med at hun ble boende i over to år. Hun fikk seg aldri en jobb, delvis fordi hun er utdannet innfor et snevert felt med få jobber. Og delvis fordi hun ga opp jobbsøkingen. Hun nektet også å ta seg en deltidsjobb eller melde seg som ringevikar på de mange barnehagene og sykehjemmet i nærheten der vi bor.

Etter hvert ble det til at hun lå på sofaen og gjorde lite, jeg ble nødt til å rydde, vaske og lage mat for henne. Dette er utrolig slitsomt når man står i en fryktelig tung jobb selv som hjelpepleier. Når jeg forsøkte å ta dette opp med henne ble hun direkte sint og ufin ovenfor meg. Jeg fikk nok nå i sommer, da hadde hun vært her i nesten to år, daglig hadde jeg blitt skjelt ut, skreket på og oppå til stelt for henne. Jeg fikk nok og sa at hun har 2 måneder på å flytte ut. 

Da dette ikke skjedde, ble jeg så lei at jeg nå skiftet lås på dørene og pakket tingene hennes ut av leiligheten min. Jeg sa at jeg ikke maktet dette mer. Nå har hun flyttet til min søster og sier de verste ting om meg til resten av familien. Flere familemedlemmer har ringt å sagt at dette var dårlig gjort av meg. Er det det? 

Anonymkode: 70f63...7ba

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har gjort deg selv og henne en stor tjeneste!

Anonymkode: 09bd1...13e

• Liker 45
Skrevet

Nei stå på ditt.  De familiemedlemmene vil snart forstå hvorfor du gjorde som du gjorde. Moren min gjorde det samme.  Bortsett fra at jeg tok trusselen alvorlig. Jeg fikk meg leilighet og jobb før jeg flyttet ut. Da var jeg 18, slutta på skolen og gjorde som jeg ville fordi pappa ga meg penger. Jeg var så sint på moren min en liten stund.   Men i en alder av 31 år så var det helt innafor. 

Anonymkode: b7ec5...1e3

• Liker 17
Skrevet

Du har gjort det eneste riktige. Og når datteren din har vært lenge nok hos familien, vil de nok oppleve at det du sier stemmer. 

Forhåpentligvis er dette en vekker for datteren din, men det er dessverre mer trolig at hun vil fortsette på samme måte der hun er nå. 

• Liker 20
Skrevet

Støtter deg. Du vil jo at hun skal lære å stå på egne ben. ❤

• Liker 16
Skrevet

Nei trådstarter, dette var virkelig ikke dårlig gjort av deg.

Du har gitt din datter tid til å få orden på livet sitt. og samtidig har du stelt for henne også. Om noe, så skulle hun stelt for deg siden hun er hjemme mens du jobber. Jeg synes også hun ikke har noen grunn til å skulle være arbeidsledig i disse årene, så vidt jeg vet er det gode muligheter til å få både vikariater og endog fast jobb innenfor omsorgs-sektor, sånn som barnehage eller sykehjem.

Skjønner godt at du ble lei og fikk nok. Hun høres rett og slett lat ut, og blir hun værende hos søsteren din så vil nok de også se dette.

Anonymkode: feaf8...d77

• Liker 12
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kastet ut datteren min, hun flyttet inn hos meg etter studiene, hun skulle bo her mens hun søkte jobber, men det endte opp med at hun ble boende i over to år. Hun fikk seg aldri en jobb, delvis fordi hun er utdannet innfor et snevert felt med få jobber. Og delvis fordi hun ga opp jobbsøkingen. Hun nektet også å ta seg en deltidsjobb eller melde seg som ringevikar på de mange barnehagene og sykehjemmet i nærheten der vi bor.

Etter hvert ble det til at hun lå på sofaen og gjorde lite, jeg ble nødt til å rydde, vaske og lage mat for henne. Dette er utrolig slitsomt når man står i en fryktelig tung jobb selv som hjelpepleier. Når jeg forsøkte å ta dette opp med henne ble hun direkte sint og ufin ovenfor meg. Jeg fikk nok nå i sommer, da hadde hun vært her i nesten to år, daglig hadde jeg blitt skjelt ut, skreket på og oppå til stelt for henne. Jeg fikk nok og sa at hun har 2 måneder på å flytte ut. 

Da dette ikke skjedde, ble jeg så lei at jeg nå skiftet lås på dørene og pakket tingene hennes ut av leiligheten min. Jeg sa at jeg ikke maktet dette mer. Nå har hun flyttet til min søster og sier de verste ting om meg til resten av familien. Flere familemedlemmer har ringt å sagt at dette var dårlig gjort av meg. Er det det? 

Anonymkode: 70f63...7ba

Kaste ut din datter? For en gal mor du er, dårlig mor.

Du er ansvarlig for ditt avkom, uansett alder. Du skal holde henne med mat og tak over hodet, ferdig snakka.

Er så lei av uansvarlige foreldre som tror de kan pumpe ut barn uten å ta ansvar for det. Å få barn er noe av det mest egoistiske som finnes.

Anonymkode: ee1fd...5db

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er ansvarlig for ditt avkom, uansett alder. Du skal holde henne med mat og tak over hodet, ferdig snakka.

Er så lei av uansvarlige foreldre som tror de kan pumpe ut barn uten å ta ansvar for det. Å få barn er noe av det mest egoistiske som finnes.

Er litt enig med dette. I det moderne Norge er det liksom bare å kaste ut voksne barn fordi staten forsørger dem om de ikke forsørger seg selv. Men det er jo en selv som har oppdratt disse barna og som man reder så ligger man. Du dytter ansvaret for å ha endt opp med en dårlig datter over på andre, på denne måten. 

Anonymkode: 2e23e...7f4

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er ufint mot trådstarter. Det går an å ha en mening uten å bruke sånne skjellsord som du gjør her.

Mener du å si at avkommet aldri er ansvarlig for seg selv?

• Liker 34
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er litt enig med dette. I det moderne Norge er det liksom bare å kaste ut voksne barn fordi staten forsørger dem om de ikke forsørger seg selv. Men det er jo en selv som har oppdratt disse barna og som man reder så ligger man. Du dytter ansvaret for å ha endt opp med en dårlig datter over på andre, på denne måten. 

Anonymkode: 2e23e...7f4

Samtidig så lærer hun ikke å bli selvstendig at å ligge på sofaen uten å søke jobb og la andre rydde opp etter seg. Kanskje dette gir henne wake-up-callen hun trenger. Tenker det er bedre å gjøre det nå enn senere, når hun er enda mer fastkjørt i dårlige mønstre. 

Anonymkode: 0fea3...2e2

• Liker 22
Gjest RosaMystica-O-P-N
Skrevet

Tja, du unnlater jo å nevne alderen på dattera di. Dersom hun er 24 er det jo litt annerledes enn om hun er 35 mener nå jeg. 

Altså jeg kan selvsagt forstå dere begge, ja faktisk dere begge. Alle som har slitt med angst kjenner igjen signalene på dette og de ligner mye på de du beskriver hos dattera di. Har man angst så er det lett å henfalle til passivitet mm. Dette fører igjen til frustrasjon og sinne hos den angstrammede. 

På bakgrunn av det du skriver her forstår jeg deg likevel, men nå er jeg selvsagt relativt sikker på at du gir oss din versjon. En versjon som trolig divergerer en del fra hvordan dattera di opplever situasjonen. Vi er jo oss selv nærmest vet du. 

Når det gjelder hva dattera di sier om deg så er nok dette logisk selv om det føles urimelig og utakknemlig. Hun må jo besvare en hel masse spørsmål om hvorfor ikke hun kunne bo hos mor, men må søke hjelp hos tante og onkel. Når hun sier at hun ble kastet ut hjemmefra, uten jobb eller annet høres du jo ut som ei skikkelig megge.  

Det er jo sånn folk flest ville reagere på faktum. Kastet ut på gata heter vel dette egentlig? 

Men som nevnt forstår jeg også deg i din situasjon. Noen ganger blir det vanskelig å få ut en hel sannhet da den alltid filtreres av den som forteller.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ufint mot trådstarter. Det går an å ha en mening uten å bruke sånne skjellsord som du gjør her.

Mener du å si at avkommet aldri er ansvarlig for seg selv?

Mor/foreldre er uansett ansvarlig for å skaffe avkommet mat og tak over hodet. Oppdragelsen utover dette skal de jo ha gjort mens barnet vokste opp.

Jeg mener altså at avkommet skal oppføre seg. Den disiplinen skulle vært innlært, så de må selv ta skylden for oppførsel som kommer i voksen alder. Ikke skyld på avkommet.

• Liker 3
Skrevet

Får du barn har du ansvaret selv om de er voksne. Ellers er det best å ikke få barn for du vet aldri hvordan de kan bli. 

Anonymkode: e3375...279

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nok og sa at hun har 2 måneder på å flytte ut. 

Absolutt rett av deg.

Hun fikk en beskjed, med rimelig tid å finne seg noe annet. Da det ikke ble gjort, fikk det konsekvenser. Det er sånn livet er!

Fortell gjerne familiemedlemmene dine om hva som har foregått. Datteren din er voksen og selv ansvarlig for livet sitt.

Jeg antar du har prøvd å hjelpe henne med å finne noe brukene dagene på, mer skolegang, jobbsøknader osv.

Anonymkode: dc77e...db1

• Liker 17
Gjest RosaMystica-O-P-N
Skrevet

Alle sammen! Husk at dette er MORS synsvinkel og den alene! 

Skrevet

Nå er vel nåværende adferd på avkommet et direkte fasit på egen innsats tidligere i livet. For meg høres det ut som en fullstendig feil og egoistisk handling  

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du holdt ut lenger enn jeg ville godtatt. Om resten av familien mener det var dårlig gjort så sier det mer om dem enn om deg. 

Skrevet

Var det du som ville kjøpe deg leilighet, med datter på 28 år som ikke gjorde noe som helst, TS?

Anonymkode: e0973...f88

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...