AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Vi har en gammel mann uti i familien (altså ikke nær familie) som kunne trenge litt hjelp med vask og rydd i leiligheten sin og vi i familien blir ikke helt enige om hva vasking, støvsuging og grundig skrubb av det meste, kjøkken og bad generelt skal koste. Noen i familien sier at det burde være gratis, men jeg syns at han godt kan betale vanlig takst for dette siden det er mye jobb å få det rent. Han løfter ikke en finger for å ha det rent og ryddig selv. Han har greit med penger utbetalt og et lavt forbruk, så han lider ingen nød økonomisk. Så er spørsmålet hva tar man for en slik jobb? En engangs startsum fordi det er ille der nå og etter hvert hver fjortende dag for vedlikehold. Leiligheten er omtrent nitti kvadrat og har eldre velbrukte overflater som må jobbs litt med for å få dem rene. Noen som er i hjemmehjelpbransjen eller har noen økonomiske tanker om dette? Anonymkode: 54d31...8b6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 Hvis det ikke skal gjøres lovlig og ikke svart så er det jo like så greit å søke om hjemmehjelp via kommunen. Anonymkode: b6bad...d22 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 Et minuspoeng er jo at det da kommer mange forskjellige fra gang til gang og nå hadde det blitt kun faste folk fra familien som var kjent med han fra før av. Trygghet. Oversiktlighet. Det var tenkt som et hyggelig tilbud og ikke "svart arbeid". Anonymkode: 54d31...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et minuspoeng er jo at det da kommer mange forskjellige fra gang til gang og nå hadde det blitt kun faste folk fra familien som var kjent med han fra før av. Trygghet. Oversiktlighet. Det var tenkt som et hyggelig tilbud og ikke "svart arbeid". Anonymkode: 54d31...8b6 Spørs hvem man velger. Min mormor har fast person som kommer, bortsett fra sommerferie og ved sykdom. Anonymkode: dc048...17b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 Du kan tjene opp til 4000 kr i åretuten at det er svart eller må rapporteres. Min bestemor betale sirka 500 kr annen hver uke. Anonymkode: 7ac0d...1fe
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke skal gjøres lovlig og ikke svart så er det jo like så greit å søke om hjemmehjelp via kommunen. Anonymkode: b6bad...d22 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-under-60-000/opptil-6-000-kroner-i-aret-er-skattefritt/ Man kan betale opptil 6000kr skattefritt per person som utfører tjenester i hjemmet så som husvask, plenklipping, snømåking m.m. Anonymkode: 29380...164 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en gammel mann uti i familien (altså ikke nær familie) som kunne trenge litt hjelp med vask og rydd i leiligheten sin og vi i familien blir ikke helt enige om hva vasking, støvsuging og grundig skrubb av det meste, kjøkken og bad generelt skal koste. Noen i familien sier at det burde være gratis, men jeg syns at han godt kan betale vanlig takst for dette siden det er mye jobb å få det rent. Han løfter ikke en finger for å ha det rent og ryddig selv. Han har greit med penger utbetalt og et lavt forbruk, så han lider ingen nød økonomisk. Så er spørsmålet hva tar man for en slik jobb? En engangs startsum fordi det er ille der nå og etter hvert hver fjortende dag for vedlikehold. Leiligheten er omtrent nitti kvadrat og har eldre velbrukte overflater som må jobbs litt med for å få dem rene. Noen som er i hjemmehjelpbransjen eller har noen økonomiske tanker om dette? Anonymkode: 54d31...8b6 Privat hjemmetjeneste utføres av rengjøringsbyråer til ordinær timepris for rengjøringsoppdrag. Mener timeprisen ligger rundt kr. 600 tiden regnes, på lik linje med andre håndtverkstjenester, fra man forlater kontoret. Hvorfor skal dere gjøre dette selv, når det bare blir problemet av dette? Hyr inn et rengjøringsbyrå for nedvask og ord med hjemmetjenester fra kommunen til personen. Det er normal prossedyre når man ikke lenger klarer seg selv. Anonymkode: 5162d...273 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan tjene opp til 4000 kr i åretuten at det er svart eller må rapporteres. Min bestemor betale sirka 500 kr annen hver uke. Anonymkode: 7ac0d...1fe Men samtidig er den som betaler lovpålagt å ordne opp med papirarbeid for ikke å "selge/kjøpe" svart arbeid. Noe som er straffbart. Når personen ikke klarer å gjøre rent selv, så er heller ikke løsningen å ordne med svart arbeid for å få det rent, etter de pårørendes standard. Anonymkode: 5162d...273 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #9 Skrevet 18. oktober 2019 Vil ikke anbefale hjemmetjeneste fra kommunen. Da vaskes kun gulv, støvsuging og vask av bad. I tillegg skal det gjøres innimellom toalettbesøk og middagsvarming hos andre brukere så det blir ikke noen skikkelig vaskejobb. Anonymkode: 32e1d...60b 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #10 Skrevet 18. oktober 2019 Hva med å hyre inn ungdommene i familien? Første gang med foreldre tilstede som hjelp og opplæring. De trenger jo ikke 600,- timen, men kanskje 200,-? Jeg har et hvitt vaskebyrå som kommer hver 3 uke hos meg, de tar 280,- Anonymkode: ec085...632 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #11 Skrevet 18. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal dere gjøre dette selv, når det bare blir problemet av dette? Hyr inn et rengjøringsbyrå for nedvask og ord med hjemmetjenester fra kommunen til personen. Det er normal prossedyre når man ikke lenger klarer seg selv. Anonymkode: 5162d...273 Du er tydeligvis ikke klar over hvilken elendig jobb som blir gjort av hjemmehjelpen. Kommunen tildeler altfor få timer med hjelp. Hjemmehjelpen dukker aldri opp til avtalt tid. Det kommer nye mennesker hver gang, og svært få av dem snakker godt nok norsk til at de kan klare å kommunisere med de eldre. De vasker kun midt på gulvet, kan ikke flytte på en blomsterpotte engang. Det er mye tryggere, og hyggeligere, om familien kan stille opp. Etter at husarbeidet er gjort kan de spise middag sammen, så får den eldre litt selskap den dagen. Anonymkode: 29380...164 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke anbefale hjemmetjeneste fra kommunen. Da vaskes kun gulv, støvsuging og vask av bad. I tillegg skal det gjøres innimellom toalettbesøk og middagsvarming hos andre brukere så det blir ikke noen skikkelig vaskejobb. Anonymkode: 32e1d...60b Hjemmehjelp varmer ikke opp middag, det er det hjemmesykepleien som driver med 😉 Anonymkode: dc048...17b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 hei, jeg er student og jobber som hjemmehjelp i kommunen i sommerferier og lignende. Jeg har fått inntrykk av at min kommune har mye bedre hjemmehjelpstjeneste enn samme tjeneste i nærliggende kommuner så det er selvfølgelig stor variasjon. jeg kan hvertfall fortelle litt om mine erfaringer som hjemmehjelp. hver bruker får mellom 1,5-2t rengjøring enten hver 2. eller 4. uke, avhengig av behov og tilstand på bruker. vi legger mye tid inn i å snakke med brukerene da de ofte er ensomme og setter pris på et hvert besøk. jeg er riktignok vikar og det er flere brukere som synes det kan bli litt mange forskjellige mennesker innom dem, men jeg tror det for det meste gjelder hjemmesykepleien som kommer med forskjellige mennesker opptil flere ganger om dagen. arbeidet vi utfører bestemmer ut i fra en vurdering gjort av hjemmetjenestekontoretdet kan være sengetøysskift, støvsuging, vask av gulv og vask av hele badet. i noen tilfeller vil også lett kjøkkenvask, hjelp med klesvask og støvtørking også med. vindusvask er 2 ganger i året. Anonymkode: e85cb...228
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er tydeligvis ikke klar over hvilken elendig jobb som blir gjort av hjemmehjelpen. Kommunen tildeler altfor få timer med hjelp. Hjemmehjelpen dukker aldri opp til avtalt tid. Det kommer nye mennesker hver gang, og svært få av dem snakker godt nok norsk til at de kan klare å kommunisere med de eldre. De vasker kun midt på gulvet, kan ikke flytte på en blomsterpotte engang. Det er mye tryggere, og hyggeligere, om familien kan stille opp. Etter at husarbeidet er gjort kan de spise middag sammen, så får den eldre litt selskap den dagen. Anonymkode: 29380...164 Du er ikke klar over at hjemmetjenester kan varierer etter både kommune, bruker, personen kommunen sender ut og at man faktisk kan velge å få hjelp til praktisk hjelp i hjemmet også fra det private som kommunen sammarbeider med? Det er noe som heter fritt bruker valg. Hvilket betyr at man kan velge enten kommunal hjelp eller privat hjelp og betale samme egenandel til kommunen? At du har dårlig erfaring i en kommune betyr ikke at alt er like dårlig i alle landets mange hundrede kommuner. I tillegg å gi uttrykk for din missnøye på nettet i en tråd som denne, er både avsporing, og å henge ut en tjeneste offentlig. Er du så misfornøyd så klag til kommunen og ikke i denne tråden. Anonymkode: 5162d...273 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 Du kan jo laste ned en app som heter Vaskehjelp, for å se hva noen tar i timen i ditt nærområde. Både vasker og kunde er forsikret av IF Skadeforsikring - så lenge oppdraget går gjennom appen. Tror det er billigere enn å bestille hjemmehjelp fra kommunen. Anonymkode: 20f3c...ca0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #16 Skrevet 19. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjemmehjelp varmer ikke opp middag, det er det hjemmesykepleien som driver med 😉 Anonymkode: dc048...17b Dette varierer fra kommune til kommune. I min kommune er hjemmesykepleie og hjemmetjeneste slått sammen. Så jo, vi varmer middag! Anonymkode: 32e1d...60b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #17 Skrevet 19. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjemmehjelp varmer ikke opp middag, det er det hjemmesykepleien som driver med 😉 Anonymkode: dc048...17b De aller fleste kommuner hae gått iver til hjemmetjenester. Der ligger absolutt alt. Fra tabelttutdeling til vask av gulv. Dette gjør alle. Fra assistenter og til sykepleiere. Til Ts, 400kr timen er en grei pris. Gå privat, for de som tildeler timer gjennom kommunen gir de kort tid. Da får man bare vasket gulv. Støvtørking mm er da familiens jobb. Anonymkode: d7b01...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå